Geschreven door Mariska van den Berg op

Hoe maak ik van een bezoeker een koper? Dit is een veelbesproken onderwerp door webshop eigenaren. Met Google Analytics kunnen we bezoekersaantallen zien, maar slechts een klein percentage hiervan wordt daadwerkelijk klant. In dit artikel laat ik zien hoe je met dezelfde bezoekersaantallen betere resultaten kunt behalen.

Om betere resultaten te behalen, zullen we eerst het bestelproces in kaart moeten brengen. Welke stappen moet een bezoeker doorlopen om een bestelling te voltooien in de webwinkel? Vervolgens willen we weten tijdens welke stappen in het bestelproces de meeste bezoekers afhaken.

 

Meten is weten

Met Google Analytics is het mogelijk om trechters in te stellen. Door het instellen van trechters kunnen we precies meten hoeveel bezoekers op elke pagina van het bestelproces terecht zijn gekomen. Voor alle 6 de stappen in bovenstaand voorbeeld wordt de trechter ingesteld. Zo kunnen we de uitvalpercentage’s per stap terugzien en de knelpunten achterhalen. Lees hier meer over het instellen van doeltrechters.

Analyse online bestelproces

In bovenstaand voorbeeld kunnen we zien dat 37% van de bezoekers die een product hebben geselecteerd in hun winkelmandje daadwerkelijk een product hebben gekocht. Het doel is om het uitvalpercentages te minderen, zodat er meer aankopen worden gedaan.

Het hoogste uitvalpercentage ligt meestal in de stap ‘registreren’, maar hoe verlaag je dit?

Registratie tijdens het bestelproces

Kijk in de stap ‘registreren’ naar de gegevens die je vraagt aan bezoekers en vraag alleen gegevens van bezoekers die je daadwerkelijk nodig hebt voor het verzenden van bestellingen en communicatie.

Bezoekers willen tegenwoordig zonder het aanmaken van een account direct kunnen bestellen, maak dit dan ook mogelijk.

Noem alle voordelen van je webwinkel op de registratie pagina. Het is raadzaam om de voordelen duidelijk zichtbaar te maken. Zo kan een bezoeker die twijfelt over de verzendtijd en niet converteert wél gaan bestellen wanneer hij in de voordelenlijst ziet staan: “14 dagen retourrecht”. Je kunt de voordelenlijst ook weergeven op de winkelwagen pagina.

One step checkout

Wat veel gebeurt, is dat bezoekers afhaken tijdens het bestelproces doordat ze te veel stappen moeten doorlopen om een bestelling te voltooien. Magento heeft een “one step checkout” pagina, waarbij bezoekers in één stap registeren en de betalingsmethode, verzendmethode en het overzicht van hun bestelling kunnen selecteren. Hierdoor wordt het gemakkelijker en overzichtelijker voor bezoekers om een bestelling te voltooien.

Uiteraard zijn er meer mogelijkheden om het online bestelproces te verbeteren en conversies te laten toenemen. In de blogpost ‘Meer rendement uit je webwinkel’ staan meer tips. Vraag ook aan vrienden en collega’s wat zij belemmerend vinden tijdens het bestelproces en probeer naar aanleiding hiervan aanpassingen te doen en de resultaten meten. Succes!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

3 reacties op “Optimaliseer je online bestelproces

  1. Umut Ayabakan schreef:

    thnx 4 info 😉

  2. zeker interessant info thanks

  3. Danilo Silva Timmers schreef:

    Nuttige informatie! Vooral de tip om klanten de vrijheid te geven zich niet verplicht te laten registreren bij het doen van een aankoop.

Geef een reactie