Geschreven door Zeo op

Het is algemeen bekend dat veel adverteerders niet goed weten hoe ze een Google Display campagne moeten optimaliseren. Geen probleem! In dit artikel beginnen we met de automatische plaatsingen optimaliseren waarop Google je banners heeft vertoond.

Optimaliseren van je Display campagne met (automatische) plaatsingen

Wanneer je – zoals in onderstaande afbeelding weergegeven – naar de plaatsingen van je campagne gaat dan krijg je een hele lijst van websites te zien. Dit zijn sites waar Google je banners op heeft vertoond (en sommige waar je ook clicks vanaf hebt gekregen).

Naamloos

Deze plaatsingen zijn geselecteerd op basis van je targeting. Het kan zijn dat er zelfgekozen plaatsingen tussen zitten (dan heb je zelf aangegeven op een bepaalde site vertoond te willen worden) maar het kunnen ook automatische plaatsingen zijn (op basis van context en in-market audiences).

In Google Analytics kan je zowel je gekozen plaatsingen zien als de automatische gegenereerde plaatsingen. Deze functie in Google Analytics vind je onder:
Acquisitie -> Adwords -> Displaytargeting. Kies plaatsingen en er verschijnt een onderverdeling van zelfgekozen plaatsingen en automatische plaatsingen. Neem eens een kijkje door de automatische plaatsingen. Hier vind je een hele lijst websites die Google voor jouw banner geselecteerd heeft!

In deze lijst van websites kan je nagaan welke websites relevant zijn voor je Display campagne en welke niet. Dit kan aan de hand van het gedrag van de bezoekers op de gegenereerde websites.

Filter je automatische plaatsingen aan de hand van de bezoekerskwaliteit (gedrag)

Wij merken dat er in de lijst van gekozen websites veel plaatsingen voorkomen met een lage bezoekerskwaliteit. De bezoekerskwaliteit geeft inzicht in het gedrag van je bezoekers die op een banner hebben geklikt.

  • Bouncepercentage: het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de pagina verlaat zonder verder te kijken op de website.
  • Pagina’s/sessie: het gemiddeld aantal pagina’s dat een bezoeker binnen een bepaalde periode bekijkt op de website.

Veelal horen wij “De bezoekerskwaliteit van Display is zoveel slechter dan bijv. via SEO of Adwords“. Dat klopt. Maar dat is ook logisch! Met een Display campagne bereik je mensen die niet op zelf zoek zijn naar je product of dienst, maar er mee worden geconfronteerd (push marketing).blogafbeelding

Filter je automatische plaatsingen door de bezoekerskwaliteit van de bezoekers onder de loep te nemen. Is het percentage van het bouncepercentage hoog én worden er weinig pagina’s per sessie bekeken? Dan betekent dit dat de banner op de desbetreffende website waarschijnlijk minder relevant is voor je doelgroep óf dat je doelgroep zich niet bevindt op deze website. In Google AdWords kan je deze plaatsingen uitsluiten. Hiermee bespaar je kosten die je weer extra kan inzetten bij goed presterende plaatsingen!

Het is ook mogelijk om plaatsingen vanuit automatische plaatsingen toe te voegen aan je Display campagne. Zie je dat een plaatsing goed presteert (lage bouncepercentage, en meer pagina’s per sessie), kies er dan voor om deze plaatsingen toe te voegen aan je Display campagne.  Dan kun je er bijvoorbeeld een hogere bieding aan meegeven of zelfs een aparte bannerset maken om de interactie te verhogen.

Optimaliseer je Display campagne voor een beter resultaat!

Het verbeteren van je Display campagne is zeker niet onbelangrijk. Stuur je Display campagne aan op voor jou relevante plaatsingen om zo je potentiële klanten op de juiste wijze te bereiken. Branding is ontzettend belangrijk maar personalisatie des te belangrijker. Iemand je banner herhaaldelijk laten zien terwijl die persoon totaal niet geïnteresseerd is levert uiteindelijk alleen maar irritatie op.

Wil je meer weten over het inzetten van een Display campagne of het optimaliseren ervan? Of ben je benieuwd welke strategie bij jou past? Neem dan gerust contact met ons op, zodat we met elkaar kunnen sparren!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie