Geschreven door Jordy op

Sinds de verkiezingen is het gebruik van Twitter in Nederland “echt” doorgebroken. Daarvoor kwamen tweets sporadisch voorbij als quote in een TV-programma en was het vooral besteed aan geeks, bloggers en mensen die veel wilden melden, maar vaak weinig te melden hadden. Een hype mogen we het eigenlijk niet eens meer noemen, want het bestaat alweer een paar jaar. Ik maakte mijn account aan op 12 juli 2007, bijna 3 jaar geleden.

Wat doen we er mee?

Twitter heeft meer potentie dan de meeste mensen denken. Ook zakelijk gezien kan het veel voordelen hebben. Je kunt eenvoudig netwerken met anderen, deelt ervaringen en bent snel up to date. Vooral als je online iets wilt betekenen heb je een gemakkelijke snelle ingang en kun je, als je het goed aanpakt, dus potentiële bezoekers verwachten. Daarvoor heb je dan wel een redelijke schare aan volgers nodig.

Hoe komen we aan volgers?

Volgers kun je op verschillende manieren krijgen:

  • Maak gebruik van “hash-tags”.In een tweet zie je soms een #-teken staan met een woord (bijv. #aanbieding). Dit kun je zien als het onderwerp van je tweet. Je kunt in je bericht meerdere tags gebruiken. Deze tags worden namelijk ook gebruikt om op te zoeken. Mensen die zoeken op bepaalde tags, kunnen je dus vinden ( en eventueel volgen als ze je interessant lijken te vinden).
  • Maak gebruik van je eigen netwerk
    Twitter gebruikers creëren onderling snel eigen netwerken van vrienden, bekenden en onbekenden. Door initiatieven zoals #ff (“follow friday”) wordt je door anderen geïntroduceerd. Zie het als een verjaardag waar je constant aan nieuwe mensen wordt voorgesteld. Met de een heb je een klik en praat je vaker en met de ander praat je niet of nauwelijks.
  • Leer de “taal” en de “gebruiken”
    Leer het concept te gebruiken en hoe je met twitter en volgers omgaat. Je hebt voor een paar euro verschillende kleine boekjes met alle ins and outs. Als je de “taal” beter spreekt, heb je meer kans op succes.
  • Gebruik het
    Wees niet afwachtend, maar ga aan de slag. Installeer een app op je mobieltje, PC of Mac en ga twitteren. Wil je niet direct je bedrijf promoten? Maak dan een persoonlijk account aan. Koppel het ook aan je linkedin profiel, facebook profiel of andere netwerksites.

Wat kunnen we hiermee bereiken?

Stel je voor dat je als webshop zijnde met hard werken een paar honderd of misschien wel 1000 volgers hebt gekregen. Je kunt er dan dus vanuit gaan dat een groot deel van die volgers jouw tweets voorbij zien komen. Je kunt met 140 tekens per keer nieuws brengen over acties, nieuwe producten en noem maar op. Dat betekent niet dat iedereen aankopen bij je gaat doen, maar je hebt een extra ingang bij een doelgroep die de moeite al neemt om jouw updates bij te houden. Dat zijn relevante bezoekers en potentiële kopers.

Een goede reclameboodschap kan dus meer inkomsten betekenen. Tip! Maak een speciale couponcode aan voor al je twittergebruikers. Je kunt dan zelfs meten hoeveel aankopen er gedaan zijn vanwege je twitter actie. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Maar..

Schiet niet door in je tweets ( en dus gedrag). Teveel zinloze korte berichtjes die teveel van hetzelfde zijn kunnen irritatie opleveren. Twitter gebruikers kunnen in dat geval vrij impulsief handelen en stoppen met het volgen van je account. En dat gaat met een paar klikken. Net als op het Internet gaat ook hier de regel “content is king” op. Wees origineel, biedt voordelen en spam niet.

Ga ook niet zomaar anderen volgen in de hoop dat ze je “terug” volgen. Een te directe aanpak kan ook afschrikken. Om het voorbeeld van de verjaardag nog een keer aan te halen; Je gaat toch ook niet bij vreemden direct voor hun neus staan om jezelf overenthousiast voor te stellen? Ook via twitter heb je een identiteit en een imago te behouden.

Al met al is het is gratis reclame, het vereist wat inspanning, maar daar krijg je ook weer wat voor terug! Dus waar wacht je op en schrijf je in en join the conversation!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie