Geschreven door Eva Meeus op

Steeds meer bedrijven organiseren kennissessies, seminars of masterclasses voor hun klanten en andere geïnteresseerden. Het doel van deze kennisdeling is vaak om in korte tijd meer inzicht te geven over een bepaald onderwerp. Maar het bijwonen van een dergelijk sessie is tijdrovend en de fysieke afstand kan een drempel zijn. Mede hierom wordt kennis tegenwoordig steeds vaker online aangeboden in de vorm van een webinar.

Webinars draaien voornamelijk om serieuze en vaak lastige materie. Het is aan de presentator om goed voorbereid te zijn en het onderwerp op een boeiende en behapbare manier te brengen aan het publiek. Een passieve manier van presenteren schrikt af en beperkte inhoudelijke informatie, wordt gezien als kostbare tijdverspilling. Het is dus nog niet zo gemakkelijk, het organiseren van een succesvolle webinar. In deze blog lees je drie essentiële tips hoe je jouw eigen webinar opzet.

Tip 1: Stel randvoorwaarden voor je webinar op

De eerste tip is het opstellen van randvoorwaarden. Want voordat je daadwerkelijk live kunt gaan, moet je antwoord kunnen geven op een heleboel vragen. Denk daarom goed na over de onderstaande zaken.

  • Welke doelgroep wil ik aanspreken?
  • Op welke dag en welk tijdstip heeft mijn doelgroep de tijd om deel te nemen?
  • Welk onderwerp wil ik bespreken?
  • Welke spreker is hiervoor geschikt?

Maar naast de bovenstaande zaken kun je nog verder nadenken over de volgende randvoorwaarden.

  • Welk doel wil ik bereiken?
  • Hoeveel tijd mag maximaal in beslag worden genomen?
  • Moet er naast de presentator een externe specialist aan het woord komen?
  • Op welke manier wil ik dat er interactie zal plaatsvinden tussen de kijkers en presentator?

Het is belangrijk om voor jezelf helder te hebben hoe jouw webinar eruit moet komen te zien. Dit verhoogt de slagingskans. Zorg er in ieder geval voor dat de kwaliteit hoog is. Een spreker die weet waar hij het over heeft en soft- en hardware die perfect werkt. Houd ook in je achterhoofd dat de meeste webinars niet langer dan een uur duren.

Wanneer je mensen wilt opleiden of leads wilt genereren vanuit een webinar, is het verstandig om kijkers op persoonlijke titel uit te nodigen. Mijn tip: kondig van te voren aan op welke manier er ‘exclusief’ deelgenomen kan worden aan de webinar. Denk daarbij ook vooraf na over eventuele follow-up acties.

Tip 2: Werk met de juiste mensen en techniek

Voor het organiseren van een webinar heb je een rits aan kabels, een camera, verlichting, een goede internetverbinding en laptops nodig. Misschien wil je wel kunnen schakelen tussen verschillende beeldschermen of geluidseffecten en schaf je in je enthousiasme ook een mengpaneel aan. Bedenk hierbij wel: het belangrijkste is eigenlijk het scoren van een goede spreker voor je webinar. Iemand die bereid is zich goed in te lezen in het onderwerp en de tijd heeft om te repeteren voor de webinar. Mijn tip: begin op tijd met de voorbereidingen, maak een script en oefen, oefen, oefen.

Naast de presentator is het inzetten van een moderator een must. De presentator moet zijn aandacht volledig bij de presentatie kunnen houden, zonder afgeleid te worden. Een goede moderator houdt de continue vragenstroom via bijvoorbeeld een chatbox of Twitter in de gaten en zorgt ervoor dat de webinar op een soepele wijze verloopt.

Als je een goed verhaal en een goede spreker hebt, wil je ook dat het verhaal perfect overkomt. Test daarom vooraf de techniek waarmee je gaat opnemen. Kies de juiste locatie voor de webinar, met het juiste licht, en neem hier proefopnames op. Kijk of alle schermen goed zichtbaar zijn, het geluid naar behoren werkt en of de chatfuncties actief zijn. Zorg dat je tijdens de webinar voor geen enkele verrassing komt te staan!

 

Tip 3: Zorg voor interactie tijdens je webinar

Met de juiste randvoorwaarden en de juiste techniek ben je klaar om te beginnen. De laatste tip gaat over interactie. Want hoe leuk het onderwerp ook is, een monoloog van een uur is niet leuk om naar te kijken. Zoals bij veel vormen van content, draait ook een webinar om de interactie. Zorg dat de presentator open staat voor het beantwoorden van vragen en neem hier de tijd voor. Live antwoorden tijdens de opnames is een optie, maar de moderator kan ook via een chatoptie inspelen op vragen van de kijkers. Een andere tip is om te starten met een kleine quiz of korte poll, om de webinar direct interactief te maken en de kijker te betrekken.

Interactie kan ook ná de webinar plaatsvinden. Bied kijkers de mogelijkheid om de presentatie na afloop te ontvangen of zorgt dat er in de chatbox met de presenator nagepraat kan worden. Ga bij je kijkers tenslotte na of de webinar interessant genoeg was. Vraag bij twijfel om feedback en input voor jouw volgende webinar.

Heb je nog vragen over het opstarten van een webinar of ben je benieuwd welke techniek Zeo gebruikt voor het opnemen van webinars? Mail naar cees@zeo.nl

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Tips voor het organiseren van een webinar

  1. Teresa Limburg schreef:

    Dit artikel gelezen en ik vind de informatie erg nuttig. Echter vraag ik me af of de tips, zoals aangegeven in dit artikel, ook geschikt is voor ZZP’ers in de creatieve sector. De hoofdlijnen vind ik nuttig, maar zijn er ook eenvoudige tools die nuttig zijn om vanuit huis, achter je laptop om zelf een webinar te organiseren? Waarbij je alles zelf kunt doen.

    Wellicht dat jullie tips hebben over het organiseren van seminars voor kleine zelfstandigen, met een klein budget.

    1. Cees Koelewijn schreef:

      Dag Teresa,

      Bedankt voor je reactie. Het hangt enigszins af van de omvang van je publiek. De meest eenvoudige en kosteloze manier om thuis een webinar te organiseren is via Skype of Google Hangouts. Met deze programma’s zijn geïnteresseerde exclusief uit te nodigen via email adress of telefoonnummer. Mijn advies bij deze programma’s is wel om een maximum van 10 a 15 deelnemers per keer uit te nodigen. Het beoogde publiek moet deze programma’s zelf ook hebben geïnstalleerd.

      Met vriendelijke groet,
      Cees Koelewijn

Geef een reactie