Geschreven door Tessa Schram op

‘Content is King’ is een uitspraak die je regelmatig hoort vallen in de SEO wereld. Maar wat heb je aan goede content wanneer je doelgroep deze content niet kan vinden? Een goed onderzoek naar de juiste zoekwoorden is de basis voor een succesvolle SEO strategie.

  • Wil jij meer structuur in je SEO contentstrategie?
  • Wil je weten hoe jouw doelgroep zoekt naar producten of diensten?
  • Wil jij jouw concurrentie op het gebied van content in kaart brengen?
  • Wil jij sneller organische topposities verkrijgen?

Lees dan snel verder, want in deze blog leg ik je stap voor stap uit hoe je een goed zoekwoorden onderzoek verricht en welke tools hiervoor handig in te zetten zijn.

Stap 1: Waar sta je nu?

Voordat je een einddoel vaststelt is het belangrijk om eerst te weten waar je nu staat. Het is belangrijk om te achterhalen via welke zoektermen bezoekers jouw website vinden en op welke posities je nu binnen Google staat. Hier zijn meerdere tools voor, waarvan ik er twee uitlicht.

Google Search Console (gratis)

Binnen de Google Search Console kun je via Zoekverkeer of Zoekanalyse op een eenvoudige manier bekijken via welke zoektermen je op dit moment goed vindbaar bent. Je kunt binnen deze tool sorteren op bijvoorbeeld het aantal zoekopdrachten of pagina’s. Je kunt hierbij kijken naar het aantal klikken, het aantal vertoningen, de CTR en de gemiddelde posities. Wanneer je je Google Search Console account hebt gekoppeld aan Google Analytics kun je deze gegevens ook terugvinden in Google Analytics.

AWR Cloud (betaald)

AWR Cloud is een handige tool voor het optimaliseren van je organische posities en het meten van je voortgang. Met deze tool kun je eenvoudig de positie ophalen van zoektermen of zoekwoordcombinaties die voor jou belangrijk zijn. Ook kun je de resultaten van jouw concurrenten hiermee vergelijken.

Stap 2: Brainstormen

Heb jij duidelijk in kaart wie jouw doelgroep is? In een van onze eerdere blogs vertelde we je al meer over hoe jij jouw doelgroep zo concreet mogelijk kunt maken. Zodra je een duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep kun je beter achterhalen waarom en hoe jouw doelgroep op zoek gaat naar je producten of diensten.

Een brainstorm is een creatieve manier om zoveel mogelijk relevante zoektermen en zoekopdrachten te achterhalen. Een brainstormsessie werkt over het algemeen beter in groepsverband. Je haalt namelijk inspiratie uit de ideeën van een ander en komt samen tot nog betere ideeën. Tip: Maak de groep niet te groot, brainstorm in een groep van vier tot maximaal tien personen.

Ook de samenstelling van de groep is erg belangrijk. Vraag niet alleen collega’s aan te haken, maar kijk juist of een klant, prospect of een andere sparringpartner aan kan haken. Zij kunnen vanuit een andere invalshoek naar je producten of diensten kijken.

Onthoud dat tijdens een brainstormsessies niets goed of fout is. Schrijf alle ideeën daarom op. Maak gebruik van vraagwoorden zoals wie, wat, waar, wanneer en waarom. Nadat iedereen alle zoektermen en zoekintenties heeft opgeschreven kun je gezamenlijk gaan structureren door ze in een bepaalde categorie of in een bepaald thema te plaatsen.

 zoekwoorden onderzoek brainstorm - Zeo online marketingbureau

Stap 3: Online op zoek naar zoekwoorden, synoniemen en varianten

Naast een brainstorm zijn er online natuurlijk ook handige online tools die je helpen bij de zoektocht naar relevante zoektermen. Hieronder licht ik een aantal gratis tools toe.

Answer the public

Ontdek welke vragen jouw (potentiële) klanten hebben met Answer The Public. Deze tool geeft visueel weer welke vragen veel worden gesteld in Google en op YouTube.

Keyword Shitter

Niet de mooiste naam, en ook zeker niet de mooiste tool. Wat Keyword Shitter wel goed kan is het vinden van zogenoemde longtail-zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die uit meerdere worden bestaan, ofwel korte zinnen.

Longtail-zoekwoorden geven een concrete zoekintentie weer en zijn daarom, ondanks de vaak lagere zoekvolumes, ontzettend waardevol. Vul een zoekwoord in en je krijgt direct een hele lijst met varianten en langere zoekopdrachten.

 

longtail zoekwoorden onderzoek

Synoniemen.net

Staar je niet blind op één specifiek zoekwoord en ga op zoek naar synoniemen! Een synoniem is overigens ook handig in het gebruik van een tekst wanneer je niet continu in herhaling wilt vallen.

Google Trends

Google Trends is een handige dienst van Google waarmee je de populariteit van specifieke zoektermen kunt onderzoeken. Het zoekvolume van de door jouw ingevoerde zoektermen worden weergegeven, waardoor je kunt achterhalen welke trends er zijn. Je kunt de trends segmenteren op een bepaalde locatie of een bepaalde periode. Daarnaast kun je termen met elkaar vergelijken.

 

Google Trends zoekwoorden onderzoek – Zeo online marketingbureau

Google Adwords

Adverteer je via Google Ads? Dan is het heel verstandig om te bekijken welke zoekwoorden binnen je campagnes goed werken en met welke ‘echte zoekopdrachten’ bezoekers via je advertenties binnenkomen.

Stap 4: Zoekvolumes achterhalen

Je hebt nu een enorme lijst aan zoekwoorden en zoekopdrachten verzameld. Natuurlijk kun je je niet direct focussen op al deze zoekwoorden. Je wilt prioriteiten gaan toekennen. Het is hiervoor van belang dat je analyseert welke relevante zoektermen daadwerkelijk zoekvolume hebben. Een handige tool hiervoor is de zoekwoordplanner van Google Ads. Deze tool geeft een duidelijk overzicht van de geschatte zoekvolumes per zoekopdracht.

Stap 5: Focus bepalen

Organisch op de eerste pagina van Google komen. Dat wil natuurlijk iedereen! De meeste gebruikers kijken namelijk niet verder dan deze pagina. Het is alleen onmogelijk om op alle relevante zoektermen een toppositie te behalen. Dit is namelijk  sterk afhankelijk van jouw concurrentie. Daarom is het van belang om in te schatten wat haalbaar is. Om dit te doen heb je informatie nodig over hoe sterk de concurrentie op een bepaalde zoekopdracht is, en hoe groot je kansen zijn op een toppositie. Maar hoe analyseer je dit nu?

Er zijn heel veel factoren die meespelen om een toppositie te verkrijgen. Het is dan ook niet mogelijk om dit 100% inzichtelijk te krijgen. Maar ik kan wel een aantal belangrijke factoren uitlichten.

Content analyse concurrentie

Heel logisch, maar ook heel erg belangrijk! Ga zelf op zoek in Google naar de zoekopdracht waar je zelf op gevonden wilt worden. Je concurrentie op deze zoekopdracht kan heel anders zijn dan je in de eerste instantie denkt. Analyseer de content van de concurrent en kijk vooral naar wat jij beter kunt doen.

Content optimalisatie

Belangrijke elementen van content optimalisatie zijn de opbouw van je teksten en het toepassen van On-page SEO. Als je dit op een goede manier toepast kan je dit enorm veel voordeel opleveren ten opzichte van jouw concurrenten.

Een aantal handige tips:

  • Optimaliseer je content voor de zoekintentie van je doelgroep.
  • Trek de aandacht. Schrijf een aansprekende paginatitel en zorg voor een goede opbouw van je content.
  • Zorg voor een goed leesbare opmaak.
    • Zorg voor de juiste tone of voice.
    • Maak gebruik van koppen, witregels en bulletpoints.
    • Zorg voor afwisseling door middel van foto en/of video.
  • Zorg voor een schone en zoekmachinevriendelijke URL.
    • Gebruik alleen (-) als scheidingsteken tussen de woorden in de URL.
  • Maak gebruik van interne en externe links.
  • Geef de bestandsnamen van afbeeldingen een duidelijke naam en geef een alt-tekst mee.

Meer tips over het optimaliseren van je content voor zowel de gebruikers als de zoekmachine? Lees dan de blog over het verbeteren van je SEO content van mijn collega Sjoerd.

Domain Authority (DA)

Domain Authority is de geschatte waarde (op een schaal van 1 tot 100) die MoZ meegeeft aan een domein. Elk domein heeft een bepaalde waarde. Deze waarde is opgebouwd uit de volgende factoren: het aantal backlinks naar jouw website, het aantal verschillende root domains die naar de website verwijzen en de kwaliteit van de links die naar de website linken.

Achterhaal de DA van jouw belangrijke concurrenten en vergelijk deze met jouw DA. Scoor je enorm lager? Dan is de kans kleiner dat je op een toppositie terecht komt. Verschillen deze rankings niet veel, of sta je er juist beter voor, dan heb je een goede startpostitie!  Tip: heb je geen betaalde SEO-tool waarmee je de autoriteit van een website kunt controleren? Er zijn online meerdere gratis ‘Authority checkers’ te vinden.

MoZ geeft ook een score aan individuele pagina’s, de Page Authority ofwel PA. Heb je dus al content geschreven over een bepaald onderwerp en staat dit online? Dan kun je ook de specifieke Page Authority vergelijken met die van je concurrentie.

Het aantal backlinks

Zijn er concurrenten met weinig backlinks die een toppositie hebben? Dan is de kans dat jouw pagina goed scoort heel groot. Hebben jouw concurrenten wel meerdere backlinks? Dan kun je de kwaliteit van deze backlinks analyseren en vergelijken met je huidige backlink profiel. Lage kwaliteit backlinks of veel no-follow links werken in je voordeel. Majestic is een goede tool waarmee je veel inzicht kunt verkrijgen in je linkprofiel en het linkprofiel van de concurrentie.

Wanneer je al deze stappen volgt wordt het een stuk eenvoudiger om prioriteiten toe te kennen in je SEO contentstrategie. Het blijft belangrijk om een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren voordat je nieuwe content creëert. Blijf je huidige posities goed monitoren en controleer (in ieder geval op maandelijkse basis) hoe je websitebezoekers binnenkomen.

Heb je vragen?

Ben op zoek naar een sparringpartner of wil je dat wij eens kritisch naar jouw organische positie kijken? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ons telefonisch bereiken op (030) 711 55 55. Een mailtje sturen aan info@zeo.nl mag natuurlijk ook.

| | |

2 reacties op “Een SEO zoekwoorden onderzoek voor de beste organische positie.

  1. Petra Mouw schreef:

    Goed artikel met waardevolle tips. Echter als ik op de verwijzing naar Keyword Shitter klik, kom ik naar een onbeveiligde website en ben ik erg huiverig om hier iets te downloaden. Zijn er nog alternatieven?

    1. Eva Meeus schreef:

      Hi Petra,

      Fijn om te horen dat je wat hebt gehad aan ons artikel. Op Keyword Shitter hoef je niets te downloaden, je kunt in de online tool op ‘start job’ klikken. Maar je kunt als alternatief ook Ubersuggest gebruiken. https://neilpatel.com/ubersuggest/

      Fijne dag.
      Vriendelijke groet, Eva

Geef een reactie