Geschreven door Eva Meeus op

Leuk dat we je aandacht hebben! Het is tegenwoordig ontzettend lastig om iemand’s aandacht te krijgen. Voorheen was bereik schaars, maar zodra je iemand bereikte met jouw advertentie dan had je zijn aandacht volledig. Nu is het makkelijk om iemand te bereiken maar om zijn aandacht te pakken én vast te houden. Dat is bijna onmogelijk! Bijna…

En dan is nu ook nog eens de Sinterklaas en Kerst drukte begonnen. Nóg meer advertenties, acties, aanbiedingen, sale, 2 halen = 1 betalen, etc.  Maar met die heftige hoeveelheid aan impressies en de steeds kortere attentiespanne van de mens (3-5 seconden), hoe zorg je er dan voor dat jij opvalt? Daar geef ik je in deze blog 5 handige tips voor!

Pakkende titel

Eén van de meest gemakkelijke manieren om direct de aandacht van de consument te grijpen is om een pakkende titel te maken. Dit is vaak het eerste wat opvalt. Mits je uniek bent. Het klinkt heel logisch maar is ontzettend moeilijk. Trendlijstjes werken goed. Maar ook harde stellingen die direct een ‘eens / oneens’ gevoel opwekken werken goed. Belangrijk om te kijken wat concurrenten doen.

Maak het persoonlijk

Zorg ervoor dat je weet wie je wilt benaderen en probeer je boodschap hierop aan te passen. Als je doelgroep zich aangesproken voelt door jouw communicatie zijn zij eerder geneigd om bijvoorbeeld een product van jou te kopen of jouw dienst af te nemen. Komt jouw doelgroep bijvoorbeeld uit de financiële sector, maak dan meer gebruik van data en feiten. Dit spreekt hen namelijk aan.

Gebruik foto’s en video’s

Je wilt een gemakkelijk verteerbare boodschap voor de consument. Dus moet hij eerst een lap tekst lezen? Of zeg je in de eerste alinea je belangrijkste boodschap? Als die triggerend genoeg is, leest die persoon door. Gebruik video’s en foto’s! Met visuals maak je de boodschap snel concreet.

Duidelijke call-to-action

De call-to-action. Dat is jouw manier om een bepaalde actie te forceren bij je doelgroep. Dit kan een inschrijving zijn voor je nieuwsbrief, een aanvraag voor meer informatie of het overhalen om een aankoop te doen.  Het beste is om de call-to-action in button vorm plaatsen. Daarmee maak je de gevraagde actie direct duidelijk. Daarnaast valt je call-to-action meteen op in jouw boodschap.

Ook is het beter om meerdere call-to-actions hebben. Je kan iemand in de aankoopfase van de customer journey een call-to-action willen laten zijn. Maar als iemand in de droomfase zit heeft diegene een andere call-to-action nodig. Dus probeer hierop in te spelen.

Hou het simpel

Je wilt veel zeggen over je product of dienst. Dat is met SEO in het achterhoofd ook goed. Het is echter maar sporadisch zo dat je doelgroep alles leest of bekijkt. Probeer je boodschap dus zo simpel mogelijk over te brengen. Niet al te lange zinnen met vakjargon gebruiken. Dat maakt je boodschap voor velen niet aantrekkelijk om te lezen.

Aanvullende technische tips:

  • Maak regelmatig steekproeven van je eigen SEA campagnes en SEO om te zien of je nog opvalt tussen de concurrenten.
  • Blijf A/B testen met je advertenties. Of je nou met video, banners of tekst advertentes werkt…werk met twéé varianten.
  • De verbetering van de laadsnelheid van je website stopt nooit! Blijf je laadsnelheid testen en optimaliseren met deze tools: Test my site with Google en PageSpeed Insights. De laadsnelheid is ook een ranking factor. Dus je doet het niet alleen voor je gebruiker, maar óók voor je vindbaarheid!
  • Installeer VWO om ook je site/shop te blijven optimaliseren. Want áls je campagnes werken en je hebt de bezoekers op de site, dan wil je ook daar je aandacht vasthouden.
  • Gebruik ook Google Analytics om je bezoekerskwaliteit te meten. Is het bouncepercentage logisch (bijv. op een onepager) of is het veel te hoog en maak je dus op je landingspagina niet waar wat je in je advertentie belooft.

Vragen over het pakken van de aandacht?

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog weer wat nieuwe inzichten gekregen. Heb je nog vragen over het pakken van de aandacht? Of iets anders? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je hier graag mee!

| | | | | |

Geef een reactie