Geschreven door chris op

De Rockefeller Habits methode is binnen het bedrijfsleven een niet ongehoorde aanpak. Op welke manier kan het de continuïteit van een organisatie positief beïnvloeden? En wat doet het met je medewerkers? In deze blogpost vertelt directeur Chris Jongeling over zijn ervaringen met de Rockefeller Habits en op welke manier het Zeo veranderde.

Rockefeller Habits, hoe werkt het?

De Rockefeller Habits geeft jou als bedrijf handvatten om op een effectieve manier zwaktes binnen je organisatie uit te sluiten en de sterke punten juist te benutten. Het doel dat Zeo hiermee wil bereiken is het realiseren van groei op een gezonder manier.

Om dit te bereiken staan volgens deze methode drie aspecten centraal.

  • Prioriteiten
  • Data en informatie
  • Ritme

Zeo heeft ervoor gekozen te werken met kwartaalritmes, waarbij we met de gehele organisatie toewerken naar één doel. Dit draagt vervolgens altijd bij aan het lange termijn doel.

Kwartaalritmes en rocks

Elk kwartaal heeft z’n eigen ‘kwartaalrocks’ en een kwartaalthema. Maar wat houdt dat concreet in? Kwartaalrocks zijn grotere projecten die aangepakt worden om de juiste koers te behouden, zodat de lange termijn doelen niet ondergesneeuwd raken in de hectiek van de dag.

In 13 weken werken we in teams met één eindverantwoordelijke aan een specifieke ‘rock’. Wekelijks houden we elkaar op de hoogte van de voortgang. Zo zorgen we voor focus en prioriteit. Daarnaast gaan we in dat kwartaal dus ook niet stiekem aan andere leuke rocks werken, die geen prioriteit hebben. First things first!

Kwartaalthema

Naast de kwartaalrocks heeft ook elk kwartaal een kwartaalthema. Het thema staat voor het overkoepelende doel wat we als organisatie hebben in dat kwartaal. Kwartaalthema’s beginnen altijd met een spectaculaire kick-off om het thema lading te geven. Een aantal voorbeelden van thema’s van de afgelopen jaren zijn.

  • Sweet Sixteen
  • Need for Zpeed
  • Zeo’s got Talent
  • Happy Days

‘Happy Days’ was ons thema van afgelopen kwartaal (Q1 2017). Dit kwartaal stond volledig in het teken van de medewerkerstevredenheid. Via de website Happy Mood Score hielden alle medewerkers hun gevoel van de dag bij. Doelstelling was om 40% van de dagen Happy Days te laten zijn. Collega Jarno werd getransformeerd tot tijdelijke Chief Happiness Officer binnen Zeo en heeft  alle voorwaarden gecreëerd om happy te zijn.

Elke dag was er één hoogtepunt en dat was de wervelwind. Een soort grote telefooncel met blowers die meer dan 200 prijzen liet langs vliegen. De wervelwind ging aan om successen te vieren en om mensen in het zonnetje te zetten. En met succes, want aan het einde van het kwartaal was de Happy Mood Score met ruim 30% gestegen. Daarmee is een medewerkerstevredenheid van 40,5% bereikt.

Rockefeller Habits in de praktijk

Collega Anne van Hogendorp werkt ruim vier jaar als consultant bij Zeo. Ze heeft het hele stadium meegemaakt van werken zónder de Rockefeller Habits tot de doorvoering van deze methode en er dagelijks mee werken.

Anne over de Rockefeller Habits in de praktijk: ‘’Het grootste voordeel dat ik heb ervaren is dat je continu op de hoogte bent wat het doel is van de organisatie. Op lange termijn, op korte termijn en hoe jijzelf en je directe collega’s hieraan bijdragen. Door middel van de kwartaalthema’s, waar steeds een leuk spelelement aan gekoppeld is, worden de doelen en rocks voor iedereen tastbaar en aantrekkelijk gemaakt!’’ Zo heeft Anne tijdens het laatste kwartaalthema ‘Happy Days’ regelmatig in de wervelwind gestaan. ‘’Het laatste thema heeft mij onder andere een lunch opgeleverd met een collega naar keuze, high fives van de hele organisatie en een bosje bloemen.”

Wil je meer weten over Rockefeller Habits of over het thema van Q2 ‘Kings & Queens’? Neem dan gerust contact met ons op.

Rockefeller Habits Need for Zpeed Rockefeller Habits Sweet Sixteen Rockefeller Habits Zeo's got Talent Rockefeller Habits Happy Days 1

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie