Geschreven door sjoerd op

Tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden als SEO specialist kom ik veel webshops tegen die weinig content hebben. Vaak zijn er naast de categorie- en productpagina’s weinig andere soorten pagina’s die de bezoeker bedienen. Content is een belangrijk onderdeel van SEO, maar dient bovenal om de bezoeker de juiste informatie te verschaffen. Kwaliteit staat daarbij hoog in het vaandel en het is belangrijk om echt interessante pagina’s op te stellen. In deze blogpost leg ik uit hoe je twee vliegen in één klap kunt slaan door meer content te generen die je helpen bij meer organische bezoekers en bezoekers beter bedient.

Hoe specifieker, hoe beter!

Te vaak kom ik algemene categorieën tegen op webshops die vervolgens verschillende soorten producten bevatten. Ik adviseer altijd om  je categoriestructuur zo specifiek mogelijk op te splitsen, om bezoekers een specifieke pagina met producten weer te kunnen geven. Veelvoorkomende categorieën zijn ‘truien & vesten’ en ‘jurken & rokjes’. Gebruikers zijn verschillend van elkaar en zoeken dus ook verschillend. Aparte pagina’s voor ‘jurken’, ‘rokken’, ‘truien’ en ‘vesten’ bedient de bezoeker beter en vergroot de mogelijkheden in Google.

Adviseer klanten met informatie pagina’s

Bezoekers willen graag geholpen worden en op webshops zie je vaak dat alleen het assortiment of de producten getoond worden. Best vreemd, want in fysieke winkels vinden we het fijn als er de mogelijkheid is voor extra informatie. Online doen we dit een stuk minder. Veel content op webshops zijn teksten van leveranciers of de zoveelste gekopieerde tekst van een concurrent. Informatieve content is een mooie extra toevoeging. Bovendien zijn de informatieve zoekopdrachten vaak groter waardoor je extra organische bezoekers kunt genereren. Dit door extra pagina’s toe te voegen met informatie. Een goed voorbeeld is de informatiepagina over mediaspelers van Coolblue.

advies mediaspeler coolblue

Hoe bepaal je onderwerpen voor meer informatieve content?

Pagina’s dienen wel interessant genoeg te zijn, zodat er voldoende vraag is naar deze pagina’s. Alleen op deze manier kun je extra bezoekers naar je webshop halen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik bespreek hier degene die snel te implementeren zijn. In Google Analytics kun je zien welke bestemmingspagina’s in de organische resultaten de meeste bezoekers hebben getrokken.

bestemmingspagina's-analytics blur

Hieruit kun je opmaken welke pagina’s populair zijn. Met deze gegevens gaan we het onderwerp rondom deze pagina’s uitbreiden. Het voordeel hiervan is dat het onderwerpen zijn die al populair zijn op jouw webshop. Door middel van Google auto suggest kun je zelf zoeken welke zoektermen er nog meer worden gebruikt rondom het onderwerp. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld:

zoekopdracht-big-green-egg

Je kunt zien dat er ook wordt gezocht op ‘big green egg recepten’, waardoor je zou kunnen overwegen om een pagina op te stellen met informatie over lekkere recepten die je met de big green egg kunt maken. Hierdoor vergroot je de aanwezigheid van je webshop in de organische resultaten en geef je de gebruiker relevante informatie.

Een andere optie is om zelf logisch na te denken. Bij het onderwerp van pagina’s kun je jezelf continue één van de volgende vragen stellen: Waarom heb je een barbecue nodig? Wat kun je ermee? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen? Help de bezoeker een keuze te maken uit de vele producten. Bol.com haakt daar goed op in met een informatiepagina over Barbecue.

informatie-pagina-bol-com

Door deze techniek te bepalen is het mogelijk om bezoekers meer informatie te geven en beter te bedienen. Daarnaast draagt het bij aan een betere vindbaarheid doordat je meer content genereert. Bovendien is deze content uniek en kwalitatief sterker dan de gekopieerde tekst van de leverancier.

Wil je hulp bij het inzetten van content voor betere organische resultaten? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie