Geschreven door nathalie op

Dat mobiel niet meer kan ontbreken in je online marketing strategie is in 2017 een vast gegeven. Hierover schreef collega Josefien aan het begin van dit jaar het blogbericht: Is jouw website mobile-proof? Toch zijn veel websites en webshops hier nog niet helemaal op ingespeeld. Bij het ontwerp en de ontwikkeling van een nieuwe website wordt te vaak nog gedacht dat de gebruiker op desktop surft en wordt te weinig rekening gehouden met het gebruik op een mobiel device. Een gemiste kans! Ga voor een optimale mobiele gebruikerservaring.

Een snelle check of jouw website volgens de standaard van Google mobielvriendelijk is, kan door je url te laten checken door Google Search Console. Maar wat nu als hieruit blijkt dat je website geen goede mobiele gebruikservaring geeft? Geen man over boord, lees snel verder!

De entree van je website is je homepagina. Dit is het startpunt voor bezoekers om verder te navigeren naar de content waar ze naar op zoek zijn. In dit blogbericht geef ik je een aantal tips om je homepagina op mobiel zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Dit alles heeft één doel: bezoekers voorzien van de juiste, relevante informatie.

Tip 1: Korte menu’s

Een kort en krachtig menu houdt de homepagina overzichtelijk voor bezoekers die je website op een mobile device bezoeken. Op desktop zie je nog regelmatig grote en uitgebreide menu’s, maar voor mobiel werkt dit niet. Bezoekers willen zo snel mogelijk door naar datgene waar ze naar op zoek zijn. Als er gescrold moet worden door een lang menu is de kans groot dat je bezoeker afhaakt.

Kort menu mobiele gebruikerservaring homepage

Tip 2: Call to action!

Uit eigen onderzoek blijkt dat bezoekers beter converteren als de belangrijkste call to action in het midden van de pagina weergegeven wordt. Zet deze uiting daarom altijd duidelijk en boven de vouw, in het midden van je homepagina. ‘De vouw’ is een term die stamt uit de wereld van de printmedia. Artikelen in een krant boven het gevouwen deel werden traditioneel vaker en beter gelezen. Deze vuistregel geldt ook voor je website. Mobiele bezoekers willen niet hoeven scrollen op je homepagina. Let op: je belangrijkste call to action kan voor mobiel anders zijn dan voor desktop. Het is belangrijk om je in je mobiele bezoeker te verplaatsen wanneer je dit bepaalt.

Tip 3: Geef promoties geen prominente plek

Grote banners met promoties zoals ‘SALE’ of speciale acties kunnen afleiden van relevante content die aanwezig is op je homepagina. Hierdoor kunnen bezoekers belangrijke onderdelen van de homepagina missen, zoals navigatie buttons. Zorg ervoor dat bezoekers moeiteloos vanaf je homepagina verder kunnen navigeren om de juiste content te vinden. Wil je toch graag communiceren dat er binnenkort gestart wordt met een uitverkoop? Misschien is een nieuwsbrief of een pop-up banner een beter platform voor deze boodschap.

Tip 4: Maak site search zichtbaar

Site search kan belangrijk zijn om bezoekers te helpen die vanaf de homepagina snel iets willen opzoeken op je website. Mobiele bezoekers hebben over het algemeen minder tijd en geduld. Speel hierop in door on-site zoeken gemakkelijk te maken. Zorg dat je site search goed zichtbaar is op je homepagina. Het advies is hiervoor om een open tekstveld te gebruiken en deze bovenaan de pagina te plaatsen.

Site search mobiele gebruikerservaring homepage

Tip 5: Vermijd inzoomen

Het klinkt zo logisch, maar toch gebeurt het nog vaak dat ik een homepagina tegenkom waarbij ik als bezoeker moet inzoomen om iets goed te kunnen zien. Het wekt irritatie op als je op mobiel op een website zit en in moet zoomen op een tekst of afbeelding. Zorg er daarom voor dat je mobiele site zo ontwikkeld is, dat dit niet nodig is.

Wil je meer weten over een mobiel vriendelijke homepage of kun je hulp gebruiken bij het creëren van een goede gebruikerservaring op mobiel? Neem gerust contact met mij op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie