Geschreven door mariska op

Gedurende de afgelopen maanden heb ik bij Zeo onderzoek gedaan naar de groei van startende Facebook bedrijfspagina’s. Ik heb daarbij gekeken naar wie Facebook Pagina’s leuk vinden en waar deze mensen vandaan komen. Al gauw zag ik dat de Facebook Pagina’s een aantal fases doorlopen in de eerste weken van hun bestaan. In deze blogpost zal ik de groeifases bespreken en je een aantal tips geven om deze fases te versnellen.

Fase 1: starten

In de week dat de Facebook Pagina wordt aangemaakt zijn er nog niet veel mensen die de Pagina leuk vinden. Meestal is de eigenaar of eigenaresse de enige die de Pagina leuk vindt. Je kunt in deze fase meteen al vaste klanten, vrienden en familie benaderen om je Facebook Pagina leuk te vinden, maar ik wil je adviseren om hier toch nog eventjes mee te wachten. Zorg er eerst voor dat je leuke content, mooie afbeeldingen en een leuke actie hebt. Mensen voelen zich nu eenmaal meer aangetrokken tot een mooie gevulde Facebook Pagina en zullen je Pagina dus eerder leuk vinden als deze er goed uit ziet! Dit begint allemaal met een goede Facebook strategie.

Fase 2: familie en vrienden

Zodra Facebook Pagina’s opgericht zijn, een professioneel Facebook ontwerp hebben gekregen en de eerste content geplaatst is, sluiten familie, vrienden en bekenden zich aan bij de Facebook Pagina. Op de onderstaande afbeelding zie je een startende Facebook Pagina in de zesde week van zijn bestaan. De bolletjes die je ziet zijn personen die de Pagina leuk vinden. Alle rode bolletjes zijn familie van de eigenaar van de bedrijfspagina en alle streepjes tussen de bolletjes laten zien dat er een Facebook vriendschap is tussen deze personen. De nummers die bij de bolletjes staan geven de volgorde aan waarop mensen de Pagina leuk vonden.

Zoals je op deze afbeelding kunt zien komen de eerste vind-ik-leuks op een Facebook Pagina vooral van familie, met uitzondering van een aantal vrienden van de eigenaar. Er zijn bijna geen personen die niet bevriend zijn met de eigenaar de Pagina, die nummer 1 is in het midden van het netwerk.

Tip: omdat zoveel personen elkaar kennen kun je op de Pagina proberen om zoveel mogelijk interactie uit te lokken door vragen te stellen en onderlinge gesprekjes uit te lokken. Hierdoor vergroot meteen het bereik van de posts, waardoor steeds meer mensen in aanraking komen met de Facebook Pagina.

Fase 3: liefhebbers

Na ongeveer de vijfde week wordt het bereik van Facebook Pagina’s zo groot dat ook liefhebbers van de service of het product naar de Facebook Pagina zullen komen. Dit zijn de mensen die je uiteindelijk wilt bereiken, want zij zijn je potentiële klanten. De personen die een Facebook Pagina leuk vinden op basis van interesse hebben over het algemeen geen vriendschappen met elkaar binnen het Facebook netwerk. Het is dus iets moeilijker om interactie uit te lokken tussen deze personen. Probeer daarom vooral om discussies te beginnen die gaan over het onderwerp van je Facebook Pagina. Heb je bijvoorbeeld een webshop met fotocamera’s? Start dan bijvoorbeeld een discussie over wat de beste fotosoftware is. Zorg ervoor dat je de liefhebbers van je producten stimuleert om te reageren op je posts. Hiermee bereik je namelijk nog meer liefhebbers en dus meer potentiële klanten!

In de twee maanden dat ik dit onderzoek heb uitgevoerd naar startende Facebook Pagina’s heb ik deze drie fases gevonden. Maar hoe kun je deze fases nou versnellen, zodat je zo snel mogelijk een groot aantal vind-ik-leuks hebt op je Pagina? Een aantal tips:

Tips

Tip 1: Benader zo snel mogelijk je persoonlijke netwerk, maar zorg er dan wel eerst voor dat je Facebook Pagina er goed verzorgd uitziet!

Tip 2: Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk interactie is op je Facebook Pagina. Hiermee vergroot je namelijk het bereik van je berichten en breng je meer mensen in contact met je Pagina.

Tip 3: Uit mijn onderzoek blijkt dat in de eerste twee maanden van je Facebook Pagina 30% van alle personen die actief zijn op jouw Pagina je Pagina nog niet leuk vinden. Zorg ervoor dat deze personen op de vind-ik-leuk knop drukken door ze een leuke actie aan te bieden in ruil voor een vind-ik-leuk en door ervoor te zorgen dat mensen de posts gaan delen waarin je deze actie promoot.

Tip 4: Versnel het proces door te adverteren op Facebook. Laat dit over aan specialisten die hier ervaring mee hebben om ervoor te zorgen dat je met zo min mogelijk budget zoveel mogelijk mensen bereikt.

In deze blogpost heb ik je uitgelegd welke groeifases een Facebook Pagina doorloopt in de twee maanden nadat deze gestart is. Ook heb ik een aantal tips gegeven over hoe je deze fases kunt versnellen om zo snel mogelijk een groot aantal vind-ik-leuks te krijgen. Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen, of wil je meer weten over een Facebook ontwerp, een Facebook strategie of Facebook advertenties? Neem dan contact op met onze social media manager!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie