Geschreven door mariska op

De vorige keer heb ik het gehad in mijn post over het ondergeschoven kindje: naamsbekendheid. Een kleine terugblik: je kunt met Display advertising van Google beeld-, video- en tekstadvertenties verspreiden waardoor je meer awareness creëert bij je doelgroep.

Maar je kunt nog meer met het inhoudsnetwerk van Google. Je kunt namelijk ook Remarketing inzetten. Remarketing (door sommige mensen ook wel eens benoemd als Retargeting) is de mogelijkheid om potentiële klanten te targeten die al eens in je webshop zijn geweest. Dit kun je doen door middel van specifieke banners. Zo kun je de bezoekers in hokjes plaatsen, bijvoorbeeld “productpagina x gezien en afgehaakt” of “verzendkosten gezien en afgehaakt”. Daarna kun je specifieke banners laten zien aan die bezoekers, bijvoorbeeld ‘nu 10% korting bij product x’ of ‘nu gratis verzending’.

Je kunt om verschillende redenen mensen opnieuw targeten als ze in de webshop geweest zijn. In onderstaande voorbeelden zie je enkele problemen en de eventuele oplossing door middel van Remarketing.

Voorbeeld 1: Weinig terugkerende bezoekers

Probleem

Je hebt veel nieuwe, maar weinig terugkerende, bezoekers. Hierdoor is het lastig om binding te creëren met je doelgroep. Je hebt uitgebreid onderzoek gedaan / laten doen naar laadtijden, niet-werkende links etc. maar daar is niets uitgekomen.

Oplossing

Door Remarketing krijg je de “nieuwe” bezoekers weer terug in je webshop. Je creëert op deze manier ook meer awareness bij klanten en je laat zien dat je een belangrijke speler op de markt bent.

Voorbeeld 2: Bezoekers maar geen klanten?

Probleem

Er zijn mensen in je webshop geweest maar zij hebben geen bestelling gedaan. Je hebt goed gekeken naar eventuele problemen in het bestelproces, maar je kunt er geen vinden.

Oplossing

Door Remarketing krijg je deze bezoekers mogelijk weer terug in je webshop. De mensen die getwijfeld hebben toen zij voor het eerst je webshop binnen kwamen, haal je wellicht nu wel over om te bestellen.

Voorbeeld 3: Afhakers in het bestelproces

Probleem

Er is een grote groep mensen die op een bepaald moment in het bestelproces afhaken. Bijvoorbeeld bij het overzicht van de kosten, waar de verzendkosten van €6,95 voor het eerst in beeld komen.

Oplossing

Door Remarketing banners in te zetten kun je deze mensen opnieuw targeten en alleen deze mensen d.m.v. een actie : ‘Vandaag geen verzendkosten’ toch nog overhalen de bestelling te doen.

Voorbeeld 4: Concurrerende prijzen

Probleem

Je weet dat er een aantal producten in je webshop zitten waarbij je iets boven de gemiddelde verkoopprijs zit. Je kunt deze alleen niet verlagen, want dan maak je er geen winst op. De producten worden door veel mensen gekocht, maar er is ook een grote groep mensen die afvalt als zij de prijs zien.

Oplossing

Door Remarketing in te zetten op de groep mensen die afvalt kun je deze mensen misschien alsnog overhalen een aankoop te doen. Alleen deze mensen krijgen de banner te zien. Dat voorkomt dat mensen, die het wel voor de volle prijs hebben gekocht, een negatief gevoel bij hun aankoop krijgen.

Dit zijn enkele voorbeelden waarvoor je Remarketing kunt inzetten, maar er zijn nog veel meer voorbeelden. Loop je tegen problemen aan in je webshop en zie je zelf geen oplossing? Of heb je interesse in Remarketing maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Wij helpen je graag verder!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie