Geschreven door sjoerd op

Nu ook (Not provided) in Adwords. Bekijk onze laatste blog hierover hier.

Ben jij een online marketeer en controleer je regelmatig de resultaten van jouw website in Google Analytics? Dan ben je bij het controleren van de gebruikte zoekwoorden vast al eens het beruchte (not provided) tegen gekomen in je rapporten.

lijkt niet de informatie door te geven waar we naar op zoek zijn, maar door een aanpassing in de Google Analytics instellingen kunnen we alsnog gebruik maken van de data van zoekwoorden achter (not provided). In deze blogpost leg ik aan je uit wat (not provided) is en hoe je de gegevens achter (not provided) zoekwoorden kunt achterhalen.

Wat is (not provided)?

Sinds de start van dit jaar heeft Google een aanpassing doorgevoerd in het weergeven van een aantal van de organische zoekresultaten. Wanneer een bezoeker ingelogd is met een Google account en vervolgens een organisch zoekresultaat aanklikt, wordt er niet langer aangegeven welk zoekwoord is gebruikt, maar staat er (not provided).

De officiële reden van Google voor het niet weergeven van zoekwoorden is dat de zoekmachine gigant de privacy van haar gebruikers wil beschermen. Dit lijkt een logische reden, echter is het opvallend dat AdWords-beheerders wel alle zoekopdrachten inzichtelijk krijgen wanneer gebruik wordt gemaakt van betaalde zoekresultaten. Alles is dus mogelijk als je maar betaalt!

Daarnaast neemt het aantal (not provided) zoekopdrachten toe, doordat de veelgebruikte internet browser Firefox ook heeft besloten de gegevens van haar gebruikers beter te beschermen en niet langer door te geven welk zoekwoord wordt gebruikt.

Invloed van (not provided) resultaten

Zoals je in onderstaande screenshots kunt zien is het aantal (not provided) zoekopdrachten enorm. Van bijna 32% van de zoekopdrachten op onze website is niet direct te achterhalen welke zoekopdrachten zijn gebruikt.

Not provided zoekwoord in Google Analytics

Van deze bezoeken is niet bekend welk zoekwoord zij hebben gebruikt. Maar is deze informatie dan nog interessant voor de class=”apple-converted-space”  SEO-resultaten? Jazeker!  Het is namelijk mogelijk om alsnog een analyse te maken van de bezoeken die zijn gemarkeerd als (not provided) zoekopdracht. Door te analyseren op welke pagina zij op de website binnen zijn gekomen is te achterhalen welke pagina’s goed scoren in de organische resultaten. In het volgende hoofdstuk leg ik uit hoe je dat doet.

Informatie van (not provided) achterhalen

Een collega van Searchengineland heeft uitgebreid uitgewerkt hoe de bestemmingspagina’s van (not provided) automatisch in de organische zoekresultaten van Google Analytics worden opgenomen.Dit doe je als volgt: selecteer in Analytics bij ‘Secundaire Dimensie’ de optie ‘Bestemmingspagina’. Hierdoor is per zoekwoord te achterhalen op welke pagina men terecht is gekomen. Het overzicht dat je dan krijgt ziet er als volgt uit:

Not provided in Google Analytics

Persoonlijk vind ik dit overzicht erg handig. De (not provided) zoekwoorden worden in dit overzicht aangegeven met een ‘np –‘ voor het zoekwoord. Daardoor is in bovenstaand screenshot in één oogopslag te zien dat de website niet alleen 69 keren is gevonden bij het zoekwoord “cabbage salsa”, maar dat ook via (not provided) de cabbage salsa pagina 63 resultaten heeft behaald.

Het (not provided) filter instellen

Om de resultaten op bovenstaande manier te verwerken in je rapport, is het nodig een filter aan te maken in Google Analytics. Wij adviseren te allen tijde om dit filter toe te passen op een nieuw Analytics profiel, aangezien het filter alle originele data zal overschrijven.

Volg de volgende stappen om het (not provided) filter in te stellen:

  1. Ga in Google Analytics naar het Beheerder menu;
  2. Kies de optie ‘+Nieuw profiel’ en geeft dit profiel een passende naam, bijvoorbeeld Not provided profiel;
  3. Ga vervolgens in het Beheerder menu naar het tabblad ‘Filters’ en kies de optie ‘+Nieuw filter’;
  4. Stel het filter in zoals onderstaand screenshot en klik op Opslaan.

 

Not provided filter Google Analytics

Door middel van dit filter, worden de (not provided) zoekopdrachten in jouw zoekwoorden rapport opgenomen als “np – bestemmingsurl“.

In deze blogpost heb ik uitgelegd wat (not provided) is en heb ik je een stappenplan gegeven om de (not provided) zoekwoorden toch weer te geven in je overzichten. Op welke manier ga jij om met de door Google beschermde zoekopdrachten? Laat het ons weten in de comments! Heb je nog vragen over (not provided) zoekresultaten? Neem dan contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie