Geschreven door Eva Meeus op

Wie kent de situatie niet? Een onmogelijk te begrijpen instructies om een apparaat aan de praat te krijgen of een kast in elkaar te schroeven. Langer dan je lief is tuur je naar de handleiding, zonder echt iets wijzer te worden. Dat is pure frustratie! En het is een mooi voorbeeld van een slechte (offline) ‘user experience’. Gelukkig zijn er ook producenten die het wel begrijpen. Een duidelijke uitleg waarmee je in één, twee, drie stappen klaar bent. Wat een verademing: een gebruiksvriendelijk ontwerp! Voor websites geldt precies hetzelfde principe. Met een fancy woord heet dat dan een user experience design (UX design). In deze blogpost duiken we in de vier belangrijkste redenen voor een UX design om zo de waarde van een goede user experience uit te leggen.

Wat is een UX design?

Zoals gezegd staan de letters UX voor user experience. Hiermee wordt de gebruikerservaring bedoeld. Nog eenvoudig gezegd: hoe ervaart een bezoeker jouw website? Sluit de ervaring van een bezoekers aan bij zijn verwachting en verlaat hij de site met een positief gevoel? Dan is jouw UX design dik in orde. Bij Zeo zien we helaas dat dit in veel gevallen niet altijd zo is. Terwijl de focus op UX bij uitstek een manier is je te onderscheiden van je concurrent. Ben je benieuwd welke voordelen ren UX design nog meer met zich meebrengt? Lees dan snel even verder.

#1 Verbetering van je organische vindbaarheid

Wist je dat een goede user experience bedraagt aan jouw online vindbaarheid? Zoekmachines, zoals Google, hebben als doel haar gebruikers zo goed mogelijk te helpen. Daarom hebben ze een aantal criteria vastgesteld om websites te rangschikken. User experience is één van deze factoren. Er wordt door zoekmachines data verzameld om het gedrag van gebruikers te begrijpen. En deze data komt veel overeen met user experience gerelateerde zaken, zoals bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website. Een mooie bijvangst (of beloning) voor een goede UX is dus een hoge organische positie!

SaaS grootmacht Moz uit de VS heeft een hele heldere video over de invloed die SEO en user experience op elkaar hebben. De moeite waard als je hier meer over wilt weten.

#2 Meer conversie

Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je zelf de voorkeur voor een bepaalde website hebt, terwijl andere sites precies dezelfde prijzen, content of producten leveren? Dit is de stille kracht van een goed UX design. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, blijkt uit onderzoek dat maar liefst 75% van alle bezoekers een website voornamelijk beoordeelt op zijn uiterlijk. De esthetiek van je website is dus van essentieel belang. Als je daarnaast hoog scoort op gebruiksvriendelijk kan het niet anders dan dat de conversies toenemen. Met de onderstaande drie tips kun je vandaag al starten;

  • Gebruiksvriendelijkheid. Ondanks dat het vrij voor de hand ligt, neemt het niet weg hoe belangrijk gebruiksvriendelijkheid is. Hoe zorg je hier dan voor? In een eerdere blog over conversieoptimalisatie leggen we uit hoe je door middel van een ‘heatmap’ tot in detail het gedrag van jouw bezoekers achterhaalt. Met deze data zie je precies hoe jij de gebruiksvriendelijkheid van je site kunt optimaliseren.
  • Verlaag het aantal stappen. Hoe meer klikken het kost tot een conversie, hoe groter de kans dat iemand afhaakt. Voorkom daarom lange vragenlijsten of ingewikkelde registraties. Heb je een webshop? Dan is de ‘one-page-checkout’ een techniek die je hiervoor kunt gebruiken.
  • Hou de aandacht vast. Ook een duidelijk advies, maar hoe doe je dat? Onder andere door een persoonlijke touch en het gebruik van videocontent. In onze blog 5 tips om de aandacht te pakken én vast te houden leggen we in heldere taal uit hoe jij dit voor elkaar bokst.

#3 Meer klantloyaliteit

Naast het aantrekken van nieuwe klanten zorgt een goede user experience er (juist) ook voor dat huidige klanten lánger klant blijven. Klantloyaliteit ontstaat namelijk door een reeks van positieve ervaringen. Deze ervaringen binden gebruikers aan je product of dienst en zorgen ervoor dat ze terug komen. Doe je het heel goed? Dan worden deze loyale klanten wellicht wel ambassadeur van jouw merk! Een goede user experience is een key factor die bijdraagt aan een positieve ervaring.

#4 Tijdbesparing

Door te investeren in een beter UX design van jouw website is het mogelijk om kostbare tijd te besparen. Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn, nietwaar? Maar eigenlijk is het heel logisch, want een UX design zorgt er namelijk voor dat gebruikers snel en gemakkelijk de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Minder tijd verspilt aan vragen die bij je klantenservice binnenkomen en minder onduidelijkheid bij potentiele klanten. Een win-win situatie!

Vragen? We helpen je graag.

Heb je een vraag over user experience, of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een UX design voor jouw website? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg. Je kunt ons telefonisch bereiken op (030) 711 55 55 of een stuur een mailtje aan info@zeo.nl.

| | | | | | |

Geef een reactie