Geschreven door Elisa Groot op

Veel B2B bedrijven vragen zich af of ze Facebook moeten inzetten voor marketingdoeleinden. Facebook lijkt misschien op het eerste gezicht heel erg gericht op consumenten, maar Facebook biedt ook zeker kansen voor B2B bedrijven.

In deze blog zal ik door middel van vijf tips vertellen waarom Facebook van onschatbare waarde kan zijn voor jouw B2B onderneming. En hoe je door de inzet van dit kanaal zelfs meer verkopen kunt realiseren.

Tip 1: Zorg voor interessante content & relatie met klanten

De basis voor een succesvol Facebookaccount vormt het kiezen van de juiste contentstrategie. Hierbij kun je inspelen op emotie of actualiteiten, maar ook juist benadrukken wat jouw organisatie uniek maakt. Op deze manier ervaren jouw likers een bepaalde rode draad en weten zij wat ze op je pagina kunnen verwachten. Klantverhalen kunnen ook bijdragen aan dit gevoel. Hier kunnen potentiële klanten zich in herkennen en maakt het allemaal net nog even wat concreter voor hen. Let er wel op dat berichten niet te veel een sales inslag hebben en afbeeldingen mogen soms best wat humor bevatten. Vergeet niet dat achter alle B2B bedrijven ook maar gewoon mensen schuilen.

 

Tip 2: Mobiel first

Mobiel bereik je klanten. Facebook in Nederland is mobiel eerst. 91% van alle Facebook gebruikers in Nederland logt namelijk met een smartphone of tablet in op dit platform. Check daarom of jouw Facebookpagina mobile-proof is. Houdt er rekening mee dat het belangrijk is om jouw omslagfoto in een bepaald formaat te uploaden op Facebook, zodat de afbeelding of tekst niet gedeeltelijk weg valt wanneer deze wordt geopend op een smartphone. Wil je weten wat precies de afmetingen zijn voor een profielfoto en omslagfoto op een mobiele pagina? Klik dan hier.

Tip 3: Maak gebruik van Messenger

Messenger is een belangrijke trend om in de gaten te houden. In 2017 maakt in Nederland meer dan de helft van de mensen die Facebook hebben gebruik van deze applicatie. Gebruikers stellen graag via Messenger directe vragen aan bedrijven. Ook voor B2B bedrijven is dit een belangrijke ontwikkeling. Afnemers hebben namelijk nog steeds het liefst direct en persoonlijk contact met een leverancier. Hierbij gaat meestal de voorkeur uit naar een telefoongesprek of een gesprek op kantoor, maar op plek twee volgt zeker een chatgesprek met een applicatie als Messenger. Het ongedwongen en snelle karakter van deze app ervaren B2B ondernemers als zeer positief.

Tip 4: Leg de focus niet op likes

Het is heel verleidelijk om aan te nemen dat je bericht succesvol is geweest, wanneer je hierop een hoop likes hebt gekregen, maar is dat ook zo? Veel bedrijven worden snel ontmoedigd om meer berichten te plaatsen, omdat zij gedurende lange tijd weinig likes hebben ontvangen. Terwijl is gebleken dat het aantal likes op een bericht eigenlijk helemaal geen meetbare doelstelling moet zijn. B2B bedrijven moeten juist de focus leggen op het resultaat in bereik, kliks en conversies. Waarbij kliks (naar bijvoorbeeld een link in je post) overduidelijk bovenaan staan. Daarnaast kun je via Facebook ook mailadressen verzamelen, door een eigen tabblad aan te maken en hier een opt-in-formulier aan toe te voegen wat bijvoorbeeld een groter bereik voor een mailing of nieuwsbrief kan opleveren.

Tip 5: Plaats een Facebook pixel op je website

De Facebook pixel bestaat al langere tijd, maar is onlangs nog van naam veranderd. Hoewel weinig bedrijven gebruik maken van deze functie, kan deze functie van onschatbare waarde zijn. Een Facebook pixel is namelijk een stukje code wat op jouw website geplaatst kan worden. Deze pixel houdt bij wanneer iemand een aankoop doet of bijvoorbeeld een artikel in het winkelmandje plaatst, maar vlak voor betaling toch jouw website verlaat. Vervolgens kun je aan de hand van de data die de pixel registreert retargeten via Facebook op mensen die jouw website hebben bezocht. Dit kan ook heel specifiek door het product opnieuw te tonen, waar je bezoekers op jouw website naar gezocht hebben. Dit kan dus uiteindelijk leiden tot meer verkopen en conversies. Wil je meer lezen over deze toepassing? Lees de blog van collega Nathalie hierover.

Heb je vragen over de mogelijkheden van Facebook voor B2B bedrijven of heb je zelf moeite met de inzet van Facebook voor jouw onderneming? Mail naar elisa@zeo.nl

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie