Geschreven door Jordy op

Het schrijven van teksten voor het web is een van de meest onderschatte handelingen voor een website. Je moet kiezen wat je wel of niet schrijft, voor wie je schrijft en vooral hoe je schrijft. Schrijf je informeel, formeel of zoek je een mix? Al met al is het schrijven van webteksten een klus van dagen en soms zelfs weken.

Van papier naar website tekst

Mensen benaderen een brochure anders dan een website. Een brochure krijg je in je handen. Je kijkt naar het uiterlijk, voelt aan het papier en bladert er rustig doorheen. Als je even geen behoefte hebt om te lezen, leg je hem naast je neer voor later.

Een website is daarin heel anders. Je vind een website vaak via een zoekopdracht. Je werpt een blik op de pagina in de hoop iets herkenbaars te vinden. Zie je niets wat bij je interesse past? Dan vertrek je en kom je er voorlopig niet meer terug. Het schrijven van teksten over je bedrijf, producten en/of diensten voor je website is wezenlijk anders. Brochures kunnen als uitgangspunt dienen, maar daar blijft het bij.

Hoe moet je het dan aanpakken?

De hoeveelheid tekst op je website is altijd afhankelijk van het doel (informatief/entertainment/etc…) en de doelgroep. Een aantal tips die altijd op gaan zijn de volgende:

  • Logica
    Zorg dat je tekst, maar ook je tekstindeling logisch is en past bij de verwachtingen van je doelgroep. Als iemand bij je op bezoek komt, vertel je deze ook niet in al zijn volledigheid wat je bedrijf allemaal doet. Dat doe je kort en to the point, want je wil tijd steken in de echte interesse van je bezoeker.
  • Trigger je bezoekers met kopjes en duidelijke korte tekstenLeidt ze naar de juiste plek. Daar heb je hun aandacht en kun je ook meer tekst gebruiken omdat je dan de aandacht te pakken hebt.
  • Downloadbare content
    Je kunt sommige teksten natuurlijk ook ter download aanbieden. Whitepapers, tips en bijvoorbeeld handleidingen kun je prima als PDF bestand aanbieden.
  • De kunst van het weglatenOm bezoekers te laten lezen, moet je ze niet onnodig veel tekst voorschotelen. Lees je teksten na en schrap overtollige woorden die niet direct iets toevoegen. Mensen zijn ongeduldig en zoeken vaak omdat ze informatie snel nodig hebben. Stelregel is: schrap de helft en daarna nog een keer de helft!
  • Toch veel tekst plaatsen?Zorg dan dat je overzicht creëert in je teksten qua opmaak en indeling. Kopjes, alinea’s, lettertype, lettergrootte en kleuren doen wonderen.

Scan je eigen website eens door op je teksten, bekijk ze goed en maak keuzes. Goede website teksten maken je website voor iedereen toegankelijker en fijner om te lezen. Succes!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie