Geschreven door mariska op

Strategische social media marketing.

Er is bijna geen organisatie die niet de kracht en mogelijkheden van social media marketing hebben ingezien en het nu benutten. Het probleem is vaak dat organisaties wel zien dat ze iets moeten ondernemen met social media marketing, maar het vaak niet volledig doordacht of strategisch wordt ingezet. Social media marketing is onderhevig aan constante ontwikkeling en innovatie. Elk half jaar zijn er weer nieuwe platformen die marktaandeel winnen. Het afgelopen jaar zijn platformen als Pinterest en Instagram enorm gegroeid in populariteit. Veel organisaties zien deze ontwikkeling en duiken erop zonder er een goede doordachte strategie bij te hebben.
Goede strategische social media modellen zijn nog schaars in tegenstelling tot de reguliere offline marketing waar er een overvloed van handige modellen is. Forrester Reseacrch heeft een mooi model ontwikkeld voor een strategische benadering van social media marketing. Met dit model kun je social media activiteiten strategisch inzetten en hiermee je klanten optimaal bereiken.

Groundswell een social media marketing model.

De Groundswell is een term die door Charlene Li en Josh Bernoff van Forrester Reseacrch is geïntroduceerd. Het is de vloedgolf van spontane interacties die mensen met elkaar hebben door middel van  online tools. De Groundswell is niet meer nieuw of een trend, het is een feit. Je klanten zijn online actief de vraag is hoe speel je hier op in en wat haal je eruit.

Groundswell principes:

De oude orde van bedrijven zijn veelal organisaties die gevestigd zijn op het principe van controle. Door de Groundswell is er een machtsverschuiving geweest en bedrijven hebben online weinig controle. Online wordt er over je gesproken zowel positief als negatief. Door de komst van social media is het bereik en de impact van deze uitingen enorm toegenomen. Veel organisaties zien ontevreden klanten als een bedreiging terwijl dit juist kansen zijn.
Maar hoe maak je van deze kansen goed gebruik?,
Het Groundswell denken is als judo, maak gebruik van de beweging en zet hem in om er je voordeel mee te doen.
Veel bedrijven benaderen de Groundswell en social media met een technologisch oog. Ze zien dat concurrenten online op verschillende platformen actief zijn. Vaak leid dit tot de vraag moeten wij dit dan ook niet gaan doen? Hierin maken veel organisaties een denkfout. Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram of  Youtube? Het draait niet om de technologie en haar middelen. Die veranderen razend snel en het hoeft niet zo te zijn dat jouw klanten in die stroomversnelling meegaan. Het draait om relaties en communicatie. Dit wil je met je klanten versterken en juist met social media marketing kun je makkelijk je klanten bereiken en de relatie versterken.

Hoe segmenteer je je klanten in de Groundswell?

Social media ladder

Social media ladder

Uit het onderzoek van Forrester is de sociaal technografische ladder voortgekomen. Deze social media ladder laat zien hoe consumenten betrokken zijn in de Groundswell en welke activiteiten ze online ondernemen. Met een duidelijke indeling van je klanten op deze ladder weet je welke middelen je kunt gebruiken om de relatie met hun te versterken. De ladder verwijst naar het sociale profiel van mensen en hun activiteiten in de Groundswell. Als je het profiel van je klanten hebt onderzocht en weet hoe hun verdeling op de ladder is kun je ze effectief en efficiënt gaan benaderen en uiteindelijk inzetten voor je organisatie. Vanuit hier kun je een plan opzetten voor je organisatie en starten met het strategisch inzetten van online marketing.
Uit het Marketingfacts jaarboek de recentste versie van de ladder.

Social media ladder Nederland

Social media ladder NL van Marketingfacts

Belangrijk is dat je je klanten bereikt en inspeelt op hun social media activiteiten. In Nederland zijn we actief als Spectators, Joiners en Conversationalists. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media en vooral hoe je klanten hierop inspelen.

Weten jullie waar je klanten actief zijn en hoe je dit makkelijk in de gaten kan houden?

In een volgende post een social-media marketing methode om je social media activiteiten strategisch in te zetten.

Stay Posted!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie