Geschreven door sjoerd op

Samen met mijn collega Jan-Willem de Ruiter was ik 11 februari van de partij op Friends of Search. Het jaarlijks terugkerende evenement was dit jaar helemaal uitverkocht met 500 enthousiaste bezoekers. Met 22 nationale en internationale sprekers was er geen sprake van teleurstelling. Het event nam je mee in de laatste ontwikkelingen van Search, waarbij vooral SEA & SEO de speerpunten waren.

Marcus Tober van Searchmetrics ging in op de rankingfactoren van Google NL. Searchmetrics is één van de populairste SEO tools. Door de vele data (300.000 websites en 10.000 zoekwoorden)  kon Marcus correlaties tonen tussen verschillende rankingfactoren en een toppositie in Google NL. Belangrijk bij correlaties is dat het geen direct effect is, maar dat er een samenhang is tussen een rankingfactor en een toppositie. In deze blogpost deel ik enkele interessante rankingfactoren die een correlatie met een toppositie hebben met je.

Zoekwoorden in Domeinen

Wat opvalt is dat in Google NL het nóg steeds handig is om exacte zoekwoorden in  het domein te hebben. Met nadruk op nog, omdat Marcus aantoonde dat in Google US deze factor al een stuk minder meetelt. De verwachting is dus dat Google dat ook gaat doorvoeren in Nederland. Zo maakt het in de toekomst minder uit om een zoekwoord als domeinnaam te hebben. Focus je daarom niet teveel op het kopen van domeinnamen met interessante zoekwoorden erin. Uiteindelijk zal deze rankingfactor kracht afnemen. Bovendien heeft het kopen van een domein om deze door te sturen naar je eigen website geen meerwaarde. Websites moeten historie en waarde opbouwen. Het simpelweg doorsturen van een domeinnaam met een zoekwoord erin gaat je geen winst opleveren.

Video / Afbeeldingen

Het zal je niet zijn ontgaan. De trend van webdesign is dat designs steeds visueler worden. Waar vroeger pagina’s ten behoeve van SEO volledig uit saaie content bestonden is dat nu niet meer het geval. Sterker nog, webpagina’s die afbeeldingen boven de vouw of een video geïntegreerd hebben zijn sterk vertegenwoordigd in de topposities van Google NL. De combinatie van afbeeldingen, video’s en tekst is wat ons betreft ook de juiste manier om bezoekers te benaderen. De zoekintentie van de gebruiker moet daarin het uitgangspunt zijn. Dus geen nutteloze plaatjes of video’s gebruiken puur voor je vindbaarheid. De gebruikerservaring moet voorop staan!

ranking factor afbeeldingBron:  searchmetrics.com

Social (shares)

Een direct verband is niet waarneembaar, maar dat er een correlatie bestaat is wel duidelijk. Hoe meer sociale engagement op een pagina/website, hoe hoger in Google. Pagina’s moeten volledig gericht zijn op de gebruikers, zodat de gebruikerswaarde hoog is en daardoor de social engagement factor ook hoog is. De zoekresultaten van Google NL worden gedomineerd door pagina’s die deze factoren hebben.

Wat de laatste jaren al steeds werd geroepen wordt nu bevestigd. SEO moet gebaseerd zijn op content die voor de gebruiker relevant is. Door een strategie te ontwikkelen op basis van de zoekintentie van de gebruiker wordt de vindbaarheid van je website hoger. Het gebruik van verschillende typen content zoals video’s, afbeeldingen en infographics is niet een mogelijkheid, maar een vereiste om te voldoen aan de hoge eisen je doelgroep.

facebook shares ranking factor

Bron:  searchmetrics.com

Wil jij weten hoe je online spierballen krijgt door een goede content strategie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie