Geschreven door janwillem op

Ingepakte cadeaus als speciale serviceVoor de meeste webshops is het laatste kwartaal, dat vol zit met feest- en vakantiedagen, een zeer belangrijk kwartaal. Google meldt in deze periode een enorme stijging in verkeer en in aantal transacties. Uit trendonderzoek dat zij deden over de feestdagenperiode in de VS in 2013 en eerdere jaren blijkt dat jaar in jaar uit een verdubbeling van traffic is te zien in deze periode. Ook begint de interesse van consumenten eerder dan voorheen en duurt deze zelfs tot na de Kerst. Zorg dus dat je het maximale uit deze feestdagenperiode haalt en anticipeer tijdig. Hieronder volgen 10 tips voor je online strategie voor de feestdagen. 

1. Wees ingericht op verkeer via meerdere bronnen

In de hele maand november starten consumenten met hun oriëntatie en ze gebruiken hierbij meer tijd en meer bronnen voordat ze tot een beslissing komen. Vorig vakantieseizoen was 35% van het verkeer naar retail websites in de VS afkomstig van mobiele apparaten. De verwachting is dat dit in november 2014 zal groeien naar 43%. Zorg dat je plan hierop is ingericht. Bedenk goed in welke fase van de koopcyclus je mensen op welke manier aanspreekt, denk aan remarketing en kijk goed naar sitegedrag en ondersteunende conversies.

2. Zorg voor recente informatie

Altijd belangrijk maar zeker ook nu: zorg dat je informatie op de site, in je Google Shopping feeds en andere marketing uitingen actueel en aantrekkelijk is. Prijs en verzending zijn belangrijke elementen waarop een consument zijn beslissingen neemt. Update je feed regelmatig, voorkom inconsistentie in de informatie die je consumenten biedt, en voorkom onaangename verrassingen van producten die niet of te laat leverbaar zijn.

3. Onderscheid je door extra service

Extra service kan nét dat stapje zijn om de consument aan te zetten tot aankoop van jouw product. In deze periode kun je wellicht gratis laten bezorgen, extra korte levertijden bieden of feestelijke verpakkingen bieden.

4. Bedenk onderscheidende promoties

Bedenk speciale promotiesOm je te onderscheiden van je concurrenten zijn promoties zeer belangrijk tijdens het vakantieseizoen. 92% van de shoppers maakte gebruik van enige vorm van promotie vorig jaar. Bedenk welke promoties jij biedt die consumenten over de streep trekt om voor jouw product te kiezen, en hoe je deze onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep. Maak aparte actiepagina’s, gebruik de promotieregel in Shopping feeds optimaal en denk aan speciale remarketing-acties of displaycampagnes voor de feestdagen.  Biedt bijvoorbeeld een hogere korting aan in de opvolgende remarketing-banners (en maak daarvoor een aparte landingspagina!). Gebruik een externe site voor meer exposure, zoals actiecode.nl en geef speciale korting aan volgers op social media en nieuwsbriefabonnees. Plaats speciaal voor hen bijvoorbeeld een kortingscode of een linkje voor gratis verzending.

5. Analyseer je piekdagen

Google heeft algemene piekdagen gedetecteerd voor verkeer naar sites en aantal transacties. De maandag en dinsdag voor Kerst zijn traditioneel de dagen waarop de meeste transacties plaatsvinden.

Interessant is dat de hoogste transactiedagen niet correleren met de dagen met het meeste verkeer! Ga dus in je plan niet enkel uit van de dagen waarop in eerdere jaren het meeste verkeer naar je site toe kwam. Analyseer in Analytics waar de mogelijkheden voor jou liggen en vergeet hierbij niet de ondersteunende conversies mee te nemen.

6. Stel bodaanpassingen in

De feestdagenperiode laat grote schommelingen zien in verkeer en aantal transacties. Niet alleen dagen met de meeste transacties maar ook dagen met grote dips. Om hierop te anticiperen kun je door sitegedrag uit eerdere jaren te analyseren en door gebruik te maken van het benchmarkingtool kun je een biedingenschema maken voor bodaanpassing op piek- en dipdagen.

7. Zorg voor voldoende dagbudget

Door stijging in verkeer naar je site in deze periodes, en zeker tijdens de topdagen, kan het zijn dat de ingestelde campagnebudgetten ontoereikend zijn. Houd dit nauwlettend in de gaten en verruim indien nodig tijdelijk de budgetten. Hou hierbij de verhouding kosten en opbrengsten goed in de gaten, zodat je niet onnodig geld uitgeeft.

8. Kijk kritisch naar je zoektermen

Wees vindbaar op de juiste zoektermen. Mensen zoeken tijdens de feestdagen wellicht op andere woorden die gerelateerd zijn aan deze dagen. Zoals woorden in combinatie met Sinterklaas, Kerst, nieuwjaar en wintersport.

9. Pas je assortiment aan

Zorg voor een assortiment dat goed aansluit bij de feestdagenperiode. Zorg voor variatie in productprijs zodat bezoekers geneigd zijn meerdere producten in één keer te kopen.

10. Pas je website aan qua sfeer

Verhoog de Sinterklaas- en Kerstsfeer op je webshop. Zorg voor een winters sfeerbeeld, laat speciale muziek horen of geef een speciale korting.

Zo zijn er nog tal van online mogelijkheden om het maximale te halen uit dit belangrijke laatste kwartaal. Heb je aanvullende tips en aanbevelingen? Laat ze ons en de lezers weten! Heb je behoefte aan extra online ondersteuning van onze marketing experts? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie