Geschreven door Sophie van Hal op

Jouw klant is koning. Maar wie zijn je klanten eigenlijk? Wat zijn hun ambities, valkuilen en achtergronden? Het is voor webshop eigenaren essentieel om dit goed in kaart te krijgen. Door één of meer persona’s te schrijven, schets je een duidelijk beeld van jouw klanttype. Zo krijg je meer inzicht in het doen en laten van je klant, de reden dat iemand klant is en wat een klant drijft om klant te blijven. Collega Barend schreef in zijn blog over het belang van persona’s voor jouw contentmarketing. Want als je weet wie je het doet, maak je content voor de juiste persoon op de beste manier en het ideale moment. Het schrijven van persona’s is een taak die inleving in je klanten vergt. In deze blog geeft Sophie van Hal vier tips voor het schrijven van een persona.

Tip 1: Schrijf je persona’s zelf

De mogelijkheid bestaat om standaard persona’s aan te kopen. Hoewel dit een eenvoudige oplossing lijkt, is het veel beter om je persona’s zelf te schrijven. Door eigenhandig in het hoofd van je klant te kruipen leer je jouw klant beter kennen. Consumenten, maar ook B2B-klanten, worden steeds kritischer. Door tijd te investeren in het maken van eigen persona’s krijgen deze klanten straks alleen de informatie die precies is afgestemd op hun behoeften.

Tip 2: Bepaal een standaard format voor je persona’s

Voordat je start met het onderzoeken van je klanten en het schrijven van je persona’s, is het belangrijk om een format op te stellen. Wat wil je exact weten van je klanten? Zaken als geslacht, leeftijd en woonplaats zijn waarschijnlijk de basis. Maar heb je wel eens aan de volgende vragen gedacht?

  • Wat is het opleidingsniveau van mijn klant?
  • Op welke platforms zoekt mijn klant naar informatie?
  • Wat zijn de hobby’s van mijn klant?
  • Over welke zaken is mijn klant onzeker?
  • Is mijn klant extravert of juist introvert?

Door een duidelijk format op te stellen voor je persona’s houd je het overzichtelijk en zorg je dat alle persona’s dezelfde informatie bevatten. Een format kun je eenvoudig zelf opstellen, maar er zijn ook handige tools voor. Een voorbeeld van is de persona creator van Xtensio, dit is een gratis online template, waarin je eenvoudig al je informatie kunt verwerken.

 

Tip 3: Doe onderzoek naar je klanten

Om alles te weten te komen over je klanten moet je onderzoek gaan doen. Duik bijvoorbeeld eens in Google Analytics van jouw webshop. Hier zie je de demografische verdeling van je (potentiële) klanten, welk mobiel device ze gebruiken en in welke onderwerpen ze online nog meer geïnteresseerd zijn. Social media kanalen kunnen ook veel informatie opleveren. Hiervoor kun je ook gebruik maken van een social listening tool. Met een social listening tool breng je het social media gebruik van jouw doelgroep en concurrenten in beeld. Wil je specifiekere data? Denk er eens over na om een enquête uit te sturen onder je klanten.

Naast alle feitelijke data is het ook een goed idee om intern met een team te brainstormen over de invulling van je persona’s. Wat is hun perceptie van het klanttype? Collega’s van verschillende afdelingen zorgen voor diverse invalshoeken, waardoor een uitgebreidere persona tot stand komt.

Tip 4: Maak een persona visueel

Een persona die een ‘standaard klant’ omschrijft, gaat meer leven met een foto. Op het internet zijn veel stockfoto’s te vinden die een ´gezicht’ kunnen geven aan jouw persona. Het is een goed idee om dit samen met je collega’s te doen. Ook hierbij geven verschillende percepties een uitgebreider beeld van de klant. Ook geldt: hoe groter de betrokkenheid is, hoe meer een persona intern zal gaan leven.

Nadat je de persona’s aan de hand van deze tips hebt uitschreven, kun je deze gebruiken in contentmarketing of om eventuele obstakels in het koopproces weg te nemen. Wil je meer weten over het koopproces van je klanten en de verschillende fases? Lees dan de blog van collega Jarno over de verandering van het koopproces.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Tips voor het schrijven van persona’s voor jouw webshop

  1. Edwin schreef:

    top, bedankt voor delen!

Geef een reactie