Geschreven door Zeo op

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en zeker ook niet meer uit de wereld van online marketing. De verschillende platformen worden gebruikt voor talloze marketingdoeleinden, zoals: naamsbekendheid vergroten, online reputatiemanagement en het beïnvloeden van zoekmachine ranking. Ondanks het veelvoudige gebruik van social media door bedrijven, wordt de focus vaak gelegd op de grotere spelers zoals Facebook, YouTube en Instagram. Naast de bekendere platforms begint het digitale prikbord Pinterest ook aan zijn opmars. Het gebruik onder Nederlanders is sterk aan het groeien en daarmee zien wij veel kansen voor de zakelijke markt. We vertellen je graag in deze blogpost meer over het gebruik van Pinterest voor bedrijven.

 

Pinterest in een notendop

Pinterest kun je zien als een online prikbord. Het sociale platform bestaat sinds 2010 en heeft inmiddels 250 miljoen gebruikers wereldwijd. In Nederland gebruiken maar liefst 3,5 miljoen mensen deze gratis dienst. Pinterest is het best te omschrijven als een visuele zoekmachine, omdat je hier voornamelijk foto’s, plaatjes en infographics kunt vinden. Gebruikers laten zich visueel inspireren en achter de afbeeldingen is een directe link naar de originele site gekoppeld. De gebruikers kunnen deze plaatjes ‘pinnen’ op hun persoonlijke (prik-)bord, waarmee ze het in verschillende mappen kunnen opslaan. Deze borden kunnen privé of openbaar bewaard worden.

 

De kansen voor de zakelijke markt

Op Pinterest zijn veel creatieve ideeën te vinden, wat het voor B2C bedrijven aantrekkelijk maakt om de consument te inspireren met haar producten. Denk bijvoorbeeld aan de fashion industrie, die hier al geruime tijd dankbaar gebruik van maakt. Voor B2B bedrijven is Pinterest iets minder voor de hand liggend, maar kan interessant zijn om infographics en informatieve blogs te delen. Zowel B2C als B2B bedrijven kunnen hun blogs posten op Pinterest met een aantrekkelijke verticale afbeelding, waar de bezoeker met één klik van de website verwijderd is. De bedrijven kunnen op deze manier meer traffic genereren op de bedrijfssite en het zorgt voor een betere zoekmachine ranking.  Het voordeel van Pinterest is dat een pin een levensduur heeft van 3,5 maanden in tegenstelling tot een Facebook bericht van gemiddeld een karige 3 uur. Daarnaast geeft een zakelijk Pinterest account toegang tot interessante statistieken, zoals het bereik, de impressies en de betrokkenheid van gebruikers. Goed om te weten dat er op dit moment geen kosten verbonden zijn aan het gebruik van het platform.

 

Adverteren op Pinterest

Pinterest heeft aangegeven dat het binnenkort mogelijk is  in Nederland om via Pinterest te adverteren. De precieze datum is nog onduidelijk. Adverteren kan door middel van ‘Promoted Pins’ dit zijn gesponsorde foto’s. Naast een ‘Promoted Pin’ is een ‘Buyable Pin’ een nieuwe functie waarmee Pinterest gebruikers producten kunnen kopen zonder het platform te verlaten. Dit maakt Pinterest naast een opkomend social media platform ook een zeer interessant e-commerce platform.

 

Pinterest Zakelijk

Hogere conversie

Dat Pinterest meer traffic op de website genereert, is wel bekend. Consumenten die via Pinterest naar jouw bedrijfswebsite geleid worden, hebben grotere kans om te converteren. Volgens onderzoek wordt Pinterest gezien als een belangrijk onderdeel in het besluitvormingsproces van aankopen en ligt de gemiddelde orderwaarde en koopintentie hoger. Als de bezoeker doorverwezen wordt naar de link van de bedrijfswebsite is het belangrijk dat deze helemaal in orde is en meer informatie over de dienst of product bevat. Verder is het van groot belang dat er op deze pagina ook daadwerkelijk een conversie mogelijk is, zoals inschrijven voor een mailinglijst of het voltooien van een aankoop.

Heb je vragen over de inzet van Pinterest binnen online marketing? Wij beantwoorden ze graag tijdens een vrijblijvend gesprek. Neem hiervoor even contact met ons op.

| |

2 reacties op “Pinterest als digitaal prikbord voor een hoger conversieratio

  1. Jip Meijer schreef:

    Wat zijn de relatieve voor en nadelen ten opzichte van Instagram? B2C (Reizen)

    1. Kelly Zomer schreef:

      Hi Jip,

      Een groot voordeel ten opzichte van Instagram is dat er veel minder competitie is, doordat er meer via long tail zoekwoorden gezocht wordt. Verder zitten gebruikers op Pinterest om geïnspireerd te worden. Wanneer dit lukt is de koopintentie hoog. Bij reizen kan dit bijvoorbeeld om het boeken van tours gaan.

      Het nadeel ten opzichte van Instagram is dat Instagram veel meer gebruikers heeft en meer voor naamsbekendheid zorgt dan Pinterest. Verder heeft Pinterest een hele andere doelgroep, dus het ligt aan de aard van het bedrijf en wie je wilt bereiken.

      Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!

Geef een reactie