Geschreven door Jordy op

Smartphones zijn bijna niet meer uit de samenleving weg te denken. De kleine apparaten komen overal constant tevoorschijn. Uit onderzoek van Peil.nl blijkt dat de helft van de Nederlanders ruim 10 keer per uur de telefoon in de handen heeft. In andere woorden: de kans dat een gebruiker via de smartphone een website voor het eerst bezoekt, wordt met de dag groter. Het is dus van belang dat deze eerste ervaring indruk achter laat, zodat het niet bij dit ene bezoek blijft. Een mobiele website is dus niet langer een extraatje, maar een must have voor iedere website.

Voordelen van responsive design

Met het sterk groeiende gebruik van smartphones deed zich echter een nieuw probleem voor bij het maken van een mobiele website namelijk het grote verschil in gebruikte resoluties. Vandaar dat de term ‘responsive design‘ in 2010 naar boven kwam drijven. In plaats van dat er een aparte website wordt gemaakt voor mobiele gebruikers, wordt er nu steeds vaker gekozen voor één website voor alle verschillende schermformaten met behulp van flexibele grids en media queries. Dit komt erop neer dat de layout van de website wordt aangepast aan de breedte van het scherm.

responsive websites

Het gebruik van deze methode heeft een aantal voordelen. Ten eerste is er nog maar één website om te onderhouden, alle content en/of technische wijzigingen zijn meteen van toepassing voor alle apparaten. Daarnaast is de website relatief simpel aan te passen voor nieuwe resoluties. Gebruik maken van een responsive design komt de onderhoudsvriendelijkheid van de website dus ten goede.

Een goed gebouwde responsive website is daarnaast ook goed voor de gebruikerservaring. Er moet namelijk rekening gehouden worden met het navigeren met de vingers in plaats van de precieze handelingen die we gewend zijn van de muisaanwijzer. Maar ook bijvoorbeeld met de grootte van het lettertype voor de leesbaarheid. Daarbij moeten er door de beperkte ruimte op het kleine scherm prioriteiten gesteld worden: welke content wordt als eerste getoond? Deze prioriteiten behoren aan te sluiten op het doel en de belangrijkste aspecten van de website. Rekening houdend met al deze aspecten levert dit een gebruiksvriendelijke website op voor alle schermformaten. Hoe zit het echter met de zoekmachine optimalisatie?

Responsive design & voordelen voor zoekmachines (SEO)

Google hecht steeds meer waarde aan het optimaliseren van websites voor mobiele apparaten. Niet alleen vanuit het oogpunt van de zoekmachine, maar ook van de gebruiker. Door gebruik te maken van een responsive design wordt er op een aantal punten voldaan aan deze behoefte. Zo zijn de pagina’s op alle apparaten aan te roepen via dezelfde URL. Dit beperkt de kans op duplicate content, je hebt namelijk niet meer te maken met twee aparte websites met dezelfde content. Daarnaast komt het ook ten goede van het delen van de pagina’s via social media. Gebruikers hebben nog maar één URL om naar toe te linken in plaats van meerdere, zoals dat het geval is bij het gebruik van een subdomein (m.domein.nl).

Ook houdt Google een aparte index bij voor mobiele websites die gebruikt wordt voor de mobiele variant van de zoekmachine. Als jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik dan is er de mogelijkheid dat je in deze index hoger getoond wordt dan concurrenten die geen mobiele website hebben.

Responsive design: een blik vooruit

Een snelle blik in de toekomst vertelt ons dat de vraag naar mobiele websites alleen maar zal blijven toenemen. Wereldwijd neemt het gebruik van smartphones en tablets ook nog steeds toe. Een responsive website sluit hier goed op aan, er zijn echter punten waar rekening mee gehouden moet worden om tot een goed resultaat te komen.

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van mobiele websites of een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Je kunt ook bellen naar 030 711 5555. We helpen je graag verder!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie