Geschreven door Mariska van den Berg op

Als stagiair Internet Marketing binnen Zeo leerde ik in de afgelopen maanden erg veel over AdWords, Analytics en Social Media marketing. Nooit eerder verdiepte ik me zo in de mogelijkheden en ik ben zelf dan ook een fervent bloglezer en Facebooker. Daarom kijk ik in deze blogpost naar wat Social Media te bieden heeft in de toekomst, vanaf 2012. Hopelijk verduidelijk ik hiermee waarom elke ondernemer moet gaan investeren in Social Media: het is grenzeloos en kan zeer rendabel zijn!

Deze infographic laat zien hoeveel er op Social Media gebied gebeurt in 60 seconden:

Social Media in 60 seconden

Er zijn diverse trends die Social Media steeds bruikbaarder maken voor ondernemers:

 

Social Media en ROI

Er is veel discussie in de branche de afgelopen jaren over de verdiensten van Social Media. Rendeert Social Media (ROI)? Een recent artikel van marketingweek benadrukt een aantal zeer interessante statistieken. De bevindingen zijn gebaseerd op een enquête, ingevuld door meer dan 17.000 managers en bedrijfseigenaren in 80 landen:

  1. Bedrijven die nieuwe klanten via sociale netwerken benaderen nemen fors toe.
  2. Bedrijven in het Verenigd Koninkrijk wijzen een derde van hun marketingbudget toe aan Social Media campagnes.
  3. Wereldwijd is het aantal bedrijven waar nieuwe klanten via sociale netwerken worden geworven, toegenomen met 7%.
  4. Wereldwijd gebruiken 52 procent van de bedrijven sociale netwerken om met hun publiek te communiceren.

Voor steeds meer bedrijven blijkt het dus een renderende bezigheid om zich bezig te houden met Social Media.

 

Social Media als klantenservice tool

Social Media stellen bedrijven in staat om snel en economisch te communiceren met een groot publiek en in 2012 zullen steeds meer organisaties Social Media gebruiken als service tool.

 

Social Media bij wedstrijden

Bedrijven maken steeds meer gebruik van wedstrijden voor hun Social Media platform. Met het benaderen en gebruik maken van deze competities of sporten kun je onderscheiden van je concurrenten. Wedstrijden zijn een hele goede mogelijkheid om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Een belangrijke opmerking is wel dat er regels aan vast zitten. Om je te helpen heb ik een lijst met regels opgezocht die je kunt raadplegen!

 

Social Media en invloed op zoekmachines

Naast de inhoud van de website van een bedrijf en blogs, zullen zoekmachines ook steeds meer sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn laten zien. Als we online zoeken, zullen we beginnen met realtime informatie van onze resultaten van Facebook, Twitter, blogs en user generated reviews.

Halverwege 2011 hebben we gezien dat Bing is begonnen met zoeken naar relevante content uit onze persoonlijke netwerken, deze kun je in de zoekresultaten terugvinden. Hierdoor zijn de zoekresultaten meer gepersonaliseerd.

Google heeft de ‘+1’ knop geïntroduceerd. Door gebruik te maken van de resultaten van Twitter, Flickr en andere sociale netwerken ga je in de zoekresultaten aanbevelingen zien die gebaseerd zijn op inhoud van vrienden.

Als je merk of bedrijf nog niet actief is op Facebook, Twitter, LinkedIn of YouTube, is het nu tijd om betrokken te raken. Probeer je bedrijf te promoten via Social Media met nuttige links, waardevolle content en leuke beelden! Dat is ook goed voor de zoekmachines!

 

Reviews en ratings

47 procent van de consumenten geeft de voorkeur aan ‘recensies op de website van een bedrijf’ ten opzichte van forums, tijdschriften-, winkel- en vergelijkingssites, kranten en social networking sites. Reviews verbeteren de omzet met maar liefst 18%.

Er zijn statistieken in alle sectoren die bewijzen waarom online reviews van belang zijn voor bedrijven. In het bijzonder hoeveel invloed ze hebben op aankoopbeslissingen.

 

Relevantie Social Media in de b2b markt

Traditioneel zijn B2C marketeers gek op de voordelen van Social Media marketing. Maar Social Media gebruik is het afgelopen jaar ook gestegen bij B2B-merken. De gevolgen en voordelen van Social Media marketing voor deze sector zullen duidelijker worden in 2012.

Een onderzoek eerder dit jaar door het “tijdschrift B2B” bevestigde dat B2B marketeers Social Media marketing omarmen! LinkedIn, Facebook en Twitter in het bijzonder, met LinkedIn als het belangrijkste zakelijke sociale kanaal.

 

Social Media bij Zeo

Wil je ook direct aan de slag met Social Media, maar is hier de tijd niet voor? Wij helpen je graag met het ontwikkelen van een praktisch Social Media plan en zorgen ervoor dat je Social Media accounts dat ‘wow-effect’ krijgen! Download onze Social Media Marketing handleiding of neem contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie