Geschreven door Kelly Zomer op

Dat marketing en psychologie twee begrippen zijn die elkaar overlappen, is geen nieuws. Echter, de meeste websites en visuele content voldoen nog niet aan de principes van de Gestaltpsychologie. Wil jij weten wat deze principes voor jouw website of online marketing betekenen? Lees dan snel verder!

De Gestalt principes

De gestaltpsychologie bestaat uit vijf wetten die beschrijven hoe onze hersenen omgaan met beelden en visualisaties. Deze principes zijn voornamelijk gericht op de automatische en onbewuste dingen die onze hersenen waarnemen. In online marketing en social media marketing wordt veel gebruik gemaakt van beelden. Zo was er in onze blogpost over Pinterest al te lezen dat visuele content op zowel het korte als lange termijn tot 60% beter onthouden wordt.

Principe van nabijheid

Elementen die overeenkomsten hebben in fysieke, ruimtelijke of tijdelijke zin, worden bij elkaar geplaatst. Jouw doelgroep kan op je website moeilijker bepalen of informatie bij elkaar hoort of niet als er veel ruimte tussen zit. Om het de hersenen van je doelgroep zo gemakkelijk mogelijk te maken, plaats je de elementen die bij elkaar horen dus dichtbij elkaar. Dit is goed te gebruiken in het navigatievenster op de website. Daarnaast uit dit principe zich ook in bepaalde knoppen met dezelfde functionaliteiten die hetzelfde design hebben.

online consumentenpsychologie

Principe van volledigheid

Mensen hebben in hun perceptie de neiging om figuren als gehelen te beschouwen en onafgemaakte figuren en teksten compleet te maken tot een volledige tekst of figuur. Dit kun je toepassen op de website door middel van bepaalde elementen deels te omkaderen zonder dat het er druk uitziet. In het hoofd van je gebruiker zullen de elementen geheel omkaderd zijn.

Principes van gelijkheid

Elementen die overeenkomsten vertonen, lijken in onze waarneming een eenheid te vormen. De overeenkomsten kunnen in kleuren, logo’s en vormen zijn. Zorg voor herkenning in de marketingcommunicatie-uitingen. Wanneer je dit consistent doet zal jouw doelgroep alle informatie die binnenkomt via verschillende communicatiekanalen als een eenheid herkennen. Daarnaast is het slim om knoppen met dezelfde werking ook hetzelfde design te geven voor de herkenbaarheid.

Principes van continuïteit

Mensen zien in vloeiende vormen of vormen die in elkaar overgaan, eerder een eenheid of een bepaald verband, dan in onregelmatige vormen die plotseling worden onderbroken. Voor een fijne gebruikservaring en UX zorg je ervoor dat er continuïteit op je website is door alle elementen vloeiend en bij elkaar passend te maken. Daarentegen kan je ook het tegenovergestelde doen om een bepaald element meer op te laten vallen. Dit kan op zowel de website als op social media. Je kan op deze manier advertenties of aanbiedingen uit het beeld laten springen.

Principe van figuur-achtergrond

In onze perceptie neigen we ernaar stimuli waarin we een duidelijk figuur zien, naar voren te halen en de overblijvende stimuli als achtergrond daarvan te zien. Dit uit zich op een website in bijvoorbeeld verduistering van de website wanneer je een formulier invult, zo ligt de focus volledig op het invulvlak. Dit geldt ook voor visuele marketingcommunicatie-uitingen via de website en social media, zorg ervoor dat er als het ware een ‘spotlight’ op het belangrijkste deel van de advertentie schijnt. Dit kan bijvoorbeeld door de call-to-action te belichten.

 

Heb jij nog meer vragen over de indeling van je website of over online marketing? Neem dan contact op met ons.

| | | |

Geef een reactie