Geschreven door sjoerd op

Contentmarketing, contentmarketeers en contentstrategie. Termen die je vast niet ontgaan zijn. Content is immers hot. Het internet staat vol met blogposts. Hoe meer content je schrijft, hoe beter dat is voor je search engine optimization (SEO), maar is dat eigenlijk wel zo? Iedereen is druk bezig met content schrijven, maar voor wie doe je het? Val je wel op? Leest überhaupt iemand binnen je doelgroep jouw content? Als je content niet goed vindbaar is zal de doelgroep jouw content nauwelijks lezen. Te vaak verdwijnt er goede content in een moeras van blogposts, wat natuurlijk zonde is!

De oorzaak van misplaatste of niet gelezen content is vaak dat SEO pas achteraf wordt toegevoegd aan de contentstrategie. Daarmee sla je de plank volledig mis en volgt content als mosterd na de maaltijd. Er ontstaan rommelige teksten, waardoor deze minder goed leesbaar zijn voor de doelgroep. Met als gevolg dat deze lager scoren in de zoekresultaten. Daarom zal Zeo in deze blog een aantal tips geven hoe je jouw content en SEO beter op elkaar kunt afstemmen. Want content van goede kwaliteit, die ook nog goed vindbaar is, is soms nog best lastig om te maken.

SEO en content

Denk niet achteraf na over wie je doelgroep is en waar ze naar op zoek zijn, maar zie dit als de eerste stap. Door je eerst in te leven in de behoeftes en intenties van jouw doelgroep, weet je wat hun gevoeligheden zijn en kun beter op de de vraag van de bezoeker inspelen. Op deze manier kun je hen van hoge kwaliteit content voorzien. Ga naar de tekentafel en gebruik alle statistieken van jouw doelgroep. Waar zoeken ze op? Hoe vaak zoeken ze? Wanneer zoeken ze? Als je dat helder hebt, weet je welke onderwerpen in trek zijn bij jouw doelgroep. De vervolgstap is om antwoord te geven op de zoekvraag van de gebruiker. Dit doe je door hoge kwaliteit content te maken. Hoge kwaliteit is een ruim begrip. Voor de één is hoge kwaliteit anders dan voor iemand anders, daarom is het belangrijk je ook hierin goed te verplaatsen.

Checklist voor het schrijven van SEO content

Je vindt hieronder een checklist die je kunt gebruiken bij het ontwikkelen van content. Content van kwaliteit voldoet in ieder geval aan de volgende punten.

  • De content is geschreven voor de doelgroep. Denk aan de zoekvraag en intentie van de doelgroep. Schrijf altijd in de taal van je doelgroep en geef informatie waar ze naar op zoek zijn. Je schrijft voor gebruikers, zodat zoekmachines het ook begrijpen. Niet andersom.
  • Helpt een gebruiker. Veel content is goed voor je SEO, maar vergeet niet de focus van de content te verliezen. Luister naar de intentie en help de gebruiker op weg.
  • Heeft een call-to-action Aan de hand van de customer journey weet je precies in welke fase jouw doelgroep zit. Pas je call-to-action aan, zodat je de gebruiker helpt om de customer journey te doorlopen.
  • Deelbaar. Zou jij de content delen? Stel jezelf altijd deze vraag om erachter te komen of je content deelbaar is.
  • Makkelijk leesbaar. Gebruik onder andere bulletpoints, alinea’s en afbeeldingen zodat je gebruiker de content goed kan scannen.
  • Bevat sterke titels. Wakker de interesse aan met sterke titels. Kies voor titels die de lezer uitnodigt om verder te lezen.
  • Beter dan de concurrent. Bekijk wat je concurrenten doen en zorg dat je beter bent!
  • Foutloos Nederlands. Geen concreet rankingsignaal (zover we weten), maar wel bijzonder irritant wanneer goede content wordt overschaduwd door tik- of taalfouten.
  • Goede bronnen. Zorg ervoor dat je bronvermelding klopt en dat de informatie van een betrouwbare bron afkomstig is.
  • De juiste feiten weergeven. Controleer feiten als je die benoemd. Heel het internet neemt elkaar namelijk blind over. Controleer daarom altijd op echtheid.
  • Niet vol zoekwoorden. Een goede tip om je tekst te controleren is door de zoekwoorden die je gebruikt hebt te arceren. Door het gebruik van te veel zoekwoorden zullen zoekmachines de tekst lager beoordelen en zal deze lager in de resultaten van, bijvoorbeeld Google terecht komen. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat de tekst prettig leesbaar blijft voor de doelgroep. Heb je veel zoekwoorden in de tekst staan? Gebruik dan synoniemen. Dit punt geldt voor de pagetitle, meta description, headers, de alt image tag en de URL.

Content en technische SEO

De techniek voor SEO is een andere tak van sport, maar kan in deze blogpost niet over het hoofd worden gezien. Content wordt namelijk weergegeven door een stukje techniek.  Daarom is het dus  belangrijk ook de techniek mee te nemen in jouw content verhaal. Op deze manier voorkom je namelijk dat jouw tekst niet alsnog verdwijnt, omdat de techniek niet in orde is. Het is daarom van belang om de volgende technische punten nog eens goed te controleren, voordat je de tekst daadwerkelijk publiceert.

  • Laadsnelheid. Content moet snel geladen worden. Niets is voor de bezoeker vervelender dan een lange laadtijd van de content.
  • Mobielvriendelijkheid. Hier hoeven weinig woorden aan vuil gemaakt te worden. Het is onmogelijk om goede kwaliteit content te hebben, maar niet mobielvriendelijk te zijn. Controleer je website op mobielvriendelijkheid met de mobielvriendelijke test van Google.
  • XML sitemap. Met de verwijzing naar jouw kwalitatieve content. Zo kan Google zien waar de content staat.
  • Interne links. Is dit nou techniek, content of toch linkbuilding? Het maakt niet uit. Je moet in ieder geval zorgen dat er intern gelinkt wordt naar pagina’s op je website.
  • Korte URL’s. URL’s die kort zijn ranken beter en zijn voor Google makkelijker om te begrijpen.

Nu je weet hoe je kwalitatieve content moet maken, kun je er direct mee aan de slag. Wil je hulp bij het bepalen van een goede contentstrategie die hand in hand gaat met SEO? Neem dan contact met ons op, zodat wij je verder kunnen helpen.

11 praktische tips voor het verbeteren en optimaliseren van je SEO content

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Hoe verbeter je SEO content? Checklist om jouw content te optimaliseren.

  1. Eric van Hall schreef:

    Nuttig artikel. Vooral de focus op voor wie je het doet en waarom je het doet is essentieel. Voor veel schrijvers is SEO nog hocus pocus. Tip: ik laat mijn schrijvers werken met een handige tool om je teksten beter SEO-proof te maken: Webtexttool.

Geef een reactie