Geschreven door mariska op

Het is bijna onmogelijk om de veranderingen in de internetbranche bij te houden, maar het kan wel erg interessant zijn om je marketingstrategie hierop aan te passen. Er zijn steeds meer mogelijkheden om je bedrijf te promoten op het internet. In dit blog zal ik enkele online marketingtrends belichten die dit jaar in opkomst zijn.

Mobiele marketing

Het gebruik van mobiele apparaten zoals ipads, smartphones en andere apparaten is tegenwoordig niet meer weg te denken. Door deze ontwikkeling is er een unieke kans voor ondernemers om een grote doelgroep te bereiken. Deze mogelijkheid is beschikbaar door bijvoorbeeld een Google AdWords campagne te starten. Hier kun je aparte mobiele advertenties op instellen. Mobiele marketing wordt ook als erg persoonlijk ervaren door de consument. Door het gebruik van de juiste zoekwoorden kun je jouw aanbod zo goed mogelijk afstemmen op de vraag van de consument.

Shop in shop

Deze trend is al een tijdje gaande in de offline wereld, denk bijvoorbeeld aan de V&D waar meerdere merken een aparte afdeling hebben. Deze trend is echter aan het verschuiven naar de online wereld. Zo heeft Zalando onlangs nog een aantal nieuwe merken binnengehaald om hun aanbod op de website te vergroten. Je kunt een afdeling voor een aparte assortimentsgroep en doelgroep binnen een grotere website creëren. Beide aanbieders kunnen door deze samenwerking meer consumenten bereiken en hoogstwaarschijnlijk ook meer omzet behalen.

Blogs, Social Media en SEO

Social Media zijn de afgelopen jaren al uitgegroeid tot een enorm populaire trend, voor zowel consumenten als bedrijven. Al was deze trend aan het begin vooral populair onder jongeren, er zijn steeds meer mogelijkheden gekomen voor bedrijven om hier aan deel te nemen. De doelgroep die je als bedrijf kunt bereiken met Social Media Marketing is enorm. Dit jaar zullen er ook steeds meer opkomende sociale platforms zijn zoals Google+. Probeer actief te blijven op verschillende platforms, door bijvoorbeeld relevante blogs te posten, te reageren op klanten of betrokken te zijn bij online communities. Zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien, behoren Blogs, Social Media marketing en SEO tot het segment met de respondenten waar uiteindelijk de meeste leads uit volgen.

De beschrijvingen van deze trends zijn maar kort en globaal, maar de mogelijkheden die erachter zitten kunnen enorm zijn. Zorg er wel voor dat je ´weet wat je meet´. Probeer dus niet gelijk overal aan mee te doen, maar neem de tijd voor verschillende promotieacties en probeer je hierin te verdiepen. Alleen zo kun je hier het optimale rendement uithalen. Neem gerust contact met ons op als je benieuwd bent welke mogelijkheden wij je kunnen bieden!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Online marketing trends in 2012

  1. Mobiel Media NL schreef:

    Wat ook belangrijk is voor ondernemers, is dat als zij mobiel gaan adverteren tevens een mobiele website hebben! Het gebeurd maar al te vaak dat je op een mobiele ad klikt en vervolgens op de normale site terecht komt. Werkt niet lekker voor de consument…

  2. Nathalie Kastelein schreef:

    Bedankt voor je reactie! Mobiel adverteren is inderdaad ook een belangrijke opkomende trend, maar door de lengte van mijn blog heb ik deze buiten beschouwing gelaten. Voor zowel de organische zoekresultaten als de betaalde zoekresultaten van Google kan voor gebruikers van een mobiel apparaat verwezen worden naar een speciaal ingestelde mobiele site. Je zult zien dat de resultaten van sites met veel mobiele gebruikers als bezoekers hierdoor verbeteren.

Geef een reactie