Geschreven door Timo Fleer op

Tijdens het adverteren op Facebook ben je continu op zoek naar de meeste interactie op je advertentie voor de laagste prijs. Wanneer er meer interactie is op je advertentie betaal je minder per klik. Hierdoor haal je uit hetzelfde budget een beter resultaat. Met de volgende tips worden je resultaten met Facebook advertenties echt een succes!

Tip #1 “Waar stuur je op aan?”

Binnen  een Facebook advertentie account zijn er drie verschillende niveaus waarin je werkt; campagne, advertentiesets en advertentie. Op campagneniveau kies je het doel van de campagne. Bijvoorbeeld: conversies op de website, bezoekers naar je website of interactie binnen Facebook. In een advertentieset kies je de doelgroep, plaatsing en het budget. Hier is het dus belangrijk de juiste keuzes te maken wie wel en/of absoluut niet interessant is voor je bedrijf. Je wilt natuurlijk alleen marketingkosten maken op de zo relevant mogelijke doelgroep en plaatsing. In een advertentieset  plaats je verschillende advertenties. Hier ben je op zoek naar die ene advertentie met de hoogste click-trough-rate en de laagste kosten per klik. Binnen een Facebook advertentieaccount is (bijna) alles zelf in te stellen. Test hier vooral wat voor jou het best werkt!

De campagne structuur van Facebook

 

Tip #2 “A/B testen van je Facebook advertenties!”

Er zitten enorme verschillen tussen de advertenties in je campagne(s).  Hieronder een voorbeeld van een Facebook advertentie die als doel heeft ‘klikken naar de website’.

Facebook-resultaten-ab-testen

Hier worden zes verschillende advertenties getest, met allemaal een click-trough-rate tussen de 1% en 1,2% en een kosten-per-klik tussen de €0,52 en €0,41. Advertentievarianten twee en zes werken het beste. Door hiermee verder te gaan wordt het budget het beste gebruikt. Met slechts €10 aan kosten heb je deze inzichten al.  Zorg dat je advertentieteksten eerst geoptimaliseerd zijn (en je voldoende data hebt), voordat je vol gas geeft met je budgetten!

Tip #3 “Leer van je Facebook gebruikers!”

De mix tussen interactie, de juiste doelgroep en de laagste prijs is belangrijk bij het adverteren op Facebook. Wanneer je de statistieken dieper induikt achterhaal je precies onder welke gebruikers je de hoogste interactie hebt. Zo kan er bijvoorbeeld een enorm verschil zitten tussen de kosten per klik tussen mannen en vrouwen.

Facebook-resultaten-ManVrouw

Maar ook de verschillende leeftijd categorieën kunnen slechter of juist veel beter reageren dan anderen. De kosten-per-klik zijn leidend. Dit behoeft wat uitleg; een ‘klik’ binnen Facebook is namelijk áltijd je doel. Dus of je nu voor nieuwsbriefinschrijvingen gaat, voor een like op je pagina of een bezoeker naar de website… een kosten-per-klik is wat je betaalt per doel.

Facebook-resultaten-Leeftijd

Tip #4 “Wat doe je met mobiele gebruikers?”

In een wereld anno 2015 zit het merendeel van de Facebook gebruikers op zijn mobiel. Deze kun je zelf uitsluiten als je website nog niet mobiel-vriendelijk is. Werkt je website wel goed voor mobiele gebruikers? Sluit dan vooral de desktop bezoekers uit wanneer je statistieken eruit zien als die hieronder!

Facebook Mobiel-vs-Desktop

Tip #5 “Vergeet Google Analytics niet!”

Wat doet je Facebook advertentie nu met je website bezoekers? Bezoekers die je via de advertentie naar je website stuurt, kun je door middel van UTM-codes bijhouden in Google Analytics. Hierdoor vergelijk je de kwaliteit van de verschillende doelgroepen die je target op de juiste manier.

Facebook-verkeer-in-Google-Analytics

Maar vergeet ook het onmeetbare niet! Helaas zijn de cookies van Google Analytics niet waterdicht. Hierdoor meet je niet de bezoekers die op hun mobiel de Facebook advertentie zien en vervolgens met de desktop naar de website gaan. Houdt dus al je bronnen goed in de gaten en kijk naar de kosten-baten van je overall marketing.

Totaal-overzicht-Google-Analytics

In het bovenste Google Analytics overzicht lijkt de Facebook advertentie maar een klein aandeel te hebben in het totaal. Toch is dit niet het geval! Bij deze klant zijn we 1 juli 2015 gestart met een Facebook advertising campagne met het doel ‘meer verkopen generen op de website’. Wanneer je op weekniveau kijkt zie je dat er ook een enorme stijging in het direct en branded-AdWords verkeer is. Houdt het totaal plaatje dus goed in de gaten!

Succes met je Facebook advertenties!

Kom je er niet uit? Laat mij eens naar je Facebook advertentie campagnes kijken! Ik help je graag een zetje de goede kant op. Bel gerust voor een gratis consult op 030 711 5557 of neem contact op via het contactformulier hiernaast.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie