Geschreven door sjoerd op

Google is continue bezig met het verbeteren van haar algoritme. De afgelopen maanden stond voornamelijk in het teken van mobilegeddon. Deze mobiel-vriendelijke update was gericht op de zoekopdrachten op mobiel. De impact was echter minder dan vooraf werd voorspeld. Naast grote updates is Google steeds bezig het algoritme te verbeteren en wijzigingen door te voeren in de zoekresultaten. In deze blogpost de laatste updates, tests en nieuws over SEO.

Handmatige penalty Thumbtack 

Een grote website die wordt gestraft vanwege een onnatuurlijk linkprofiel. Dat was even schrikken. Thumbtack is een website die lokale bedrijven en klanten bij elkaar brengt. De website Thumbtack werd getrakteerd op een handmatige penalty door Google vanwege onnatuurlijke links. Pikant detail is dat Google Capital de investeerder is van Thumbtack. Google straft dus een website die gesteund is door Google. Dat hebben we eerder gezien. Thumbtack werd gestraft, omdat het klanten had gevraagd om een link te plaatsen op hun website naar Thumbtack in ruil voor meer credits bij Thumbtack. Deze links moesten bovendien linkteksten met zoekwoorden bevatten en naar specifieke pagina’s leiden. Dit is in strijd met de richtlijnen van Google, waardoor een handmatige penalty een logisch gevolg is.

Een paar dagen na de penalty heeft Thumbtack de klanten benaderd om de links een nofollow mee te geven of te verwijderen. Nadat Thumbtack een heroverwegingsverzoek had ingediend bij Google zijn ze – nu een week later – weer terug in de rankings. Wat mij betreft absurd snel in vergelijking met andere websites die gestraft waren. Zij moesten maanden wachten voordat het oude verkeer weer terug kwam. Wat hier de reden van is, is mij onduidelijk. Ben benieuwd wat jij er van vindt!

Trage laadsnelheid mobiel

Wellicht heb je het op de mobiele telefoon voorbij zien komen. Google is aan het testen met een waarschuwingslabel in de mobiele zoekresultaten om gebruikers te waarschuwen voor zoekresultaten die langzaam laden. The Android soul blog plaatste een screenshot van de zoekopdracht “Jurassic world trailer”, waarop de gele labels te zien zijn. In februari heeft Google ook al een test uitgevoerd met rood label die aangaf dat een website traag is. Google is dus druk bezig met het testen van nieuwe opmaak in de zoekresultaten. Laadsnelheid van een website is een belangrijke factor voor Google, omdat dit de gebruikerservaring benadeelt. Zorg dus voor een goede PageSpeed van je website om gebruikers beter te kunnen bedienen.

Trage laadsnelheid mobiel
Bron: Searchengineland.com

Meer mobiele zoekopdrachten dan desktop in UK

Nog meer nieuws over mobiele zoekopdrachten. Een aantal maanden geleden hoorde we al van Google dat in Amerika, en nog een aantal landen, de mobiele zoekopdrachten die van de desktop overstijgen. Meer informatie kregen we niet. Gisteren, tijdens de London Tech week, vertelde Google dat naast de mobiele zoekopdrachten ook het aantal bekeken YouTube video’s desktop overstijgt. Mobiel is dus booming en dit geeft nogmaals aan dat websites geoptimaliseerd moeten zijn voor mobiel. Is je website al mobiel-vriendelijk? Via deze tool kun je dat controleren. Wil je meer weten over een responsive design en het versnellen van de laadsnelheid? Lees hier hoe!

Tot zover enkele updates over de zoekopdrachten in de organische gratis zoekresultaten. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie