Geschreven door Sophie van Hal op

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Veel bedrijven zetten social media dan ook in om in contact te komen met hun doelgroep, naamsbekendheid te verhogen en een vorm van klantenservice te bieden. Als je als bedrijf gebruik maakt van social media, is het belangrijk om goede content te posten die past bij je doelgroep. Er komt dus meer bij kijken dan alleen een tekstje schrijven of een foto plaatsen. In deze blog lees je hoe je een goede social media post schrijft.

Bepaal je doelgroep

Niet alleen op je website, maar ook op social media is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wie je doelgroep is. Kom erachter wat je doelgroep denkt, voelt en doet. Zowel offline als online! Op basis van een analyse van je social media kanalen en de gegevens die van je website uit Google Analytics, schrijf je eenvoudig een persona. Een persona is een verzonnen persoonlijkheid die de kenmerken van jouw doelgroep behelst. Meer informatie over het schrijven van een persona lees je in deze blog.

Breng het gedrag van je doelgroep in kaart voor social media

Maak je social post niet te lang

Social media is een jungle van verschillende posts van heel veel verschillende afzenders. Om ervoor te zorgen dat je fans je post ook daadwerkelijk lezen is het belangrijk om je post kort maar krachtig te maken. Nodig je fanbase ook uit tot interactie door een link te posten of een vraag te stellen. Door korte en nuttige posts de plaatsen op social media, houd je je fanbase vast en zorg je ervoor dat je ze niet verveelt.

Naast dat je social media post dus niet te lang moet zijn, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je een duidelijk verhaal vertelt. Maak in de eerste zin van je post direct duidelijk waar je post over gaat. Zo weet de lezer of hij erbij gebaat is om de informatie tot zich te nemen. Dit nodigt uit tot verder lezen, klikken of reageren.

Gebruik beeldmateriaal

Er wordt niet voor niets gezegd: ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Maak in je post daarom altijd gebruik van beeld. Dit kan een zelfgemaakte foto of stockfoto zijn, een infografic, een filmpje of een gifje.

Door een visual aan je post toe te voegen wordt de post op de meeste platforms ook groter weergegeven in de timeline. Let er wel op dat de visual relevant is voor de post en dat het een meerwaarde biedt of op z’n minst ondersteunend is aan de boodschap.

Aanpassen aan het medium

Er zijn tal van online tools beschikbaar, zoals Hootsuite. Deze maken het je gemakkelijk om je post op meerdere social media platforms tegelijk te plaatsen. Maar probeer je post wel degelijk  aan te passen aan het medium waar je het op post. Onderzoek wijst uit dat berichten met hashtags het minder goed doen dan posts zonder hashtags. Maar let op, hashtags zijn nuttig voor Twitter en Instagram, maar in veel mindere mate voor Facebook of LinkedIn.

De laatste tip is om goed te kijken naar de tone-of-voice van je post. Een bericht op Facebook zal anders van toon en inhoud moeten zijn dan een post voor LinkedIn. Alleen al vanwege het feit dat LinkedIn een veel formeler medium is. Het is dan ook belangrijk om hier rekening mee te houden. Maak dus verschillende variaties van je post die geschikt zijn voor verschillende social media kanalen.

Wil je meer weten over het inzetten van social media voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie