Geschreven door Mariska van den Berg op

Met de groei van sociale media zoals Twitter, Hyves en Facebook groeit er ook een risico: te veel informatie. Deze media kunnen informatie opleveren voor mensen die deze eigenlijk niet zouden moeten krijgen.

Deze zomerperiode viel het me sterk op. Op Twitter “hoorde” je ineens dagen/weken niets meer van mensen die de periode daarvoor (bijna) dagelijks updates plaatsten. Dit kan de suggestie wekken dat je met vakantie bent. Dit hoeft niet direct schadelijk te worden. Het wordt erger wanneer je op Twitter een tweet plaatst: allemaal een fijne vakantie, ik ben er over 2 weken weer. Op Hyves heb ik diverse profielen gezien waarin duidelijk vermeld werd dat ze van ? tot ? op vakantie zijn in een hotel op ?.

Dit zijn voorbeelden van, volgens mij, veel te veel informatie delen op het web. Voor de gemiddelde cyber-crimineel is het vaak eenvoudig om achter je adres te komen. Dan is het te hopen dat je een goede beveiliging op je huis hebt zitten!

Ook ik heb met dit gegeven gezeten. Ik ben niet heel actief op Hyves en al helemaal niet op Facebook. Als ik dus een paar weken niets meld dan valt dat niet op. Op Twitter was dat anders. Ik plaatste meestal enkele tweets per dag. Om te voorkomen dat mijn huis zou worden leeggeroofd tijdens de zomervakantie ben ik een aantal weken voor mijn vakantie al begonnen met het minderen op Twitter. Een week van te voren ben ik er helemaal mee gestopt en na de vakantie weer langzaam mee begonnen. Het is waarschijnlijk weinig mensen opgevallen dat ik een aantal weken weg was.

Als belangrijkste advies wil ik meegeven dat je heel voorzichtig moet zijn met het delen van privé informatie. Een dagelijkse “goedemorgen” op Twitter is heel onschuldig. Toch kan dit grote gevolgen hebben. En vermeld zeker niet in op je Hyves of Facebook dat je twee weken op het strand van Italië bent te vinden.

Ps. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om tijdens je vakantie gewoon door te gaan met de sociale netwerken.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie