Geschreven door nathalie op

Misschien heb je het zelf al op je Instagram tijdlijn voorbij zien komen. Sinds begin oktober is het in Nederland voor elke adverteerder mogelijk om op Instagram te adverteren. Maar hoe? En wat zijn de mogelijkheden? Lees het hier!

Het opzetten van een Instagram advertentiecampagne

Om een Instagram campagne op te zetten, heb je een Facebook advertentie account nodig. Over het opzetten van een Facebook advertentieaccount heeft Timo eerder al een blog geschreven. Het is niet verplicht om een Instagram account te hebben. Het nadeel van adverteren zonder Instagram account is wel dat de gebruiker vanuit je advertentie niet door kan klikken naar je account om meer informatie te vinden. In plaats daarvan stuur je de gebruiker dan door naar de website.

Verdere instellingen wat betreft de targeting en opbouw van de advertentiecampagne zijn hetzelfde als bij een Facebook advertentiecampagne en worden ingesteld binnen Facebook.

De advertentie mogelijkheden

De Instagram advertenties worden weergegeven op het Instagram-overzicht waar ook de afbeeldingen worden getoond van vrienden, familie en andere accounts die de gebruiker volgt.

Er zijn verschillende advertentievormen beschikbaar. De meest toegankelijke is de Image Ad. De Image Ad is een advertentie met, de naam zegt het al, een afbeelding. Deze advertentie lijkt het meest op de normale post in het Instagram overzicht en valt dus het minst op als een advertentie. Het doel van deze advertentievorm is meer naamsbekendheid door je merk in beeld te brengen.

instagram

Binnen de advertentie kun je een link toevoegen naar de website in de vorm van een call-to-action button. De volgende call-to-actions kunnen hierin toegevoegd worden:

  • Nu boeken
  • Contact met ons opnemen
  • Downloaden
  • Meer informatie
  • Shoppen
  • Registreren
  • Meer bekijken

Specificaties van de Instagram advertentie:

  • Hoogte-breedteverhouding afbeelding: 1:1.
  • Afbeeldingsgrootte: 1080 x 1080 pixels.
  • Je afbeelding mag niet meer dan 20% tekst bevatten.
  • Onderschrift: alleen tekst, 125 tekens aanbevolen.

Het adverteren op Instagram is nog relatief nieuw en er worden in de toekomst vast veel meer mogelijkheden binnen dit platform uitgerold. Onze eerste resultaten laten zien dat er veel interactie is op de advertenties en dat de kosten-per-klik bij de Link Ads relatief goedkoop zijn: rond de €0,07 per klik.

Wil je ook adverteren op Instagram en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op of bel naar 030 – 711 5555!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie