Geschreven door Kelly Zomer op

Sinds enkele jaren zijn termen als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en duurzaamheid onmisbaar in het bedrijfsleven. In de marketingmix is een extra marketinginstrument toegevoegd. De nieuw toegevoegde P staat voor Purpose. Hieruit is purpose marketing of ook wel pro-social marketing ontstaan. Wil jij weten welke voor- en nadelen purpose marketing voor jouw bedrijf biedt? Lees dan snel verder.

 

Wat is purpose marketing?

Purpose marketing is onderdeel van de betekeniseconomie. De kern is dat klanten niet kopen wat je doet, maar waaróm je het doet. De maatschappelijke toegevoegde waarde is hier hetgeen dat goed gecommuniceerd wordt. Bedrijven moeten zichzelf meer afvragen waarom zij het doen, wat ook een belangrijk onderdeel, misschien wel het begin, is van ondernemen volgens managementgoeroe Simon Sinek. Hij noemt dit ook wel de ‘Why’ van ondernemen. Lees hier de blogpost van collega Annabel uit 2017 over corporate storytelling.

 

Voordelen van purpose marketing

Uit onderzoek blijkt dat 58% van de bedrijven die een helder doel had omschreven een groei van 10% in 2016 werd gegenereerd. Er is een verschuiving van het aandachtspunt; van focus op winst naar focus op waarden en impact. Het economische doel wordt verruild voor maatschappelijke doelstellingen. Goede voorbeelden van purpose-georiënteerde merken zijn Tony’s Chocolony, Instock en Mud Jeans. Het sociale doel moet verwezenlijkt worden om geloofwaardigheid te genereren. De aandacht voor duurzame facetten bij aankoop steeg naar 48% in 2017, in 2013 was dit nog 30% blijkt uit onderzoek. Doordat de consumenten steeds meer purpose-georiënteerd zijn, zijn ze bereid om tot wel 32% meer te betalen voor een duurzaam merk.

 

Purpose marketing

Nadelen van purpose marketing

Als je het doet, doe het dan goed. Wanneer een merk zijn uitingen niet waarmaakt of loze beloften doet, zullen de purpose-georiënteerde consumenten zich afkeren van het merk. Als jouw bedrijf nu eenmaal niet maatschappelijk ingesteld is of specifieke sociale doelstellingen heeft, kan purpose marketing beter achterwege gelaten worden. In principe verkoopt purpose zichzelf al, zodra je teveel marketing inspanningen moet doen om purpose aan jouw merk te hangen, is er geen purpose. Dan is het opgeklopte storytelling en daar prikt de purpose-georiënteerde consument zo doorheen volgens Kees Klomp, adviseur en aanjager van de betekeniseconomie.

Bedenk goed of jouw bedrijf echt een maatschappelijke doelstelling heeft voor je aan purpose marketing gaat beginnen. Wil je toch graag iets betekenen? Begin dan klein met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar zorg vooral ten alle tijden dat je uitingen en beloften waargemaakt kunnen worden. Liever klein en eerlijk, dan grootse loze beloften.

 

Hulp nodig?

Wil je meer weten over purpose marketing of samen nadenken of het bij jouw merk past? Wij denken graag met je mee tijdens een vrijblijvend gesprek. Neem hiervoor even contact met ons op.

| | |

Geef een reactie