Geschreven door Mariska van den Berg op

Eén van de goede voornemens van Google voor 2012 is om in het begin van het jaar definitief over te schakelen op de nieuwe versie van Google Analytics. De update van het statistieken programma is al voor iedereen beschikbaar. Deze kun je selecteren door in te loggen en rechts bovenin ‘Nieuwe Versie’ aan te klikken. De frisse look-and-feel valt direct op, maar wat kun je allemaal met deze verbeterde editie?

Meerdere dashboards instellen in Google Analytics

Meerdere dashboards instellen

Voorheen werd na het openen van je profiel automatisch het dashboard van Analytics vertoond, welke een overzicht geeft van door de gebruiker geselecteerde gegevens. Het wordt nu mogelijk om meerdere dashboards te creëren. Zo kun je bijvoorbeeld een uitgebreid rapport samenstellen met alle gegevens van het organische verkeer naar je website en een tweede dashboard voor de statistieken van je Social Media campagne of AdWords advertenties.

Multi-Channel rapporten

Enkele weken terug schreven we al uitgebreid over het belang van multi-channel rapporten. Deze geven een inzicht in de samenwerking tussen de verschillende bronnen van de bezoekers naar je website. Een aankoop kan zijn gedaan op 10 december toen iemand via de organische resultaten op de site is binnen gekomen, maar wellicht was de website in eerste instantie gevonden via een AdWords advertentie.

Met behulp van de multi-channels is nu eenvoudig terug te vinden hoe de verschillende bronnen elkaar ondersteunen. Als blijkt dat al jouw conversies uit één verkeersbron komen, dan is het wellicht verstandig meer aandacht te geven aan de minder presterende kanalen.

Social Media prestaties meten

Iedereen spreekt over het belang van social media campagnes voor bedrijven. Maar hoe kun je nu meten wat het effect is van deze tijdsintensieve investering?

Met de nieuwe Google Analytics kun je eenvoudig segmenten aanmaken, waardoor alleen het verkeer dat afkomstig is vanuit Social Media vertoond wordt. Zo zie je direct hoe deze bezoekers zich op de site gedragen ten opzichte van bezoekers uit andere bronnen.

Website snelheid

Onder het rapport ‘Inhoud’ wordt nu de site snelheid weergegeven, waarmee je per pagina kunt inzien hoe snel deze gemiddeld wordt geladen. Een hoge gemiddelde laadtijd heeft negatieve gevolgen. Dit kan er bijvoorbeeld op duiden dat de structuur van de website niet goed is of dat de pagina geoptimaliseerd moet worden. Een lange laadtijd heeft vaak tot gevolg dat bezoekers afhaken nog voordat jouw pagina vertoond wordt.

Snelheid meten in Google Analytics

De site snelheid is automatisch opgenomen in de weergave, maar hier heb je wel de nieuwe Google Analytics tracking code voor nodig. Is jouw code jarenlang geleden geïnstalleerd, dan is het wenselijk deze te updaten.

Analytics advies?

Wil je meer weten over de nieuwe versie van Google Analytics of controleren of alles goed is ingesteld? Bekijk onze informatie over website statistieken of neem contact op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie