Geschreven door Mariska van den Berg op

Het kan wel eens voorkomen dat het een tijdje duurt voordat een AdWords-campagne rendement oplevert. Door de vele mogelijkheden van het online Google Adwords programma kunnen advertenties zorgvuldig worden bijgeschaafd om tot een optimaal presterende campagne te komen. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat een campagne van begin af aan zo sterk mogelijk staat? Enkele tips volgen in deze post.

Schrijf een aansprekende advertentietekst

Bij het schrijven van de advertentietekst moet rekening worden gehouden met twee factoren. Ten eerste wil je potentiële klanten overhalen om op de advertentie te klikken. Anderzijds wil je de mensen weghouden die geen conversie zullen opleveren, omdat zij het klikbudget er door heen jagen. Het is dus zaak duidelijk te zijn in je advertentie. Probeer om deze reden zoveel mogelijk de prijs van je product te noemen. Het schrikt mensen af die enkel informatie zoeken, terwijl potentiële kopers kennelijk bereid zijn de genoemde prijs te betalen. Maar let wel op! Als de concurrentie ook adverteert, met wellicht een lagere prijs, dan is het waarschijnlijk beter geen prijs te noemen.

Een andere advertentietekst-truc is het invoegen van de zoekterm in de advertentie. Dit wordt ook wel Keyword-insertion genoemd. In zowel de titel, tekst als de zichtbare URL kunnen de zoekwoorden worden opgenomen, simpelweg door de code {Keyword:zoekwoord} te gebruiken. Dit heeft tot effect dat dit deel van de advertentie vetgedrukt wordt weergegeven, waardoor je advertentie er nog meer uitspringt. Wordt je advertentie geactiveerd door een zoekopdracht die niet tussen je zoekwoorden staat? Dan wordt de tekst weergegeven die is opgegeven in de Keyword code, in dit geval dus zoekwoord.

Kies een product of dienst en focus hierop

Elke webwinkel heeft artikelen die beter verkopen dan andere. Kies de producten waarvan je denkt dat ze kunnen profiteren van een goede campagne en focus hierop. Het is vaak verstandiger om op specifieke producten reclame te maken, dan te adverteren voor het gehele assortiment in een campagne. De zoekwoorden in te algemene campagnes zijn vaak duurder en zorgen voor een hoger weigeringspercentage. Wanneer een potentiële klant zeer specifiek zoekt is de kans groter dat hij ook daadwerkelijk een conversie zal opleveren.

Maak gerust meerdere advertentiegroepen per product of merk. Je kunt je in een advertentiegroep richten op de regio waarin het bedrijf actief is, met bijvoorbeeld zoekwoorden als timmerman Rotterdam, timmerman Dordrecht, etc. In de volgende advertentiegroep kan gefocust worden op specifieke kenmerken, met woorden als timmerman deuren, timmerman kozijnen, etc. Vergeet vooral niet een advertentiegroep te maken voor de naam van je eigen bedrijf (met eventueel foutieve spellingen). Uiteraard kun je per advertentiegroep een of meerdere advertenties schrijven die hier perfect bij aansluiten.

De juiste zoekwoorden

Zoals gezegd is het verstandig om ook rekening te houden met foutieve spellingen van de naam van je bedrijf of product. De concurrentie op het woord televisie is immens, maar met televisie maak je wel een goede kans om bovenaan de advertenties te komen. Om een goed idee te krijgen van de concurrentie op een zoekwoord, kan de Keyword Tool van Google worden gebruikt. Dit online programma vind je onder het tabblad Mogelijkheden in AdWords. Voer je zoekwoorden in en Google berekent hoeveel zoekvolume hier op zit.

Gebruik de AdWords Editor

Kortgeleden werd in een blog al gesproken over de AdWords Editor. Met dit hulpprogramma van Google kun je gemakkelijk offline je campagne opzetten. Wanneer je bijvoorbeeld in AdWords of Excel een lijst met zoekwoorden hebt samengesteld voor je campagne, dan kan deze simpel in de Editor worden geïntegreerd. Dit scheelt een hoop tijd! In plaats van elk zoekwoord een voor een online in te typen in AdWords, kun je nu een hele lijst in een handomdraai kopiëren en plakken.

In de Editor kunnen per campagne, advertentiegroep of zoekwoord snel en overzichtelijk instellingen worden gewijzigd, waardoor je niet alle menu’s van AdWords door hoeft. Zo kunnen alle advertentiegroepen worden klaargezet en in een keer worden ge-upload om online te gaan.

Dit zijn allemaal trucs en tools die voor iedereen beschikbaar zijn. Door deze goed toe te passen zul je merken dat de AdWords-campagne van begin af aan efficiënter is, waardoor je minder tijd en moeite kwijt bent met het uiteindelijke finetunen. Veel succes!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie