Geschreven door Eva Meeus op

Als we de technische experts van The Sun in Engeland mogen geloven kunnen we alle toetsenborden vanaf het jaar 2022 uit het raam gooien. De meeste zoekopdrachten zullen we tegen die tijd namelijk niet meer op het bekende Qwerty toetsenbord intikken, maar tegen een mobiel device schreeuwen. In de hoop op het juiste antwoord. The future of search wordt deze manier van zoeken ook wel genoemd. Wat moet je nu alvast weten over voice search? We vertellen je er meer over in dit blogbericht.

Opwaartse trend

De voice search trend heeft de afgelopen jaar al zijn intreden gedaan. Niet tikken, maar spreken als we op zoek zijn naar iets. De komst van diensten als Google Home en Amazon Alexa spelen hier handig op in. Maar ook op de ‘gewone’ smartphone of smartwatch wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van voice assistants, zoals bijvoorbeel Siri van Apple.

Amerikaans onderzoek wijst uit dat inmiddels meer dan 20% van de mobiele zoekopdrachten in Google al gebeurd via voice search. De voorspelling is zelfs dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 via voice search plaats zal vinden. Een trend om dus serieus rekening mee te houden!

De verschillen

Het eerste grote verschil tussen spraakopdrachten en zoekopdrachten die ingetikt worden is de manier van hoe er gezocht wordt. Getypte zoekodprachten bevatten vaak maar een paar woorden. Bij voice search wordt vaker een zin uitgesproken. Mede door het feit dat de meeste mensen sneller (kunnen) praten dan dat ze kunnen typen.

Het tweede grote verschil heeft met de intentie van de zoekopdracht te maken. Er worden met voice search veel vragen gesteld die beginnen met: wat, waar of hoe. De nadruk komt hiermee op de zogenaamde long tail zoekwoorden te liggen.

Online marketing tips

Voor online adverteerders verandert er met de komst van voice search wel het een en ander. Want traditionele banners in het display netwerk of Google AdWords campagnes gaan hierbij niet helemaal meer op. We leven nog niet in 2020, dus direct actie ondernemen op deze trend is wat voorbarig. Maar toch liggen er op het gebied van advertising wel kansen waar je nu alvast mee aan de slag kunt.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekopdrachten via voice search zijn zoals gezegd vaak langer (meer woorden) en beginnen vaak met de woorden ‘wat’, ‘waar’ of ‘hoe’. Met deze kennis in het achterhoofd kun jij de content op je website aanpassen. Want bij spraakgestuurde zoekopdrachten krijg je geen pagina’s met organische resultaten van Google, maar slechts één antwoord. Om organsich gevonden te worden moet jouw antwoord het allerbeste aansluiten op de gestelde vraag. Dit doe je onder andere met long tail zoekwoorden. Een handige tool die je hierbij kan helpen is de gratis website Keyword Tool.

Directe conversies

Met de intrede van Google Home en Amazon Alexa zie je dat deze mobiele assistenten ook direct orders kunnen verwerken. Voor webwinkeliers natuurlijk een prachtige kans. Zorg in de aanloop naar deze ontwikkelingen dat je alvast een mobiele webshop hebt die is voorbereid op de toekomst. Want meer dan ooit geldt hierbij: mobile first it is!

Zeo helpt je graag verder

Heb je hulp nodig om je SEO strategie te verbeteren? Of wil je dat wij meedenken over een mobile first website of webshop? Neem dan contact op met onze specialisten.

| | | |

Geef een reactie