Geschreven door Mariska van den Berg op

Ik stuitte op een Engels artikel waarin, redelijk onduidelijk, werd uitgelegd dat je in Google Analytics geavanceerde segmenten aan kunt maken voor Social Media campagnes.

Ik wil in deze post in een paar simpele stappen uitleggen hoe je dat makkelijk kunt doen.

Met de nieuwe Google Analytics kun je via onderstaande stappen segmenten aanmaken waardoor al je Analytics rapporten weergegeven kunnen worden voor alleen je Social Media bezoekers.In dit voorbeeld pak ik alleen de Facebook bezoekers. Je kunt er voor kiezen om voor elke Social Netwerk een eigen segment te maken. Je kunt ook alles in één segment zetten door gewoon steeds een nieuwe dimension of metric toe te voegen.

In een Nederlandstalig Google Analytics profiel:

1. ga naar Google.nl/analytics en log in

2. ga naar je rapporten

3. klik op ‘geavanceerde segmenten’

4. klik op ‘+nieuw geavanceerd segment’ en noem deze Facebook

5. maak de filter ‘opnemen’ – ‘bron’ – ‘met’ – ‘facebook.com’

6. nu gaat je rapport standaard over op de bezoekers die via facebook.com zijn binnen gekomen. Wil je dat een volgende keer weer dan kun je via ‘geavanceerde segmenten’ het segment ‘alle bezoeken’ uitvinken en het segment ‘Facebook.com’ aanvinken.

In een Engelstalig Google Analytics profiel:

1. ga naar Google.nl/analytics en log in

2. ga naar je Reports

3. klik op ‘advanced segments’

4. klik op ‘+new Custon Segment’ en noem deze Facebook

5. maak de filter ‘include’ – ’source’ – ‘containing’ – ‘facebook.com’.

6. nu gaat je rapport standaard over op de bezoekers die via facebook.com zijn binnen gekomen. Wil je dat een volgende keer weer dan kun je via ‘advanced segments’ het segment ‘all visitors’ uitvinken en het segment ‘Facebook.com’ aanvinken.

Wanneer je deze segmenten hebt aangemaakt kun je per segment kijken of deze bezoekers doen wat jij wilt dat ze op je website doen. Let op: Social Media zijn natuurlijk niet alleen voor conversies (zoals bestellingen, leads, inschrijvingen, downloads) maar (vooral) ook voor Branding en Relatiemanagement.

Toch blijft het interessant om te zien of de bezoekers die doorklikken naar je site een bestelling plaatsen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief o.i.d. In het geval van een webshop kan je ook direct de opbrengsten zien. Altijd mooi meegenomen!

Mocht je vragen hebben of hulp willen bij het instellen van de Social Media segmenten dan kun je ons bereiken via info@zeo.nl of via 030 711 5555. Wij helpen graag!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

3 reacties op “Social Media meten in Google Analytics

  1. Anoniem schreef:

    Nuttig. Ik ga het meteen uitproberen.

  2. Anoniem schreef:

    Bedankt! Is het gelukt? En zijn de statistieken naar tevredenheid?

  3. Frederic schreef:

    Een heel duidelijke uitleg! Je hebt aangegeven dat het ook van social media in het algemeen gaat.

    Stel, ik maak het segment maar meet er ook bezoekers mee die vanaf twitter en linkedin komen. (allemaal in 1 segment).

    Kan ik dan bij het tonen van het segment in bijv. tijdlijn, ook zien welke van de 40 social media bezoekers van twitter af komen? Of kan dat alleen als ik alle social media in een apart segment opneem?

Geef een reactie