Geschreven door mariska op

In 2007 bracht Apple de eerste iPhone uit en daardoor vond er een revolutionaire verandering plaats. Het internet werd op de mobiel vele malen toegankelijker. Dit zorgt direct voor drastische gevolgen bij de bouw van een shop. We gebruiken ons mobieltje niet alleen om informatie te zoeken, te bellen, social netwerken bij te houden, etc. Maar ook om bestellingen te plaatsen! In 2017 wordt er een omzet verwacht van 1,07 miljard op mobile! (De verwachting voor de totale consumentenbesteding in 2017 ligt op 7,13 miljard). Een mobielvriendelijke shop is tegenwoordig een must. Maar wat houdt dat in ‘een mobielvriendelijke shop’? Wat zijn de mogelijkheden?

mobile

Bron: marketingfacs stats

Over de jaren heen zijn er verschillende methoden gebruikt om een shop mobielvriendelijk te maken. Twee methoden steken erboven uit: een responsive shop en een aparte mobiele shop (mobile skin).

Responsive webshop
Eén van de meest gebruikte methoden om je webshop mobiel vriendelijk te maken is de responsive methode. Hierbij wordt de weergave van de webshop aangepast aan de breedte van het scherm. Zo kan je bijvoorbeeld op een desktop 2 of 3 kolommen naast elkaar weergeven en op mobiel 1 kolom.

Het is aan te raden om gebruik te maken van een vorm van apparaat detectie. Op die manier wordt de content in een vorm aangeleverd die past bij het apparaat. Hiermee voorkom je een veel gemaakte fout, namelijk dat op een mobiel apparaat afbeeldingen laden die voor de desktop bedoeld zijn. Deze afbeeldingen zijn in ware grootte veel groter dan het scherm en worden verkleind weergegeven. Hierdoor wordt de afbeelding onduidelijk. Het is beter om de afbeeldingen op een kleiner scherm in klein formaat aan te leveren. Niet alleen ziet het er beter uit, ook wordt de verstuurde hoeveelheid data beperkt. Dit leidt uiteindelijk tot een snellere mobiele webshop.

Google is een groot voorstander van een responsive webshop. Dit heeft er met name mee te maken dat de pagina’s van de webshop op alle apparaten via dezelfde url benaderbaar zijn. Dit voorkomt duplicate content (identieke content op meerdere urls). Qua ontwikkeling en onderhoud van de webshop is dit ook een goede methode, omdat je altijd maar één webshop hebt om bij te houden. Op de verschillende apparaten wordt grotendeels gebruik gemaakt van dezelfde bron bestanden.

responsive

Aparte mobiele webshop
Een tweede mogelijkheid is om een aparte mobiele shop (ook wel mobiele skin) te creëren. Dit kan bijvoorbeeld op een subdomein (m.domein.nl) of in een subdirectory (domein.nl/mobiel/). Hierbij maak je een apart template geschikt voor mobiel. Dit kan leiden tot duplicate content, tenzij je er goede maatregelen tegen neemt. Een veelgemaakte fout bij een mobiele webshop is dat exact dezelfde content van de desktop versie wordt overgenomen. Dit veroorzaakt niet alleen duplicate content, maar speelt ook niet in op de behoefte van de mobiele gebruiker. De mobiele gebruiker heeft vaak andere behoeften dan de desktop gebruiker. Een mobiele gebruiker is meer geïnteresseerd in bijvoorbeeld de contactpagina dan een pagina met hele lappen tekst over de organisatie.

Om duplicate content te voorkomen is het verstandig om de webshop in een hele andere layout te tonen per apparaat maar wel op dezelfde url te blijven. Op deze manier heb je een aparte layout voor een desktop en een aparte layout voor een mobiel apparaat. Voor de ontwikkeling en het vullen van de shop levert dit dubbel werk op. Het voordeel is wel dat je de layout volledig inricht op het gebruikte apparaat. Het eindproduct is daardoor perfect geoptimaliseerd voor ieder platform!
Het toenemende gebruik van mobiel maakt een mobiele webshop onmisbaar. Daarnaast is het cruciaal voor je vindbaarheid! Er zijn verschillende opties om een mobielvriendelijke webshop te ontwikkelen. Één ding is zeker: je kan echt niet meer zonder!

Wil je weten wat Zeo je zou aanraden? Neem eens contact op met een van onze specialisten. Zij beantwoorden graag al je vragen! 030 711 55 55

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie