RSS Feed

Online Marketing Blog

Vijf don’ts voor dynamische remarketing

dynamic-remarketingJe bent vast wel eens in aanraking geweest met dynamische remarketing. Je hebt net een paar schoenen of een vakantie bekeken online. Nog geen paar uur later zie je precies die schoenen en vakanties die je bekeken hebt terugkomen in banners. Sommige partijen laten deze banners vervolgens zo vaak zien dat het gaat irriteren. Wat moet je vooral niet doen bij dynamische remarketing?

1. Producten laten zien die uitverkocht zijn

Het lijkt heel logisch maar toch gebeurt het: producten in banners terwijl deze niet op voorraad zijn. Het is niet alleen frustrerend voor degene die net op een banner geklikt heeft met het besluit om te gaan kopen, maar ook voor jou als adverteerder is het niet slim. Je betaalt namelijk voor een klik op een banner terwijl deze nergens op uitkomt en  dus niks oplevert. Zorg dat de producten die niet meer op voorraad zijn in je productfeed op ‘out of stock’ staan, zodat ze ook niet vertoond worden in de banners. Lees verder

Effectief gebruik maken van remarketing via Google Analytics

Remarketing is een krachtig middel wat adverteerders vaak verkeerd inzetten. Hierdoor komt remarketing helaas regelmatig slecht in het nieuws. Maar wat is remarketing eigenlijk? Met remarketing bereik je mensen die wel op je website zijn geweest, maar het gewenste doel niet hebben bereikt. In dit artikel leg ik uit hoe je een remarketing campagne opzet en hoe je de juiste doelgroep target vanuit Google Analytics.

Voordat ik de praktische toepassing toelicht is het goed om de essentie van remarketing uit te leggen. Remarketing verhoogt de effectiviteit van je online marketing campagnes aanzienlijk, door je websitebezoekers een speciale advertentie te tonen ná hun websitebezoek. In deze advertentie benoem je extra USP’s of acties die de bezoeker eerder nog niet gezien had. Daarmee is remarketing de perfecte tool om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken met een unieke boodschap. Lees verder

SEO updates: Penalty voor grote site en mobiel rukt nog verder op!

Google is continue bezig met het verbeteren van haar algoritme. De afgelopen maanden stond voornamelijk in het teken van mobilegeddon. Deze mobiel-vriendelijke update was gericht op de zoekopdrachten op mobiel. De impact was echter minder dan vooraf werd voorspeld. Naast grote updates is Google steeds bezig het algoritme te verbeteren en wijzigingen door te voeren in de zoekresultaten. In deze blogpost de laatste updates, tests en nieuws over SEO.

Handmatige penalty Thumbtack 

Een grote website die wordt gestraft vanwege een onnatuurlijk linkprofiel. Dat was even schrikken. Thumbtack is een website die lokale bedrijven en klanten bij elkaar brengt. De website Thumbtack werd getrakteerd op een handmatige penalty door Google vanwege onnatuurlijke links. Pikant detail is dat Google Capital de investeerder is van Thumbtack. Google straft dus een website die gesteund is door Google. Dat hebben we eerder gezien. Lees verder

Klantcase: Tuincentrum.nl

Kom net als Tuincentrum.nl tot bloei via online marketingkanalen

Kom net als Tuincentrum.nl tot bloei via online marketingkanalen

Hedendaagse online marketing gaat veel verder dan zorgen dat de zoekende consument via een resultaat in Google op je website terechtkomt. De customer journey laat op een overzichtelijke manier de fases zien die de klant doorloopt voordat hij een product koopt. Hoe kun je hem per fase triggeren? Jarno Mossou legt dit uit aan de hand van een case van Tuincentrum.nl.

Dromen
In de droomfase activeert Tuincentrum.nl de gedachte over de tuin bij consumenten. Dit doet het bedrijf via een radiospot. Ook kan het online inzetten op het zenden van zijn merknaam via Display Advertising op bijvoorbeeld Facebook, bepaalde sites en Youtube. Een krachtige data-analyse en een goede interactie met bezoekers in deze droomfase kunnen de kosten per klant in de volgende fases verlagen. Lees verder

7 tips voor conversie verhogende landingspagina’s in je webshop

Een AdWords campagne is vrijwel altijd gericht op het bereiken van conversies. De ene campagne stuurt aan op een aankoop, de andere juist op het aanvragen van een brochure. Maar het kan lastig zijn om de gewenste conversie te bereiken. Hoe stuur ik mijn AdWords-bezoeker daadwerkelijk naar een conversie?

Bij veel AdWords campagnes wordt er zorgvuldig aandacht besteed aan het optimaliseren van de campagne. Betere advertentieteksten schrijven, het juiste dagbudget bepalen en actief irrelevante zoekwoorden uitsluiten. Terecht dat hier veel aandacht aan wordt besteed, maar minstens zo belangrijk is het proces in de webshop zelf. In dit artikel helpen wij je op weg met een aantal praktische tips.

1. Creëer een relevante landingspagina Lees verder

Nieuw: dynamische remarketing in Facebook

Met dynamische remarketing bereik je bezoekers die op je website zijn geweest en producten bekeken hebben met een advertentie waar die producten in terug komen. Op deze manier laat je relevante producten zien waar de bezoeker al eerder interesse in heeft getoond, doordat hij deze in het winkelmandje heeft gedaan. Dynamische remarketing was al mogelijk via Adwords, maar nu kun je ook website bezoekers bereiken met product advertenties op Facebook met dynamic product ads!

10935984_927079643983095_727272303_n

Hoe werkt het? Lees verder

Eenvoudig “alleen bellen advertenties” in AdWords gebruiken

De afgelopen jaren zijn er steeds meer functies bijgekomen in AdWords. Het is sinds kort Adwords logoook mogelijk om “alleen bellen advertenties” in te zetten. Het doel hiervan is om potentiële klanten niet naar de website te sturen, maar telefonisch contact op te laten nemen. De advertenties worden alleen vertoond op mobiele apparaten met een belfunctie. Het is ook belangrijk om te inventariseren of jouw doelgroep ook vaak belt, want dan is deze functie uitermate geschikt.  Je betaalt alleen als iemand naar je bedrijf belt.  Lees verder

Tips om meer content te genereren voor je webshop

Tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden als SEO specialist kom ik veel webshops tegen die weinig content hebben. Vaak zijn er naast de categorie- en productpagina’s weinig andere soorten pagina’s die de bezoeker bedienen. Content is een belangrijk onderdeel van SEO, maar dient bovenal om de bezoeker de juiste informatie te verschaffen. Kwaliteit staat daarbij hoog in het vaandel en het is belangrijk om echt interessante pagina’s op te stellen. In deze blogpost leg ik uit hoe je twee vliegen in één klap kunt slaan door meer content te generen die je helpen bij meer organische bezoekers en bezoekers beter bedient.

Hoe specifieker, hoe beter!

Te vaak kom ik algemene categorieën tegen op webshops die vervolgens verschillende soorten producten bevatten. Ik adviseer altijd om  je categoriestructuur zo specifiek mogelijk op te splitsen, om bezoekers een specifieke pagina met producten weer te kunnen geven. Veelvoorkomende categorieën zijn ‘truien & vesten’ en ‘jurken & rokjes’. Gebruikers zijn verschillend van elkaar en zoeken dus ook verschillend. Aparte pagina’s voor ‘jurken’, ‘rokken’, ‘truien’ en ‘vesten’ bedient de bezoeker beter en vergroot de mogelijkheden in Google.

Adviseer klanten met informatie pagina’s

Bezoekers willen graag geholpen worden en op webshops zie je vaak dat alleen het assortiment of de producten getoond worden. Best vreemd, want in fysieke winkels vinden we het fijn als er de mogelijkheid is voor extra informatie. Online doen we dit een stuk minder. Veel content op webshops zijn teksten van leveranciers of de zoveelste gekopieerde tekst van een concurrent. Informatieve content is een mooie extra toevoeging. Bovendien zijn de informatieve zoekopdrachten vaak groter waardoor je extra organische bezoekers kunt genereren. Dit door extra pagina’s toe te voegen met informatie. Een goed voorbeeld is de informatiepagina over mediaspelers van Coolblue.

advies mediaspeler coolblue

Lees verder

Hoe meet je mobiele bezoekers?

Elke website/webshop eigenaar heeft wel gehoord en gezien dat Google op 21 april hun algoritme heeft aangepast waarbij mobielvriendelijkheid een belangrijke rol is gaan spelen. Mocht je dit nog niet hebben gelezen, mijn collega Sjoerd, heeft hier een blog over geschreven. Weet je dus hier nog niets van, lees het dan snel hier!

New-14Met deze update geeft Google duidelijk aan dat mobiel verkeer erg belangrijk is. Wel zien we dat deze gebruiker zich op een ander moment in het koopproces bevindt. In een eerdere blog laat ik zien waar deze bezoekers zich in het koopproces bevinden, waarbij duidelijk naar voren komt dat mensen hun mobiel voornamelijk gebruiken om zich te oriënteren en te onderzoeken, op bepaalde momenten van de dag. Lees verder

Zeo op de Multichannel: pak je dosis online marketing vitamientjes!

Zeo staat dit jaar met maar liefst 6 sprekerssessies op de Multichannel Conference op 22 en 23 april in de Jaarbeurs Utrecht. Hier zal Jarno Mossou in verschillende sessies door de customer journey gaan waarbij hij de fases toelicht die een consument doorloopt in het koopproces.

jarno2

Een klein voorproefje op de sessies…

Vaak richt een organisatie zich op een aantal fasen in het koopproces en wordt niet de gehele customer journey meegenomen in de (online) marketing. Een voorbeeld hiervan is het adverteren in Google: de strijd om de koppositie in Google wordt vaak gespeeld met een beperkt aantal zoekthema’s, zeker als het om reguliere producten of diensten gaat. Het is daarom moeilijk om altijd de sterkste te zijn, maar niet onmogelijk om de slimste te zijn. Maar hoe? Lees verder