Geschreven door Mariska van den Berg op

Omdat de online marketing branche veel in beweging is en er dagelijks veel onderzoekresultaten en blogs worden gepubliceerd, is het belangrijk dat wij online marketeers altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Ook moeten wij, de online marketeers bij Zeo, jaarlijks verschillende Google examens afleggen. Sommige van deze examens zijn ieder jaar weer lastig, maar wel erg belangrijk.

Ik zelf vind de examenstof een must voor iedere online marketeer, maar het kan ook enorm nuttig zijn voor klanten om één of twee examens afleggen. Hierdoor krijgt de klant een duidelijk beeld over de werkzaamheden die wij voor hen uitvoeren en begrijpen zij sneller waarom wij bepaalde aanpassingen aan de website, de campagne of Google Analytics verrichten.

Welke examen(stof) ik adviseer

Ik heb een aantal klanten aangeraden om de examenstof van het Google Adwords fundamentals examen én het Google Adwords reporting door te nemen.

Het fundamentals examen geeft je een duidelijk beeld over:

  • De basisbeginselen over account- en campagne- advertentiegroep- en zoekwoordbeheer.
  • Wat voor advertentiemogelijkheden er zijn (banner, video- en tekstadvertenties).
  • Hoe het “veilingsysteem” van Adwords werkt.
  • Hoe een campagne eruit ziet qua opbouw.
  • Hoe je een campagne in de basis kunt optimaliseren.
  • Waar en op welke basis advertenties kunnen worden vertoond.

De examenstof van het reporting examen gaat dieper in op:

  • De verschillende rapportages die je met Google Adwords en Google Analytics kunt genereren.
  • Hoe je de informatie die hieruit komt kunt gebruiken om nieuwe kansen te signaleren en de huidige campagnes te optimaliseren.

Wanneer klanten deze basisbeginselen weten, kunnen wij dieper ingaan op de aanpassingen die wij wekelijks doorvoeren. Dit maakt de klant meer betrokken bij het verloop van de campagnes. Tevens hebben deze klanten hierna een duidelijker beeld betreffende mogelijkheden binnen AdWords, het beheer en de data analyses van de campagnes.

Ook merk ik dat deze klanten mij meer inzetten als sparringpartner, komen deze klanten steeds vaker met nieuwe campagne ideeën en aanvullingen, de online marketingstrategieën worden voor langere termijnen vastgelegd en het allerbelangrijkste, de doelstellingen worden sneller gehaald en de lat komt iedere maand hoger te liggen.

Aan de slag gaan – Verbreed je kennis

Om te beginnen heb je deze URL nodig http://google.starttest.com/. Hier vind je links naar verschillende Google informatiecentrums gespecificeerd per Google product zoals Analytics, Adwords en Apps. Via deze links kom je bij de beschikbare examenstoffen.

Wanneer je de stof hebt doorgenomen kun je ervoor kiezen om je kennis te testen door een examen af te nemen. Ik adviseer dit ook daadwerkelijk te doen, zodat je zeker weet dat je alle stof goed beheerst. Je kunt via http://google.starttest.com/ een account aanmaken waar je de examens kunt afleggen. De kosten van de examens bedragen $50 dollar per examen (circa € 40 euro).

Als je vragen hebt betreffende de examenstof, kun je mij een mail sturen, of reageren op dit blogartikel.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie