RSS Feed

Online Marketing Blog

Eenvoudig “alleen bellen advertenties” in AdWords gebruiken

De afgelopen jaren zijn er steeds meer functies bijgekomen in AdWords. Het is sinds kort Adwords logoook mogelijk om “alleen bellen advertenties” in te zetten. Het doel hiervan is om potentiële klanten niet naar de website te sturen, maar telefonisch contact op te laten nemen. De advertenties worden alleen vertoond op mobiele apparaten met een belfunctie. Het is ook belangrijk om te inventariseren of jouw doelgroep ook vaak belt, want dan is deze functie uitermate geschikt.  Je betaalt alleen als iemand naar je bedrijf belt.  Lees verder

Tips om meer content te genereren voor je webshop

Tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden als SEO specialist kom ik veel webshops tegen die weinig content hebben. Vaak zijn er naast de categorie- en productpagina’s weinig andere soorten pagina’s die de bezoeker bedienen. Content is een belangrijk onderdeel van SEO, maar dient bovenal om de bezoeker de juiste informatie te verschaffen. Kwaliteit staat daarbij hoog in het vaandel en het is belangrijk om echt interessante pagina’s op te stellen. In deze blogpost leg ik uit hoe je twee vliegen in één klap kunt slaan door meer content te generen die je helpen bij meer organische bezoekers en bezoekers beter bedient.

Hoe specifieker, hoe beter!

Te vaak kom ik algemene categorieën tegen op webshops die vervolgens verschillende soorten producten bevatten. Ik adviseer altijd om  je categoriestructuur zo specifiek mogelijk op te splitsen, om bezoekers een specifieke pagina met producten weer te kunnen geven. Veelvoorkomende categorieën zijn ‘truien & vesten’ en ‘jurken & rokjes’. Gebruikers zijn verschillend van elkaar en zoeken dus ook verschillend. Aparte pagina’s voor ‘jurken’, ‘rokken’, ‘truien’ en ‘vesten’ bedient de bezoeker beter en vergroot de mogelijkheden in Google.

Adviseer klanten met informatie pagina’s

Bezoekers willen graag geholpen worden en op webshops zie je vaak dat alleen het assortiment of de producten getoond worden. Best vreemd, want in fysieke winkels vinden we het fijn als er de mogelijkheid is voor extra informatie. Online doen we dit een stuk minder. Veel content op webshops zijn teksten van leveranciers of de zoveelste gekopieerde tekst van een concurrent. Informatieve content is een mooie extra toevoeging. Bovendien zijn de informatieve zoekopdrachten vaak groter waardoor je extra organische bezoekers kunt genereren. Dit door extra pagina’s toe te voegen met informatie. Een goed voorbeeld is de informatiepagina over mediaspelers van Coolblue.

advies mediaspeler coolblue

Lees verder

Hoe meet je mobiele bezoekers?

Elke website/webshop eigenaar heeft wel gehoord en gezien dat Google op 21 april hun algoritme heeft aangepast waarbij mobielvriendelijkheid een belangrijke rol is gaan spelen. Mocht je dit nog niet hebben gelezen, mijn collega Sjoerd, heeft hier een blog over geschreven. Weet je dus hier nog niets van, lees het dan snel hier!

New-14Met deze update geeft Google duidelijk aan dat mobiel verkeer erg belangrijk is. Wel zien we dat deze gebruiker zich op een ander moment in het koopproces bevindt. In een eerdere blog laat ik zien waar deze bezoekers zich in het koopproces bevinden, waarbij duidelijk naar voren komt dat mensen hun mobiel voornamelijk gebruiken om zich te oriënteren en te onderzoeken, op bepaalde momenten van de dag. Lees verder

Zeo op de Multichannel: pak je dosis online marketing vitamientjes!

Zeo staat dit jaar met maar liefst 6 sprekerssessies op de Multichannel Conference op 22 en 23 april in de Jaarbeurs Utrecht. Hier zal Jarno Mossou in verschillende sessies door de customer journey gaan waarbij hij de fases toelicht die een consument doorloopt in het koopproces.

jarno2

Een klein voorproefje op de sessies…

Vaak richt een organisatie zich op een aantal fasen in het koopproces en wordt niet de gehele customer journey meegenomen in de (online) marketing. Een voorbeeld hiervan is het adverteren in Google: de strijd om de koppositie in Google wordt vaak gespeeld met een beperkt aantal zoekthema’s, zeker als het om reguliere producten of diensten gaat. Het is daarom moeilijk om altijd de sterkste te zijn, maar niet onmogelijk om de slimste te zijn. Maar hoe? Lees verder

Beter inzicht krijgen in je bezoekers met Upgraded URL’s in Adwords

Met de nieuwe extra optie in AdWords, Upgraded URL is het mogelijk om nog beter inzicht te krijgen in je bezoekers. Upgraded URL is alleen van toepassing als je je conversies bijhoudt en heeft geen gevolgen voor de huidige AdWords accounts.

Je weet wat een bestemmings-URL is, namelijk een pagina waar de bezoeker op landt als hij/zij op jouw advertentie heeft geklikt. Bij het bijhouden van conversies, gebruik je het URL-veld ook voor trackingparameters en omleidingen naar externe trackingservices. De upgrade in Adwords zorgt voor een extra optie en vervangt het veld voor de bestemmings-URL door het veld voor de uiteindelijke URL en voegt een nieuw veld voor trackingbeheer toe. Je moet er wel voor zorgen dat de zichtbare URL en de uiteindelijke URL dezelfde domeinnaam hebben, zodat je advertenties niet worden afgekeurd.

Tot voorheen was het alleen mogelijk om parameters op zoekwoord niveau en advertentiegroepniveau te plaatsen om inzicht te krijgen in wat je bezoekers doen. Met de Upgraded-URL  is het nu ook mogelijk om dit in te stellen op account- en campagneniveau. Dit zorgt ervoor dat je nog beter inzicht krijgt in je bezoekers, en maakt de meetbaarheid per advertentietekst nog inzichtelijker.

Upgraded URL AdWords

Hoe start je het gebruiken van Upgraded URL’s op nieuwe URL’s? Lees verder

Google voegt vanaf 21 april mobiele gebruiksvriendelijkheid toe aan het algoritme!

Dat mobiel verkeer steeds belangrijker wordt in de online wereld, kan niemand meer zijn ontgaan. De afgelopen jaren neemt het percentage verkeer dat via een mobiel apparaat naar de website komt alleen maar toe. Websites hebben zich de afgelopen jaren in rap tempo geprobeerd aan te passen door hun website mobile vriendelijk te maken. Onlangs kondigde Google aan dat op 21 april mobielvriendelijkheid wordt toegevoegd aan hun algoritme. Dat betekent dat Google na 21 april voornamelijk nog mobielvriendelijke websites in de organische zoekresultaten zal vertonen. Gebruikers die na 21 april op hun mobiele apparaat zoeken zullen voornamelijk mobielvriendelijke resultaten zien. Dit zorgt ervoor dat websites die niet geoptimaliseerd zijn voor een mobiel apparaat minder worden getoond in de zoekresultaten. Heb jij een website die niet responsive is? Dan loop je de kans om veel verkeer mis te lopen. Waar je in 2014 nog weg kon komen met een niet geoptimaliseerde mobiele versie van je website is dat in 2015 onmogelijk.

Is mijn website mobielvriendelijk? Lees verder

Bereik jouw doelgroep met Gmail Sponsored Promotions!

Naast de mogelijkheden om te adverteren met Google Adwords en Social Media, kun je nu ook een van de meest gebruikte e-mailproviders inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Dit kan via Gmail Sponsored Promotions (GSP).

Gmail Sponsored Promotions is een innoverende en gerichte advertentiemogelijkheid binnen Gmail. De Gmail Sponsored Promotions advertenties  zijn op verschillende plekken binnen Gmail te vinden:

1. In de inbox van een Gmail-account:

GSP blogpost Lees verder

7 controle tips voor het live gaan van een AdWords campagne

Adwords logoBij het opzetten van een nieuwe AdWords campagne zijn er een aantal zaken die standaard worden ingesteld voor nieuwe campagnes en die je over het hoofd kan zien. Daarom is het belangrijk om, voordat je live gaat met een AdWords campagne, een aantal punten te controleren. Houd in elk geval rekening met de onderstaande zeven punten voordat je AdWords campagne live gaat. Lees verder

Webwinkel Vakdagen – ZEO is er klaar voor!

Zeo_stand_Webwinkel_Vakdagen_2015Woensdag 21 en donderdag 22 januari is het weer zover… De Jaarbeurs in Utrecht wordt omgetoverd tot een walhalla voor aankomende of al bestaande webshophouders. We hebben het hier over de jaarlijks terugkerende Webwinkel Vakdagen. Twee dagen die volledig in het teken staan van e-commerce.

Er is een uitgebreid programma zodat je in een of twee dagen jouw e-commerce vakkennis volledig kunt uitbreiden. Een ideale manier om te netwerken met duizenden professionals binnen jouw vakgebied. Lees verder

Penalty van Google Penguin? ‘Disavowing’ en goede links!

Penalty_Google_Penguin_ZeoNa de Penguin update is Google de afgelopen maanden druk bezig geweest om linknetwerken aan te pakken. Zodra je website een onnatuurlijk linkprofiel heeft, is de kans aanwezig dat je wordt gestraft door Google Penguin. Dit onderdeel van het algoritme zoekt het internet af naar slechte kwaliteit links. Vaak zijn dit links die van linknetwerken af komen en worden ingekocht.

Deze aanpak heeft voor veel websites negatieve gevolgen gehad. Zo is het Nederlandse linknetwerk ‘Get indexed’ eind 2014 gestraft, waardoor veel Nederlandse websites gestraft zijn. Lees verder