Geschreven door Timo Fleer op

Remarketing is een sterke tool om mensen die je site hebben verlaten zonder een conversie te doen, te stimuleren om terug te gaan naar je site en alsnog een aankoop te doen, danwel gebruik te maken van je dienst. Met remarketing kun je ze een aangepaste advertentie laten zien. Je kan bijvoorbeeld een speciaal aantrekkelijk aanbod doen. Op deze manier bereik je de juiste doelgroep op het juiste moment.

Er zijn diverse soorten van remarketing, die je afhankelijk van je doelstellingen en campagnetype kunt inzetten:

  1. Remarketing voor het Display Netwerk: laat bezoekers je speciale advertenties zien als ze op internet surfen.
  2. Remarketing binnen het zoeknetwerk: laat bezoekers je speciale advertenties zien wanneer ze ergens naar zoeken op Google.
  3. Dynamische remarketing (alleen voor adverteerders met een Google Shopping Google-Shopping-300x180campagne): laat dynamisch gemaakte advertenties zien aan bezoekers van je site, mogelijk gemaakt door je Google Merchant Center-account. Heeft een bezoeker bepaalde producten op je site bekeken, dan kan je ze precies deze producten nogmaals laten zien als ze op internet surfen.
  4. Remarketing voor mobiele apps: toon potentiële klanten speciale advertenties op app’s wanneer zij eerder specifieke gedeelten van je mobiele app hebben bezocht.

Hoe werkt remarketing?

Kortgezegd voeg je een stukje code, de “remarketingtag”, toe aan alle pagina’s van je site. (Indien je gebruik maakt van de Google Tag Manager is dit niet nodig. Dan kun je de remarketing opnemen binnen de Tag Manager.) Als potentiële klanten vervolgens naar je site komen, worden ze toegevoegd aan je remarketinglijsten. Bezoeken ze op een later tijdstip andere sites, dan kun je ze met je speciale advertenties bereiken.

Voorbeelden van remarketing strategieën

Remarketing kan je ROI (return on investment) aanzienlijk verhogen. Of je je nu richt op verkopen, meer registraties, of vergroting van je merkbekendheid. Je kunt diverse strategieën hanteren. Is een campagne vooral bedoeld om verkeer naar je site te halen, dan kun je remarketing gebruiken om conversies te genereren. Je kunt ook experimenteren met zoekwoorden die in het verleden geen conversies opleverden, maar in combinatie met remarketing wellicht wel.

Je kunt ook aparte biedingen instellen voor remarketing-zoekwoorden, of zoals gezegd speciale advertenties vertonen. Mensen die je site hebben bezocht, zijn eerder geneigd te converteren. Je kunt ze dan bijvoorbeeld een speciale korting of andere actie aanbieden om ze over te halen alsnog te bestellen.

Remarketing binnen het zoeknetwerk

In deze blog licht ik één vorm van remarketing kort toe, namelijk remarketing binnen het zoeknetwerk. Met deze vorm van remarketing kun je mensen die je site hebben bezocht bereiken met advertenties wanneer ze ergens naar zoeken op Google. Je kunt je biedingen en advertenties speciaal afstemmen op deze bezoekers. Je kunt zoekwoorden selecteren en daarbij rekening houden met het feit dat deze klanten je site eerder hebben bezocht:

  • Zo kun je zoekwoorden gebruiken waarop je normaal gesproken niet biedt, zoals duurdere zoekwoorden of algemenere zoektermen. Omdat je weet dat het om geïnteresseerde bezoekers gaat.
  • Daarnaast kun je je bestaande zoekwoorden optimaliseren voor deze bezoekers, door je bod bijvoorbeeld met 25% te verhogen voor mensen die in de afgelopen 30 dagen je site hebben bezocht.
  • Je kunt een speciale advertentie weergeven, bijvoorbeeld aan alle bezoekers die items aan je winkelmandje hebben toegevoegd maar niets hebben gekocht. Haal ze over met een speciale korting of andere leuke, speciaal voor hen bestemde actie, om alsnog de aankoop te voltooien.

Wil je weten wat remarketing voor jou kan betekenen, en welke vorm van remarketing je het beste kan inzetten gezien je zakelijke strategieën? Neem gerust vrijblijvend contact op!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie