Geschreven door sjoerd op

Wil jij ook dat minder mensen je website verlaten zonder meerdere webpagina’s van je site bekijken? Met andere woorden: Wil jij ook je bouncepercentage verminderen?  In deze blogpost leg ik aan je uit hoe je dat kunt doen. Eerst leg ik aan je uit wat het bouncepercentage precies is. Daarna zal ik je een vijftal tips geven over het verlagen van je bouncepercentage. En tot slot leg ik uit waarom een hoog bouncepercentage niet altijd slecht is.

Het bouncepercentage

Een ander woord voor het bouncepercentage is het weigeringspercentage. Dit bouncepercentage is terug te vinden in dewebsite statistieken van Google Analytics. Het geeft het percentage weer van bezoekers die één pagina bekeken hebben en deze pagina daarna hebben weggeklikt. Zo kan een klant in Google zoeken naar “sportschoenen” . Vervolgens klikt hij op een AdWords advertentie en komt hij op een bestemmingspagina met sportschoenen. De klant vindt de sportschoenen niet mooi en sluit vervolgens de browser zonder naar andere pagina’s te kijken. Dit wordt een “bounce” genoemd. Natuurlijk heb je liever dat deze bezoeker gewoon op je pagina blijft. Het is daarom noodzakelijk om een zo laag mogelijk bouncepercentage te hebben. Ik zal je uitleggen hoe je dat moet doen.

Hoe verminder je het bouncepercentage?

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat bezoekers niet naar een product of dienst hoeven te zoeken als ze op je pagina komen. Ze moeten alle belangrijke informatie in één oogopslag kunnen vinden. Als je bezoekers namelijk veel moeten scrollen om informatie te vinden is de kans groter dat ze je pagina wegklikken.

Ten tweede is het belangrijk dat bezoekers niet afgeleid worden van de informatie die je op je pagina wil geven. Door teveel verschillende informatie kan je bezoeker door de bomen het bos niet meer vinden. Hierdoor vergroot je de kans dat je bezoeker je pagina verlaat. Zorg er dus voor dat je bezoeker zijn aandacht op je website niet verliest.

Ten derde moet je erop letten dat je de teksten op je website goed aanpast op je doelgroep. Wanneer je de verkeerde zoekwoorden gebruikt hebt zul je een andere groep bereiken dan je wil. Het bouncepercentage zal daardoor verhogen. Zorg er dus voor dat je met de juiste zoekwoorden de juist doelgroep benadert en de tekst op je pagina op deze groep aanpast.

Ten vierde is het van belang dat de laadtijd van je website zo kort mogelijk is.  Als een bezoeker te lang moet wachten op je pagina zal dit niet positief zijn voor je bouncepercentage.
Tot slot geef ik je als tip mee om in je directe omgeving te vragen hoe zij je website vinden. Op basis van hun feedback kun je een bepaalde pagina gaan optimaliseren.

Een hoog bouncepercentage is niet altijd slecht

Hoewel ik vooral tips heb gegeven om het bouncepercentage te verlagen, wil dat niet zeggen dat een hoog bouncepercentage negatief is. Het kan namelijk  zo zijn dat de bezoekers op je pagina vinden waar naar ze op zoek zijn. Je pagina voorziet meteen in de behoefte van de bezoeker, waardoor hij in een oogopslag genoeg informatie heeft gekregen. Hierdoor wordt je bezoeker een bounce, terwijl hij geen negatieve ervaring heeft gehad op je website.

Probeer het zelf!

In deze blogpost heb ik besproken wat het bouncepercentage is en heb ik tips gegeven om het bouncepercentage te verlagen. Het gebruiksvriendelijk maken van je website is namelijk een voordeel voor je klant en dus ook voor jou. Heb je nog vragen over deze tips of over het verminderen van jouw bouncepercentage? Neem dan gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “5 tips voor het verminderen van je bouncepercentage

  1. James schreef:

    Hallo Marvin,

    Je schrijft als derde tip dat het verkeerd gebruik van zoekwoorden tot een hoger bouncepercentage kan leiden. Hoe kan je tegenwoordig nog herleiden met welke zoekwoorden bezoekers op een bepaalde pagina terecht zijn gekomen, nu veel op not provided staat. Als je in Analytics kijkt naar de sectie “gedrag” en de gedetailleerde inhoudsrapportage raadpleegt, zie je wel pagina’s met een hoge bounce, maar de daarmee samenhangende zoekwoorden blijven not provided.

    Wat is jouw reactie daarop?

  2. Marvin schreef:

    Hallo James,

    Het klopt inderdaad dat veel bezoekers onder “not provided” staan, maar dat zijn organische bezoekers. Vanuit het Google AdWords verkeer kan je nog wel zien vanuit welke zoekwoorden de bezoekers op een pagina komen. Dit kan je zien door naar acquisitie te gaan. Vervolgens ga je naar AdWords en dan naar de AdWords zoekwoorden. Vervolgens kan kan je daar een secundaire dimensie maken en een bestemmings-url opgeven. Mocht je hier nog vragen over hebben dan hoor ik dat graag.

Geef een reactie