Geschreven door nathalie op

Een online marketingplan kan tegenwoordig bijna niet meer ontbreken in een serieus bedrijf. Vooral niet voor webshops! Een online marketingplan helpt je richting te geven aan je  online marketing én aan je webshop. Daarbij kun je de verschillende online marketingtools goed op elkaar afstemmen zodat deze elkaar versterken. In deze blogpost enkele tips voor het schrijven van een online marketingplan en een overzicht van de middelen die niet kunnen ontbreken!

11446717_m

Bepaal je strategie en positionering

Voordat je begint met je online marketingplan is het belangrijk dat je je strategie en positionering duidelijk hebt. Of het nu gaat om een online- of offline marketingplan, je strategie en positionering zijn de basis. Om de juiste keuze te maken voor online marketing middelen is het belangrijk dat je weet wat het doel wordt van je plan en voor wie je het schrijft, dus wie is je doelgroep?

Welke middelen kunnen niet ontbreken in je online marketingplan?

1. SEO – Zorg voor goede organische vindbaarheid

Om je producten online te kunnen verkopen moet je opvallen. Search Engine Optimization (SEO) is eigenlijk niets meer dan dat: opvallen! Als mensen zoeken, wil je bovenaan in de zoekresultaten van Google staan, niet pas op pagina 10. Google is dé tool waarmee mensen zoeken naar je product of dienst. Wanneer iemand hier actief naar op zoek is, wil je niet ontbreken! Maar daar moet je wel wat voor doen. Denk onder andere aan de content op je website, URL’s en metadata en interne en externe links.

2. Genereer traffic met Google AdWords

Niet alleen je organische vindbaarheid is belangrijk. Adverteren met Google AdWords is dit ook. AdWords is een online marketingtool die door z’n laagdrempeligheid voor de hand ligt om mee te beginnen. Ideaal om traffic mee te genereren! De advertenties zijn meestal te vinden aan de boven- en rechterzijde van de organische resultaten van de zoekmachine. Je betaalt per klik op je advertentie, dit gebeurt op basis van een veilingsysteem op zoekwoordniveau. Het vertonen van je advertenties aan potentiële klanten kost dus geen geld. Je kunt zelf kiezen waar je op gevonden wilt worden en hoeveel je maximaal wil betalen voor een klik. Zo heb je zelf meer invloed op het rendabel maken en houden van je campagnes!

3. Zet social media zoals Facebook in voor betrokkenheid

Nog een middel dat niet kan ontbreken in je online marketingplan: social media. Mond-tot-mond reclame is de beste marketing die je kunt hebben. Als mensen je webshop bij elkaar aanbevelen is dat een sterke verwijzing zonder dat het direct iets hoeft te kosten. Sociale netwerken zijn daar een goed marketingmiddel voor. Je kunt ze inzetten om bestaande klanten aan je te binden en om nieuwe klanten te werven. Social media is voornamelijk een erg sterk online marketing middel om naamsbekendheid te verwerven en je merk sterk neer te zetten. Daarbij is het belangrijk dat je zorgt voor zoveel mogelijk interactie met je doelgroep. Hiermee vergroot je het bereik van je berichten en komen er meer mensen in contact met je merk!

4. Vergeet smartphones en tablets niet!

Begin 2014 is 56% van de huishoudens in het bezit van een tablet.  De tablet wordt voornamelijk thuis op de bank gebruikt. Dit geldt ook voor de smartphone, waarvan het gebruik ook een stijgende lijn vertoont. Daarbij doen steeds meer consumenten aankopen via mobiel of tablet. De verwachtte omzet uit m-commerce voor 2017 is 1,07 miljard euro. Houdt dus rekening met smartphones en tablets in je online marketingplan. Mogelijkheden zijn een app, een aparte mobiele site of een responsive design voor je huidige webshop.

m-commerce

Bron: Marketingfacts

Zoek ondersteuning waar mogelijk

Er zijn zoveel factoren waar je aan moet denken, dat wat ondersteuning wel op z’n plek is. Zoek dus ondersteuning en investeer in menskracht én in een goed bureau. Een serieuze aanpak zorgt ervoor dat je de investering waarschijnlijk sneller terugverdient.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van een online marketingplan? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie