Geschreven door Kelly Zomer op

Een online marketplace is een e-commerce platform waar externe verkopers producten en diensten kunnen aanbieden. Dit kan zowel B2C als B2B of C2C zijn. Voorbeelden van online marketplaces zijn Bol.com, eBay, Amazon, Uber, Etsy, United Wardrobe en Thuisbezorgd.nl. Deze online marktplaatsen verdienen een marge over de producten van andere retailers. Het is vergelijkbaar met een warenhuis, maar dan online! Wil jij weten wat voor een rol marketplaces gaan spelen in e-commerce? Lees dan snel verder!

Productfeed of API?

Om via online marketplaces te verkopen, kun je gebruik maken van een productfeed of een API. Bij een productfeed is de basis voor de vindbaarheid op de verzamelsite. Het toevoegen van artikelen via een productfeed is eenvoudig. Het nadeel van een productfeed is dat je geen data ontvangt over de bezoekers en het kan zijn dat je productinformatie niet up-to-date is omdat het maar één keer per dag ververst wordt.  Een API-koppeling is veel vollediger, hiermee kan je realtime data ontvangen over de gebruikers. Wanneer er een prijsaanpassing is, kan dit per direct veranderd worden.

Voor- en nadelen van online marketplaces

Een marketplace is een goede tool om naamsbekendheid op te bouwen als jouw eigen webshop dat niet heeft. Verkopen via een marketplace werkt conversie verhogend, want de doelgroep heeft een hoge koopintentie. Helaas, er zitten ook nadelen aan. Het nadeel is dat er commissiekosten afgedragen moeten worden, maar ook een beperkt klantrelatiemanagement. Je hebt weinig inzicht in het koopgedrag en hebt geen klantcontact. Als jouw unique selling point je goede serviceverlening is, dan komt dit helaas niet goed tot zijn recht via een online marktplaats.

De drie belangrijkste redenen om via online marketplaces te verkopen:

  1. Nieuwe productlancering
  2. Omzet groei
  3. Klant acquisitie

Online marktplaatsen: de toekomst

Internationale marktplaatsen groeien hard en de verwachting is dat deze trend nog verder gaat doorzetten. Het marktaandeel van online marktplaatsen zal tot 40% van de internationale retailmarkt doorgroeien in 2020. In het Online Marketplaces Report 2019 zijn meer feiten en cijfers te vinden. Grote marktplaatsen leggen hun focus op groei en niet op winst; er wordt continu geïnvesteerd in innovatie.

 

Wil jij meer weten over verkopen via online marketplaces of wil je weten of het bij jou merk past? Wij denken graag met je mee tijdens een vrijblijvend gesprek. Neem hiervoor even contact met ons op.

Of kom naar het kennisevent over marketplaces. Hier gaan we dieper in op de praktische kant van deze trend. Meld je hier aan.

| | |

Geef een reactie