Geschreven door Timo Fleer op

Structured data, Schema.org en Rich Snippets zijn begrippen die je steeds vaker hoort in de wereld van online marketing en SEO. Maar wat betekenen deze termen precies, en belangrijker, wat kun je er mee?

Laten we beginnen bij structured data. Dit is een stukje code op je website wat het begrijpelijk maakt voor zoekmachines wat voor content de gebruiker te zien krijgt bij het bezoeken van je pagina. Je kunt op deze manier Google bijvoorbeeld laten weten wat je adres en telefoonnummer zijn en hoeveel online reviews je hebt.

Schema.org is de taal waarin je deze data implementeert en waarmee je de kans vergroot om dit in de zoekmachine naar voren te laten komen. Door deze extra informatie krijg je op een zoekwoord rijkere zoekresultaten (rich snippets). Dit geheel zorgt weer voor een hogere click trough rate (CTR). Het geheel van structured data, schema.org en rich snippets zijn dus een mooie aanvulling op je normale organische resultaten.

Contentking - Schema.org - JSON

De drie meest gebruikte vormen van structured data in Nederland.

Review data

De meest populaire vorm van structured data is review data. Deze zorgt voor de bekende sterretjes in Google onder je organische resultaten. Dit is een krachtige tool om je CTR te verbeteren. Ondanks dat het zo makkelijk lijkt, is dit één van de lastige data om te implementeren. Wil je dit zelf gaan opstarten? Lees in dit artikel welke data je nodig hebt in je code.

voorbeeld review data

Een artikel

Structured data in een artikel vertelt de zoekmachine door middel van code wie het artikel heeft geschreven of van welke organisatie het afkomstig is. Hierdoor zie je al een voorbeeld in de resultaten van de zoekmachine van het geschreven artikel. Erg handig voor blogs- of nieuwssites. Wil je dit ook implementeren? Meer informatie over deze vorm van structured data vind je hier.

voorbeeld artikel data

 

Product informatie

De laatste vorm van een veel gebruikte vorm van structured data die we willen noemen is product informatie. Het is je waarschijnlijk wel eens opgevallen dat wanneer je zoekt naar een afbeelding er soms “product” bij staat. Dit betekent dat de afzender de product data goed heeft geïmplementeerd. Op deze manier bereik je jouw potentiele kopers middels Google Afbeeldingen. Wil je deze vorm van structured data toepassen? De implementatie vind je hier.

voorbeeld product data

Loop je tegen problemen aan?

Google heeft een aantal tools om te kijken of je structured data juist hebt geïmplementeerd en toegepast. Je kunt code controleren door de Structured Data Testing Tool te gebruiken. Wanneer dit werkt kun je binnen het Google Search Console ook de “Fetch as Google tool” gebruiken.

Als je meer wilt weten over de mogelijkheden van structured data binnen jouw business. Of kom je er niet uit met de implementatie ervan? Bel gerust met één van onze specialisten. We helpen je graag op weg.

| | |

Geef een reactie