Geschreven door sjoerd op

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: Black Friday. Ieder jaar neemt dit fenomeen, overgewaaid uit Amerika, steeds grotere vormen aan in Europa. En dus ook in Nederland. Veel grote webwinkels doen mee en plannen rondom Black Friday enorm veel acties met hoge kortingen. Vaak kiezen webwinkels in Nederland ervoor de actie samen te voegen met een andere kortings-dag: Cyber Monday. Het hele weekend staat dan in het teken van hoge kortingen. Wil je meer weten over inhaakmomenten om meer omzet te genereren? Mijn collega Eva schreef daar onlangs een blogpost over.

Uiteraard deden ook een aantal klanten van ons mee met de Black Friday gekte. En met succes! In deze blogpost deel ik de eerste learnings van dit weekend. Dit geldt uiteraard voor onze klanten en is geen referentie voor elke webwinkel die aan Black Friday meedoet.

Drukte met Black Friday dus rustig vooraf?

Vaak wordt gedacht dat de drukte van Black Friday opgespaarde koopdrift is van consumenten. Echter blijkt uit statistieken van onze klanten dat de weken voorafgaand aan Black Friday niet rustiger zijn ten opzichte van normale weken. Sterker nog: door in te spelen met kortingen de week voorafgaand aan Black Friday kun je al voorzichtig toeleven naar de Black Friday piek. Diverse webwinkels doen bijvoorbeeld de week voorafgaand iedere dag één aanbieding. Zo probeer je klanten al warm te draaien voor Black Friday.

Elk jaar toenemende drukte

Sinds de intreding van Black Friday in Nederland is het elk jaar flink toegenomen. Ook nu weer zien we de omzet van Black Friday met 80% stijgen (ten opzichte van vorig jaar). De trend en de hype zijn volledig overgeslagen en als webwinkelier word je geacht mee te doen met Black Friday. Ondanks de toegenomen concurrentie zijn de cijfers duizelingwekkend. Een stijging in omzet en verkeer van 500% ten opzichte van een normale vrijdag is helemaal niet gek!

Orderwaarde omlaag?

Ondanks de drukte van Black Friday wordt er beweerd dat één statistiek steevast daalt: de orderwaarde. Klinkt uiteraard heel logisch. Door de kortingen zakt de verkoopprijs en daardoor ook de orderwaarde. Echter kun je dit beperken en zelfs verhogen! Denk bijvoorbeeld aan combinatiedeals, bundelproducten en een goede cross- en upsell in de checkout fase.

Enkele statistieken van Black Friday 2018:

  • Gemiddelde omzetstijging van 80% t.o.v. Black Friday 2017
  • Gemiddelde stijging orderwaarde van 34% t.o.v. Black Friday 2017
  • Gemiddelde stijging transacties van 88% t.o.v. Black Friday 2017
  • Gemiddelde omzetstijging van 423% t.o.v. een ‘normale’ vrijdag

Inspelen op Black Friday

Zoals eerder al aangegeven is Black Friday een ideaal moment om een boost te geven aan verkeer en omzet van je webwinkel. De cijfers liegen er niet om. Black Friday wordt vaak gecombineerd met Cyber Monday om een heel lang weekend kortingen aan te kunnen bieden. Door er slim en handig op in te spelen kun je het verschil maken ten opzichte van je concurrenten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • 24 uur voor Black Friday de aanbiedingen al tonen aan loyale klanten.
  • Week voorafgaand aan Black Friday iedere dag één aanbieding te tonen.
  • Exclusieve aanbiedingen te geven aan je e-mailbestand (zo vergroot je ook je e-mailbestand voor ná Black Friday)
  • Zoekcampagne opzetten met merknaam in combinatie met Black Friday.

Landelijk braken er ook veel records. Niet eerder werden er in één weekend zo veel iDeal-betalingen gedaan. Het aantal lag 38% hoger dan vorig jaar met Black Friday. En ook de klanten waar wij campagnes voor hebben gedraaid de afgelopen week hebben het boven verwachting goed gedaan. In het land waar Black Friday is ontstaan, de Verenigde Staten, zijn dit jaar ook weer records gesneuveld. Er zouden voor een recordbedrag van 6,22 miljard dollar aankopen zijn gedaan. Een kwart meer dan vorig jaar.

Wil jij voor de feestdagen ook een boost geven aan je campagnes en je omzet? Of wil je juist niet in een dip belanden ná de feestdagen? Laat je dan vandaag nog adviseren door één van onze specialisten en neem contact met ons op.

| | | |

1 reactie op “De successen van Black Friday

  1. Wibo schreef:

    Sinterklaas, kerst, de januari Sale.. Hier kunnen retailers en etailers zoveel meer mee, ook de komende maanden

Geef een reactie