Geschreven door chris op

Recent kreeg ik een mail van het “PR-team” van Seoreview.nl. Hierin werd ik gewezen op een nieuw initiatief:

Op deze splinternieuwe website is het mogelijk voor klanten van SEO en SEM agencies om hun ervaringen te delen met anderen.”

Daarbij in de mail ook meteen de vraag om onze klanten te vragen een review over ons achter te laten. Voor het gemak waren alle concurrenten zichtbaar in de cc opgenomen van deze kennismaking. Naar ik later begreep omdat dit weleens een “aansporende werking” zou kunnen hebben. Tsja?

De mail was dus ondertekend door “het PR-team” zonder verdere naam of telefoonnummer. Wel een hele hippe verwijzing naar Twitter en Facebook maar ook die hielpen mij toen niet in de zoektocht naar de persoon achter dit idee. Eerst maar eens bij het “PR-Team” zelf gecheckt via info@seoreview.nl. Hierop kwam de volgende reactie:

Dit is een particulier initiatief en zal na een proefperiode overgaan in een nog nader te bepalen zakelijke rechtsvorm. U hoeft geen bestaande klanten te benaderen, u kunt ook afwachten tot dit vanzelf gebeurd. Dit is eigenlijk ook min of meer ook het door ons gewenste scenario.

Overigens plaatsen wij alleen reviews die afkomstig zijn van niet anonieme bronnen en wordt altijd handmatig op kredietwaardigheid(????) beoordeeld voor plaatsing. Reviews afkomstig van e-mailadressen van openbare serviceproviders als bijvoorbeeld Hotmail, Yahoo en Gmail worden ook niet geplaatst

Met vriendelijke groet,

 

R. Jansen

Met name het idee dat de bronnen op “kredietwaardigheid” zouden worden beoordeeld maakte mij er niet erg gerust op? Nu ben ik nogal argwanend van aard (iets wat mij later nog een keer werd verweten) maar ik besloot toch maar even verder te zoeken of ik iets kon vinden over dit “particulier initiatief”.

Dus maar even bij de SIDN checken. Daar vind ik inderdaad de naam R. Jansen en het alles zeggende emailadres: zeist3072@yahoo.com. Google helpt mij via dat mailadres naar een post op een nieuwbouwforum over nieuwe woningen in Vathorst (de post zelf is intussen plotseling in rook opgegaan maar Google cache was nog behulpzaam voor het maken van een screenshot). Hier werd met dat mailadres opgeroepen gezamenlijk ten strijde te trekken tegen een slechte leverancier. Oei, nu krijg ik het echt Spaans benauwd. Ik voelde intussen al een deel van mijn nekharen rechtovereind gaan staan. Nog twee zoekopdrachten later had ik een bouwnummer, snel daarna een adres en vervolgens een bedrijf op datzelfde adres. Dit bleek een concurrent te zijn. Dit plaatst de volgende quote op de homepage van Seoreview wel in een bijzonder daglicht:

“Er zitten veel cowboys in de markt als het gaat om diensten op gebied van online marketing. Een onafhankelijk platform dat kwaliteit waarborgt zoals een onafhankelijke branche organisatie is er niet. Er zijn wel enkele initiatieven maar daar zitten de grote online marketing bedrijven vaak zelf achter of ze hebben op zijn minst een flinke vinger in de pap.”

 

Over de stand van mijn nekharen hoef ik nu waarschijnlijk verder niets uit te leggen. Na wat heen en weer gemaild te hebben met de concurrerende initiatiefnemer kreeg ik de verzekering dat de reviews echt 100% betrouwbaar zullen zijn. Dat de valse start niet echt een bemoedigend gevoel hierover gaf werd begrepen. Ik kreeg nog wel mee dat ook de reviews weer worden gereviewed (waarschijnlijk een medewerker van het “PR-Team”?). Er stond er intussen een op en die was gereviewed door Niek Nijs. De zoekopdracht Niek Nijs levert 0 hits op in Google. In ieder geval iemand die zijn sporen online niet heeft nagelaten? Hier kwam het verwijt dat ik toch echt te argwanend ben. Daar zal dan wel een kern van waarheid inzitten.

Is Seoreview dan helemaal niets? Ik vind het deel dat over kennisoverdracht en nieuws gaat prima. Ook het overzicht van opleidingen en workshops verdient een pluim. Hoe meer bronnen hoe beter! Het review gedeelte blijft mij wel een doorn in het oog. Het motief is licht dubieus en het predikaat “betrouwbaar” moeten ze wat mij betreft nog verdienen. Uiteindelijk heb ik mijn mailconversatie met de initiatiefnemer afgesloten met de intussen bekende term: “we agree to disagree”.

Nu de wat serieuzere kant van dit verhaal. Het fenomeen “naming and shaming” op internet is natuurlijk niet onbekend. Ongeacht of dat in dit geval zo is, vind ik het een van de uitwassen van het internet. Het zomaar kunnen hebben van een anonieme vijand die je niet kan bellen of mailen voelt gewoon bijzonder onredelijk. Een belangrijke website als GeenStijl heeft bijvoorbeeld alleen een email adres en een voicemail die je kan inspreken. Wel vervelend als jij niet het Unox meisje bent maar wel een paar uur of dagen met je naam op internet staat? Dat dit probleem deels opgelost kan worden hebben ze in Duitsland bewezen door een impressum verplicht te stellen. Dit komt er simpelweg op neer dat je niet meer anoniem een website kunt hebben tenzij de website alleen een persoonlijk doel heeft. Naam (bedrijf + directeur), adres en telefoonnummer moet onder andere altijd zijn vermeld. Wel zo handig. Zelf denk ik dat een partij als het SIDN hier ook wel een rol in zou kunnen spelen.

In het geval van Seoreview had het mij wat tijd en moeite gescheeld. Aan de andere kant had ik dan ook weer een dag iets minder lol gehad?

P.S.: het initiatief bleek achteraf helemaal niet anoniem te zijn want ik had blijkbaar de pagina http://www.seoreview.nl/over-ons.html over het hoofd gezien. Jammer dat Google daar geen cache meer van had?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “SeoReview.nl, een 100% betrouwbare reviewsite voor SEM agencies.

  1. Mark schreef:

    Het feit dat het je allemaal zo hoog zit, de hoeveelheid tijd die je er aan besteed en je vele bezoeken op de website van http://www.seoreview.nl beschouwen wij als een groot compliment.

    Wij nodigen iedereen uit om de autenticiteit van de reviews op SEORview te verifiëren.

    Groet,

    Mark

Geef een reactie