Geschreven door Eva Meeus op

In retailland een veelgebruikte term: omnichannel. Of het nu gaat om het proces of de strategie, de containerbegrippen ‘multichannel’ en ‘omnichannel’ vliegen je om de oren. Wij leggen het onze retailklanten graag als volgt uit: De merkbeleving moet over alle kanalen gelijk zijn voor je klant. Zo kan het voorkomen dat je online activiteiten bijdragen aan omzet in de fysieke winkels. Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat precies? En welke technieken kun je gebruiken om het effect te meten van je omnichannel strategie? In dit blogbericht vertellen we je meer over één van de diensten van Google die hierop inspeelt; Google Store Visits.

Kijken én kopen

Voor veel retailers een eeuwig spanningsveld; online omzet versus offline bezoekers. De marktcijfers en de trendwatchers zijn het er in ieder geval over eens. Offline shoppen zal nooit verdwijnen en de fysieke winkel wordt wellicht binnenkort alleen nog maar belangrijker, zélfs voor online shops. Dit betekent in de praktijk dat er online vooral gekeken wordt (de overdenkings- en vergelijkingsfase), maar dat er toch vaak gekozen wordt om daadwerkelijk offline te gaan shoppen (de koopfase). De inzet van online marketing voor offline conversies blijft dus key in de gehele customer journey.

Zeo Customer journey

Het meten van je online effort met Google Store Visits

Elke ondernemer en marketeer wil weten wat je advertisingbudget jou aan het einde van de salesfunnel oplevert. Met Google AdWords Store Visits koppel je jouw Google AdWords campagnes aan de bezoekers in jouw fysieke winkel. Op deze manier krijg je meer gevoel bij de waarde van je online advertenties afgezet tegen de offline conversies.

Door middel van locatiegegevens van mobiele telefoons kan gemeten worden wanneer bezoekers in jouw winkel zijn. Deze data wordt gekoppeld aan de data in jouw Google AdWords account. Zo kun je meten wat de correlatie is tussen het aantal mensen dat op jouw advertenties klikt en de groep die daadwerkelijk de winkel bezoekt. Ook wordt bijsturen op zoekwoordniveau of targetten op device gemakkelijker met deze informatie.

Vanaf eind 2017 is het naast AdWords ook mogelijk om winkelbezoeken te meten van je YouTube Ads en campagnes in het Displaynetwerk.

Randvoorwaarden Store Visits

De Google Store Visits dienst bestaat al sinds 2014, maar werd tot voorkort alleen voor een beperkte groep en in de bèta-omgeving gebruikt. Inmiddels zijn de randvoorwaarden versoepelt, maar de dienst is niet voor iedereen geschikt. Hieronder de belangrijkste vereisten om gebruikt te kunnen maken van Store Visits.

  • Je moet over twee of meer winkels (locaties) beschikken.
  • Je moet duizenden advertentieklikken ontvangen.
  • Je moet een Google Mijn Bedrijf-account hebben aangemaakt en koppelen aan je AdWords account.
  • Je moet locaties-extensies hebben geactiveerd in je advertenties.

Nadelen van Google Store Visits

Ruim 3,5 jaar na de lancering van Store Visits is de Google dienst voor steeds meer bedrijven beschikbaar en interessant. Toch zijn er ook wel nadelen aan de specifieke manier van data collectie. Zo weet je namelijk alleen dat iemand een advertentie heeft aangeklikt en in de straal van jouw winkel is geweest. Als de winkel in een drukke winkelstraat zit is de kans aanwezig dat iemand is langsgelopen, maar niet binnen is geweest. Ook is een winkelbezoek natuurlijk geen garantie voor een aankoop. Het blijft op deze manier moeilijk te meten wat de exactie R.O.I. is.

Google heeft aangekondigd met het nieuwe Instore Sales Measurement systeem de bovenstaande problemen deels te gaan ondervangen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de functie Store Visits of kun je wel wat hulp gebruiken bij het juist instellen van je AdWords account? Neem dan gerust contact met ons op.

Zeo is Google Premier Partner en op dit kwaliteitskeurmerk zijn wij erg trots. Dit houdt namelijk in dat wij een gecertificeerde Google specialist zijn en als geen ander weten hoe Google kan bijdragen aan het succes van bedrijven.

| | | |

Geef een reactie