Geschreven door timo op

Je stopt € 1 in een AdWords campagne en hoeveel krijg je daar nou voor terug? Dit is een google_analytics_logobelangrijke vraag voor een webshop, want uiteindelijk wil je dat een AdWords campagne rendabel is en blijft. In Google Analytics vond er vorige maand stilletjes een verandering plaats in de meetwijze hiervan. Voorheen kon je de ROI inzien, maar dat is nu ROAS geworden. Wat is precies het verschil tussen deze variabelen?

ROI in Google Analytics

ROI staat voor “return on investment”. De berekening van de ROI is als volgt: (opbrengst – kosten)/kosten * 100%. Stel dat je in een campagne € 200 aan opbrengst hebt en de advertentiekosten zijn € 100. De ROI van de campagne is dan (200-100)/100 * 100% = 100%.

ROAS in Google Analytics

ROAS staat voor return on advertising spend. De formule hiervan is als volgt: inkomsten/kosten * 100%. Als je hier de berekening maakt voor € 200 aan opbrengst en € 100 aan advertentiekosten dan is de ROAS 200% (200/100 * 100%).

De ROAS kan je als volgt vinden in Google Analytics. Acquisitie > campagnes > klikken. Op maandniveau kan je dan bijvoorbeeld kijken hoe het verloop van de ROAS is.

ROAS

 

 

Verschil tussen ROI en ROAS

De grote vraag is: “wat is het verschil tussen ROI en ROAS”? Het verschil is de formule die gebruikt wordt. Je kunt met beide statistieken zien hoe je campagne rendeert. De ROAS is dus eigenlijk de ROI plus 100%. Een campagne draait pas break-even als je 100% haalt. Heb je in het verleden de ROI bijgehouden van een campagne dan moet je er rekening mee houden dat je dit plus 100% moet doen om op die manier een juiste vergelijking te maken.

De afgelopen jaren hebben er een hoop veranderingen plaatsgevonden in Google Analytics. Persoonlijk vind ik dit één van de grootste veranderingen in de afgelopen tijd. Google geeft geen duidelijke verklaring waarom ze deze aanpassing tussen neus en lippen door hebben gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën: waarom denken jullie dat Google dit gedaan heeft? Hoe ervaren jullie de overgang in het analyseren van de statistieken?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “ROI werd ROAS in Google Analytics: een verbetering?

  1. Hein schreef:

    De ROI berekening klopt niet. Er staat:

    (200-100) * 100% = 100% (= 100 x 100% en resultaat is 10.000%)

    Het moet zijn:

    (200-100) / 100 * 100% = 100% (= 1 x 100%)

    Groet

    1. Marvin schreef:

      Beste Hein,

      Bedankt voor je reactie en scherpte. Ik heb het aangepast in de blogpost.

      Met vriendelijke groet,

      Marvin Pelupessy
      ZEO

Geef een reactie