Geschreven door Eva Meeus op

Iedereen wil een website die gebruiksvriendelijk is én door zoekmachines hoog wordt gerankt. Zo verhoog je jouw organische positie. Om je organische vindbaarheid te optimaliseren is het onder andere belangrijk dat de inhoud van je website goed bereikbaar en goed leesbaar is voor de zoekmachines. Maar het is ook essentieel dat je geen dubbele content online hebt staat, je site snel laadt en dat je een sterk linkprofiel hebt opgebouwd.

Een hoop zaken waar je aan moet denken. Zeo helpt je graag door een top drie aan te dragen van gratis online tools die jou vandaag nog helpen om te checken hoe jouw website er nu voor staat. En waar je eventueel kunt verbeteren.

Tool #1: Siteliner

Via de website www.siteliner.com kun je door het invoeren van jouw URL checken hoeveel ‘duplicate content’ jouw website heeft. Deze tool brengt in kaart of je dubbele content op je site hebt. Het gaat hierbij niet alleen om een tekst die je op twee pagina’s gebruikt, maar ook een homepage bijvoorbeeld die te bereiken is via twee URL’s wordt als duplicate content gezien.

Het (onbewust) hebben van dubbele content is nadelig voor de vindbaarheid van je site. Zoekmachines zoals Google kunnen dan namelijk niet goed bepalen welke van de dubbele pagina’s het belangrijkst is. Van groot belang dus om dit strak te hebben staan voor jouw organische ranking.

Siteliner website tool

Tool #2: Moz research

Moz research is een SEO-tool die jouw ‘page en domain authority’ laat zien. Oftewel door je website online in te tikken ontvang je een score die weergeeft hoe goed jouw website organische vindbaarheid is binnen Google. Ga hiervoor naar https://moz.com/researchtools/ose/.

Domain authority is de score voor je hele domein en page authority, je raadt het al, voor een afzonderlijke pagina. Deze score is gebaseerd op je linkprofiel. Want zoals je misschien al wel wist; het aantal sites dat naar jouw website linkt, is van invloed op de positie in de zoekresultaten!

Moz research website tools

 

Tool #3: Google mobile-friendly test

De titel van deze tool laat niet veel te wensen over. Met deze gratis tool van Google test je hoe mobiel vriendelijk jouw website is. In een wereld waarbij we niet meer ‘online gaan’, maar non-stop online leven is een website die op z’n minst mobiel vriendelijk is een must. Op https://search.google.com/test/mobile-friendly voer je gemakkelijk jouw URL in en na een korte analyse krijg je direct een groene of een rode tekst te zien.

Google mobile-friendly test website tool

Bij een groene tekst ben je lekker bezig! Maar zie je jouw gegevens in het rood staan? Dan heb je werk aan de winkel. Goed om te weten: voor een optimale gebruikerservaring is de laadsnelheid van je pagina erg belangrijk. Wist je dat meer dan de helft van de mensen een pagina op mobiel weg klikt die niet binnen 3 seconden geladen is? Ook voor je organische vindbaarheid is de zogenaamde ‘pagespeed’ een belangrijke factor. Lees hier in een voorgaand blog van Zeo meer over het verbeteren van de snelheid van je website.

Wil je meer weten over het opbouwen van een linkprofiel of heb je hulp nodig bij het uitvoeren van verbeteringen aan je website? Neem gerust contact op met één van onze specialisten door te mailen naar info@zeo.nl of bel ons op 030 – 711 55 55.

 

| | |

Geef een reactie