Geschreven door Eva Meeus op

Vero is een nieuwe social media app. Het bestaat sinds 2015, maar sinds enkele weken is het een hot item waar iedereen het over heeft. Waarom precies? Vero noemt zichzelf het nieuwe Instagram, maar dan zónder het algoritme en de advertenties van het Instagram platform. Klinkt voor de gebruiker als een social app met potentie. Ondertussen gonst het van de geruchten rondom Vero. Van dubieuze investeerders tot hoge abonnementsgelden en een profiel dat je niet kunt verwijderen. Wat is waar? Wij zochten het voor je uit.

De oprichter van Vero

De Vero app is in 2015 gelanceerd door miljardair Ayman Hariri, zoon van de voormalige premier van Libanon Rafik Hariri. Hij vertelt in interviews dat Vero een wezenlijk ander platform is dan dat van concurrenten als Facebook, Twitter of Instagram, omdat het geen persoonsgegevens schijnt te verzamelen. Opvallend is dat Hariri de Vero app ontwikkelde omdat hij met de concurrerende social media in de clinch lag vanwege hun privacy beleid.

Leuk weetje: Vero is Italiaans voor ‘waarheid’. De waarheid over het zakelijk verleden van Ayman blijkt trouwens niet helemaal vlekkeloos. Iets met het plotseling ontslaan en niet uitbetalen van duizenden migranten werknemers. Niet zo netjes, om het maar zacht uit te drukken.

Algoritme en advertenties

Maar terug naar de app. Het eerste grote verschil tussen Vero en andere social apps is het ontbreken van een algoritme dat het zoek- en kijkgedrag van de gebruiker analyseert. Hierdoor zal je tijdlijn alleen bestaan uit berichten van vrienden en volgers, in de volgorde waarin het gepost is zonder tussenkomst van een algoritme. Door het aanmaken van verschillende ‘groepen’, zoals vrienden, familie of kennissen, kun je kiezen welke posts je met welke volgers deelt.

Het tweede grote verschil tussen Vero en concurrenten is het ontbreken van reclames. Je zult als gebruiker geen advertenties zien. Wat een voordeel voor privégebruikers zal zijn, maar daarmee ontbreekt het bedrijven ook gelijk aan mogelijkheden tot adverteren.

De kosten voor de Vero app

De eerste miljoen gebruikers konden de Vero app zonder kosten downloaden en levenslang gratis gebruiken. Dit aantal is inmiddels bereikt en vanwege het grote succes is deze ‘actie’ inmiddels verlengt tot nader orde. De verwachting is dat de app in aanschaf gratis blijft, maar dat je te zijner tijd abonnementsgeld van ongeveer tien dollar per jaar zal gaan betalen. Dit zal ook wel nodig zijn om de applicatie te blijven ontwikkelen, aangezien Vero geen inkomsten ontvangt via advertentiemogelijkheden.

Het verwijderen van een Vero account

Er zijn in de eerste levensweken van de Vero app veel klachten ontstaan over het niet kunnen verwijderen van je aangemaakte account. Op dit moment is dit ‘nog geen functionaliteit’ binnen Vero en kun je dit dus zelf niet regelen. Wil je toch van je profiel af? Dan is momenteel de enige manier het sturen van een mail aan Vero met het verzoek tot verwijdering van je account. Dit wordt vervolgens ‘in behandeling’ genomen.

Conclusie?

Door het dubieuze verleden van de oprichter en het feit dat er op den duur voor de app betaald moet worden zijn we (nog) niet heel enthousiast over Vero. Technisch schort er ook nog wel het één en ander aan, maar dat zal in de loop van de tijd wel opgelost worden. Voor online marketing zou het wel een aderlating zijn als iedereen massaal overstapt naar het platform waarbij adverteren uitgesloten is. Anderzijds klinkt een tijdlijn vol relevante berichten, zonder advertenties ook wel heerlijk clean! Kortom; wij zijn er nog niet uit. En zoals moeders zou zeggen ‘bij twijfel niet doen’, dus wij laten deze trend nog héél even aan ons voorbij gaan.

Wil je meer weten over adverteren binnen social media? Of heb je nog vragen over Vero of andere kanalen. Neem dan gerust contact met ons op.

| | |

Geef een reactie