Geschreven door Christiaan Jansen op

Een aantal jaar geleden kondigde Google al aan dat een SSL certificaat (een beveiligde verbinding gekenmerkt door https://) een ranking factor zou gaan worden in het Google algoritme. Websites met een https:// verbinding worden daarmee hoger geïndexeerd in de zoekresultaten ten opzichte van websites met een http:// verbinding. Met het gebruiken van een SSL certificaat vergroot je dus de vindbaarheid van je website.

Het gebruik van een https:// verbinding heeft daarnaast vele andere voordelen. Het grootste voordeel is dat je jouw websitebezoeker ziet dat er een veilige verbinding is, iets dat vertrouwen geeft. Ook voor online afrekenen is een https:// verbinding van groot belang.  Vanaf januari 2017 heeft Google aangekondigd om websitebezoekers te waarschuwen als websites geen beveiligde SSL verbinding hebben. Je hebt het wellicht al voorbij zien komen in Google Chrome, de waarschuwing: “Je verbinding met deze website is niet veilig”. Reden genoeg dus om direct een SSL certificaat te gaan gebruiken en over te stappen naar https://.

SSL certificaat

Bij alle websites waarop gebruikers contact- of betaalgegevens achterlaten wordt data heen en weer gestuurd tussen de bezoeker en de website. Bij een website met een beveiligde SSL verbinding wordt deze data beveiligd en kunnen er geen gegevens onderschept worden.

De beveiliging van een SSL certificaat vindt plaats op drie niveaus.

  • Door het versleutelen van gegevens worden deze beveiligd tegen meekijkers. Niemand kan zien welke communicatie er tussen de website en gebruiker is.
  • De gegevensintegriteit zorgt ervoor dat gegevens tijdens een overdracht niet gewijzigd of beschadigd raken.
  • Met verificatie wordt er bewezen dat de gebruiker communiceert met de juiste website.

Overgestapt naar HTTPS en nu?

Nadat je een SSL certificaat hebt geïmplementeerd moeten er nog een aantal dingen gebeuren op je website. Zo is je website nu ook te bereiken via de url die start met https://. Om problemen te voorkomen met duplicate content kun je een zogenaamde ‘Rewrite Rule’ instellen in de .htaccess van je website. Deze verwijst de http:// versie van je website door naar de https:// versie. Lees meer over duplicate content in één van onze oudere blogposts. Klik hier of hier.

Google Search Console

In de Google Search Console krijg je informatie over het crawlen en indexeren van Google. Maak een nieuwe property aan in Google Search Console met je nieuwe https:// verbinding. Houd hierbij rekening met de properties voor www en non-www. Om Google op de hoogte te stellen van je nieuwe URL’s met https:// moet je daarbij een nieuwe XML sitemap uploaden.

Behoud je waarde

Door de jaren heb je waarde opgebouwd met jouw website. Om deze waarde te behouden is het belangrijk om op een aantal punten te letten.

  • Zorg ervoor dat je certificaat up-to-date en geldig is.
  • Gebruik voor het registreren van de SSL certificaat de juiste naam van je hosting. Hierbij is het ook belangrijk om rekening te houden met www en non-www.
  • Voorkom dat Google je blokkeert, blokkeer de https:// verbinding niet in de robots.txt of via een noindex op de pagina.
  • Geef de juiste statuscode mee aan je https:// URL’s (bijvoorbeeld 200 ok).

Gaat dit technisch iets te ver voor je en ben je op zoek naar hulp of heb je vragen over het implementeren van een SSL certificaat? Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie